اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

جزئیات طرح الحاق یک تبصره به ماده 690 قانون مجازات اسلامی/ ضبط دارایی‌های متجاوزین به محیط زیست سهل‌تر ‌می‌شود

نمایندگان مجلس طرح الحاق یک تبصره به ماده 690 قانون مجازات اسلامی را تقدیم هیات رئیسه کردند که بر همین اساس حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع بهتر شده و دارایی‌های متجاوزین جنگل با حکم دادگاه سهل‌تر به نفع دولت ضبط می‌شود.

جزئیات طرح الحاق یک تبصره به ماده 690 قانون مجازات اسلامی/ ضبط دارایی‌های متجاوزین به محیط زیست سهل‌تر ‌می‌شود

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، طرح الحاق یک تبصره به ماده 690 قانون مجازات اسلامی که به امضای 22 نماینده مجلس رسیده تقدیم هیات رئیسه شده است.

مقدمه (دلایل توجیهی): 

هدف از قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، حفظ محیط زیست و نگهداری از اراضی و بهره برداری صحیح می‌باشد که منجر به نگهداری صحیح می شود، لذا با توجه به اینکه اختلاف نظر زیادی بین صاحبان املاک، مخصوصا روستاییان با منابع طبیعی وجود دارد و منابع طبیعی برابر نقشه های هوایی سال 42 عمل میکند به گونه ای که اگر از سال 42 تا کنون آثار کشت در اراضی وجود نداشته باشد آن اراضی را ملی اعلام می‌کند.

این موضوع باعث شده تا تقریبا در اکثر نقاط کشور کشاورزان با منابع طبیعی در تزاحم باشند و تقریبا 3/1 پرونده های قضایی به این موضوع مربوط می‌شود که آثار منفی بسیار زیادی هم بر معیشت کشاورزان و هم بر رضایتمندی آنها گذاشته است. لذا در صورتیکه زمینی توسط کشاورزان احیا شود که منابع طبیعی آن را زمینی ملی قلمداد کند و پرونده به محکمه ارجاع شود، قاضی بر اساس قانون جدید حکم به قلع و قمع می‌دهد که این کار نه عقلانی است و نه با روح قانون که حفظ و احیا زمین است سازگاری دارد. لذا الحاق تبصره 1 ماده 55 به قاضی این امکان را می‌دهد که اعیان ملک را به نفع دولت ضبط کند و از قلع و قمع که خسران به سرمایه‌های کشور است جلوگیری کرده و درآمد مناسبی را هم برای دولت کند. 

این طرح به امضای نمایندگان ذیل رسیده است:

لطف اله سیاهکلی - انور حبیب زاده بوکانی - سیدجواد حسینی کیا - مجید نصیرائی - محمد باقری - سیدمصطفی آقامیرسلیم - نصراله پژمان فر - حسن نوروزی - فرهاد طهماسبی - سلمان اسحاقی - موسی احمدی - رضا تقی پورانوری - حسن رزمیان مقدم - حجت اله فیروزی - رضا آریان پور - عبدالکریم جمیری - محمدتقی نقدعلی - بهروز محبی نجم آبادی - روح اله نجابت - مهدی باقری - اصغر سلیمی - غلامعلی کوهساری 

عنوان طرح :  الحاق یک تبصره به ماده 690 قانون مجازات اسلامی 

در صورت الحاق تبصره 1 ماده 55 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع به ذیل ماده 690 قانون مجازات اسلامی: 

ماده 1 : تبصره یک ماده 55 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع مصوب سال1348 به عنوان تبصره 3 ماده 690 قانون مجازات اسلامی الحاق می‌گردد

تبصره 3 : سازمان منابع طبیعی مکلف است بوسیله گارد جنگل و ماموران خود به محض اطلاع رفع تجاوز کند و مراتب را برای رسیدگی به موضوع و تعقیب کیفری کتبا به دادسرای محل اعلام دارد. اعیانی که در عرصه مورد تجاوز احداث شود به حکم دادگاه به نفع دولت ضبط خواهد شد. 

ماده 2 : تبصره 1 ماده 55 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع مصوب سال1348 نسخ می‌شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول