اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

اشرف غنی: دولت افغانستان باید با ایران روابط طولانی‌مدت داشته باشد

رییس‌جمهور افغانستان با اشاره به تاثیر تحریم‌های آمریکا بر روابط کابل با تهران، تاکید کرد: دولت افغانستان باید با ایران روابط کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت داشته باشد.

اشرف غنی: دولت افغانستان باید با ایران روابط طولانی‌مدت داشته باشد

سایت افغانستان خبرگزاری فارس- زینب رحیمی: «اشرف غنی» رییس‌جمهور افغانستان، گفت، گروه طالبان تاکنون روند صلح را نپذیرفته و میزان تلفاتی که از سال ۲۰۱۵ به این طرف به غیرنظامیان و نیروهای امنیتی وارد کرده، به ۴۰ هزار نفر می‌رسد و در این مدت، تنها ۹۸ سرباز خارجی کشته شده‌اند.

غنی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفت: «اگر هدف طالبان تسلط بر روند صلح باشد و صلحی همانند زمان حاکمیت آن‌ها بیاید، پس این صلح عواقب ناگواری به دنبال خواهد داشت. جامعه ما متحد بوده و خواهان صلح است؛ اما ما صلح مثبت می‌خواهیم.»

وی افزود: من قصد دارم اقتدار را از طریق اراده مردم به جانشین منتخب خود تحویل دهد.

به گفته غنی، این کار برای ارج‌گذاشتن به قربانی‌های غیرنظامیان، فعالان و سایر شهروندان حایز اهمیت است.

اشرف غنی تاکید کرد که مردم افغانستان خواهان بازگشت به گذشته نیستند و نمی‌گذارند رویکرد و طرز فکر طالبانی بر آن‌ها تحمیل شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: «ما خواستار همکاری بیشتر با آمریکا در عرصه‌ دیپلماتیک هستیم که بر اساس آن، نفوذ دیپلماتیک ایالات متحده هم برای منافع خودش و هم برای ثبات منطقه باید در راستای صلحی مورد استفاده قرار گیرد که بعد از هزینه‌های گزاف مالی و انسانی که ایالات متحده پرداخته است، سودمند واقع شود.»

وی، همچنین گفت که حکومت افغانستان باید با ایران روابط کوتاه مدت، وسط مدت و درازمدت داشته باشد؛ اما وضع تحریم‌ها بر این کشور، بر روابط دو جانبه سایه افکنده است.

رییس‌جمهور افغانستان افزود: «دو میلیون نفر از افغان‌ها در ایران زندگی می‌کنند و روابط ما باید بر اساس منافع متقابل برقرار شود. امیدوارم از سرگیری گفت‌وگوها میان آمریکا و ایران، نتایج مثبت برای افغانستان در قبال داشته باشد.»

وی درباره پاکستان نیز گفت: «ما یک مشکل دایمی با پاکستان داریم؛ زیرا آن‌ها برای تروریسم پناه‌گاه فراهم می‌‎کنند. بحث‌های مثبت و سازنده با نخست‌وزیر عمران خان داشتم؛ اما پیام اخیر او پس از دیدارش با رهبران طالبان این بود که قادر به متقاعد ساختن طالبان برای تامین آتش‌بس همه‌جانبه نیست؛ زیرا طالبان به او گوش نمی‌‎دهند.»

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول