اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

لزوم توجه به تکمیل طرح پزشک خانواده/ عده‌ای واردات دارو را بر تولید ترجیح می‌دهند

وزیر اسبق بهداشت گفت: برخی مسؤولین طوری عمل می کنند که امکانات تولید داخل را محدود و واردات دارو را اضافه می‌کنند.

لزوم توجه به تکمیل طرح پزشک خانواده/ عده‌ای واردات دارو را بر تولید ترجیح می‌دهند

محمد حسن طریقت منفرد، وزیر اسبق بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس گفت: امروزه ساختار بهداشت و درمان ما در اختیار یک قشر قدرتمند، با نفوذ و مورد نیاز ذینفع است اساس آنجاست که حیاتی ترین نیاز مردم که سلامت است دست مردم نیست.

وی افزود: سوال اینجاست که چه زمانی این ساختار بهداشت و درمان کشور، برای حفظ شان و منزلت جایگاه پزشکی، ساختار ایرانی و مردمی خواهد داشت؟

طریقت افزود: سرانه سلامت ما کمتر از یک ششم اروپایی ها و یک سیزدهم آمریکایی ها است یعنی این سرانه خیلی کمتر از چیزی است که در دنیا حاکم است؛ با وجود این هیچ گونه نظارت و کنترلی بر هزینه ها نداریم چون قوانین ما اجرا نمی شود، تا زمانی که گایدلاین ها و بسیاری از برنامه از جمله خرید راهبردی، طب عمومی و پزشک خانواده که از وظایف وزارت بهداشت است اجرا نمی‌شود، یعنی هیچ کدام از قوانین که نقشی در نظارت هزینه ها در کشور دارد اجرا نمی شود که دارو هم یکی از این موضوعات است.

وزیر سابق بهداشت اظهار داشت: در سال 91 گردش مالی دارو 5 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است که با اجرای طرح تحول سلامت ناگهان این عدد به بالای 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. سوال اینجاست و البته معلوم نیست بودجه این موضوع چه شد و چه کسی استفاده کرد، در ازای افزایش چندین برابری، توزیع دارو در سال 91 ، 38 میلیارد عدد بوده و در سال 93 این عدد به 32 میلیارد عدد کاهش یافت یعنی 20 درصد کاهش عرضه و چند درصد افزایش هزینه! سوال اینجاست که چه اتفاقاتی در این حوزه روی داده است؟

وی ادامه داد: از 38 میلیارد عدد دارو که در کشور توزیع می شد 400 میلیون عدد وارداتی بوده و برای این عدد در مقابل 38 میلیارد، 45 درصد  ارز هزینه شده است.

طریقت منفرد بیان داشت: برخی مسؤولین طوری عمل می کنند که امکانات تولید داخل را محدود و واردات دارو را اضافه  می‌کنند. این مطالب بسیار مهم است و مسؤولین وزارت بهداشت باید توجه ویژه ای داشته باشند از سویی امروزه عده‌ای که به دنبال تک نرخی شدن ارز هستند می خواهند تولید داخل را نابود کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول