اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

رشته‌هایی ‌که رشته زندگی را می‌بافند

یکی از فعالان اقتصادمقاومتی در سراب با راه‌اندازی کارگاه «رشته بری» چرخ‌های اقتصاد مقاومتی را به حرکت درآورده و رشته‌های او در سراسر کشور مهمان سفره‌های ایرانیان است.

رشته‌هایی ‌که رشته زندگی را می‌بافند

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان- نام « رشته » که به میان می‌آید، «آش رشته» سنتی‌ترین غذایی است که به یاد می‌آوریم، غذایی ساده و صمیمی که اعضای خانواده را  دور هم جمع می‌کند و با آن کشک و رشته‌هایش خاطرات خوشمزه‌ای را برایمان رقم می‌زند.

پیش از این رشته‌بری در روزهای گرم فصل تابستان در اکثر خانه‌های روستایی رواج داشت ولی در طی سال‌های اخیر و با تغییر فرهنگ‌ها و گسترش شهرنشینی دیگر کمتر خانه‌ای را می‌توان سراغ گرفت که به کار رشته‌بری بپردازد.

در حال حاضر با ایجاد کارگاه‌های تولید رشته می‌توان به تنوع این محصول در بازار پی برد، انواع رشته‌ها که برای غذاهایی همچون آش رشته، رشته پلو ، رشته سوپ و ... می‌توان از آن استفاده کرد.

در این میان ایجاد کارگاه‌های رشته‌بری یکی از عرصه‌های فعالیت اقتصاد مقاومتی است که فعالان این حوزه می‌توانند از این طریق برای خود و دیگران اشتغال‌زایی کنند.

 

قادر نعمتی، در شهر سراب یکی از همین فعالان اقتصاد مقاومتی در زمینه «رشته‌بری» است که چهار سال قبل و  بعد از اتمام خدمت سربازی به ایجاد کارگاه رشته‌بری اقدام کرده است.

و حالا رشته‌های خوشمزه او زینت بخش سفره ایرانیان است، در شهرهای سراب،  تبریز، تهران، اردبیل و استان‌های شمالی می‌توان نام و نشانی از رشته‌های تولید شده‌اش را یافت که با راه‌اندازی این کارگاه نیزبرای 6 نفر اشتغال‌زایی به صورت مستقیم صورت گرفته است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به نحوه آغاز این کار گفت: کار رشته‌بری و کار با آرد و خمیر و نان برایم تازگی نداشت چون شغل پدرم نانوایی بود با این شغل آشنا بودم. بعد از اینکه دو سال خدمت سربازی خود را در سپاه ناحیه سراب به اتمام رساندم، به دنبال کار بودم و چون شغل پدرم نانوایی بود در مغازه  نانوایی(بربری)مشغول به کار شدم.

این جوان خلاق ادامه داد:مدتی در این حرفه مشغول بودم ولی دوست داشتم کار دیگری آغاز کنم. با پیشنهاد دوستان و آشنایان که تعدادی از آنها با کار رشته‌بری آشنایی داشته و موفقیت‌هایی نیز در این زمینه پیدا کرده بودند، علاقه‌مند شدم‌کارم را از نانوایی به رشته‌بری تغییر دهم و از آن‌جایی که کار با آرد و خمیر برایم آسان بودم، به فکر ایجاد کارگاه رشته‌بری افتادم و با سرمایه اولیه 30 میلیون تومان کار جدید را آغاز کردم.

فعال اقتصاد مقاومتی شهرستان سراب با اشاره به دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی گفت: دردوران خدمت سربازی در  سپاه ناحیه  سراب با بسیج سازندگی آشنا شده و متوجه شدم جوانان جویای کار برای دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی به سازمان بسیج سازندگی مراجعه می‌کنند،بنابراین من نیز به این خاطر به بسیج سازندگی ناحیه سراب رفته و با مسوول آنجا صحبت کردم تا از تسهیلات اقتصاد مقاومتی بهره‌مند شده و کار جدید را شروع نمایم.

این کارآفرین سرابی یادآور شد:مشاوران بسیج سازندگی از بین عرصه‌های فعالیت اقتصاد مقاومتی  رشته‌بری را پیشنهاد کرده و چند کارگاه موفق در این زمینه را هم  معرفی کردند تا با این کار آشنایی بیشتری پیدا کنم.

 

فعال اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه در ابتدا ملزومات و تجهیزات کامل این کار را در اختیار نداشت، ادامه داد: در ابتدا تجهیزات کاملی از جمله « فر» نداشتم ولی هیچ وقت این موضوع باعث نشد که از کارم دلسرد شوم. در ابتدا چون چون فِر نداشتم در تنور بربری رشته‌ها را طبخ می‌کردم ولی در حال حاضر به لطف خدا همه ملزومات را تهیه کرده‌ام و کارگاه رشته‌بری مجهز شده است.

نعمتی با اشاره به تولید روزانه رشته در این کارگاه گفت: در این کارگاه روزانه 400 کیلو آرد به رشته آش و پلویی تبدیل می‌شود.

کارآفرین سرابی با بیان اینکه رشته در شهرهای مختلف در غذاهای زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: بازار مصرف رشته در تمام شهرهای ایران وجود دارد و مورد استقبال قرار می‌گیرد.

 این فعال اقتصادی ادامه داد:رشته‌های تولید شده در این کارگاه به شهرهای سراب،  تبریز، تهران، اردبیل و استان های شمالی ارسال می شود و با ایجاد این کارگاه برای 6 نفر اشتغالزائی به صورت مستقیم صورت گرفته است.

کارآفرین سرابی، در ادامه کارگاه‌های رشته‌بری را به دو کارگاه صنعتی و نیمه صنعتی تقسیم‌بندی کرد و افزود: در حال حاضر کارگاه‌های رشته‌بری مجهزتر و پیشرفته‌تر می‌شوند، دستگاه‌های اتوماتیک به این کارگاه‌ها راه یافته‌اند، اگر فردی بخواهد کارگاه خود را به صورت نیمه صنعتی تجهیز کند با شرایط فعلی خرید دستگاه‌ها 150 تا 200 میلیون تومان هزینه می‌خواهد و کارگاه‌های کاملا صنعتی نیز برای خرید تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته به 300 میلیون تومان هزینه نیاز دارند.

او افزود: افرادی که می‌خواهند در شرایط فعلی کارگاه رشته‌بری ایجاد کنند به سرمایه اولیه 100 میلیون تومان و مکانی به ابعاد 100 متر مربع نیاز دارند و می‌توانند برای 4تا 5 نفر اشتغال‌زایی کنند.

این جوان کارآفرین اظهار کرد: داشتن مواد و وسایل اولیه‌ خوب در شروع می‌تواند کار شما را راحت‌تر و تولید شما را بیشتر کند تا در نتیجه سود بیشتری نسیب شما شود.افراد تازه کار برای شروع کار به یک فضای حداقل 100متری احتیاج دارید تا بتوانید به راحتی دستگاه‌ها را در آن قرار بدهید و در بین آنها رفت و آمد کنید. البته مکانی که انتخاب می‌کنید بستگی به بودجه‌ شما دارد و این مورد در هر شهری با توجه به موقعیت و قیمت زمین متفاوت است.

او ادامه داد:باید دقت داشته باشید که اول از همه مکان مورد نظر را به صورت بهداشتی تجهیز کنید مثل سنگ کردن دیوارها و گذاشتن فن‌ها برای تهویه‌ی هوا، دستگاه‌هایی هم که برای کار احتیاج دارید، یک دستگاه خمیرگیر،یک دستگاه چونه‌گیر و یک دستگاه برش رشته‌ای است.

نعمتی با بیان اینکه باید از فعالان اقتصاد مقاومتی حمایت‌های بیشتری صورت گیرد افزود: استقبال از کار رشته‌بری خوب است چرا که در تمام خانه‌ها به صورت‌های مختلف مورد استفاده قرارمی گیرد بنابراین اگر از این فعالیت‌ها حمایت‌های خوبی صورت گیرد،می‌تواند دستگاه‌های اتوماتیک و تجهیزات جدیدی برای این کارگاه تهیه کرده و زمینه اشتغال تعداد زیادی از افراد را فراهم کنم.

 

او ادامه داد: به علت نبود دستگاه‌ها و تجهیزات نمی‌توانیم  تنوع رشته‌ها را افزایش دهیم در نتیجه جوابگوی سلیقه مشتریان نیستیم. امیدواریم حمایت‌های بسیج سازندگی بیشتر شود با وجودی که درخواست وام و تسهیلات کرده‌ام  ولی تاکنون خبری نشده است، اگر حمایت‌ها افزایش پیدا کند من نیز می‌توانم  با تجهیز کارگاه درخواست مشتریان را به خوبی پاسخگو باشم.

بسته‌بندی شرط اول بازاریابی

کارآفرین اقتصاد مقاومتی با اشاره به نقش بسته‌بندی در بازاریابی در هر کار و حرفه‌ای تصریح کرد: از آن جایی که خانم‌ها در کارهای بسته‌بندی دقت و ظرافت خاصی دارند، به همین دلیل در این کارگاه خانم‌ها بسته‌بندی رشته‌ها را با مهارت و دقت تمام برعهده دارند.  چرا که در سنتی‌ترین خوراکی‌ها هم همیشه مشتری به ظاهر محصولی که خریداری می‌کند، توجه دارد. قسمتی از آن، همان کالایی است که در ابتدا به چشم مشتری می‌آید و بخش مهم‌تر آن، رعایت بهداشت در بسته‌بندی و نحوه‌ ارائه‌ آن است.

گرفتن مجوز فراموش نشود

این فعال اقتصادی در ادامه یادآور می‌شود: گرفتن مجوزهای لازم برای شروع هر حرفه‌ای ممکن است کمی زمان بر و سخت باشد اما در عوض داشتن آنها علاوه بر قانونی بودن کار، موقعیت شغلی شما را در کنار سایر رقبای شما بالاتر می‌برد و به همان اندازه اعتماد مشتری را به سمت شما معطوف می‌کند. پس قبل از اینکه کسب و کاری را راه‌اندازی کنید، به فکر گرفتن مجوزهای لازم برای آن باشید.

نعمتی تاکید می‌کند: برای وارد شدن به این کار دو مجوز وجود دارد،‌ یکی مجوز صنعتی که باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شود که برای واحدهای بزرگ و صنعتی است.یکی دیگر هم مجوز کارگاهی یا همان مشاغل خانگی است، همان مجوزی که شما برای شروع کار به آن احتیاج دارید. برای این کار باید به صنف نانوایان بروید و در زیر مجموعه‌ آرد و نان اقدام به گرفتن مجوز کنید.

او ادامه داد:مجوزهای مشاغل کارگاهی کوچک یا همان مشاغل خانگی را خیلی زود صادر می‌کنند و از این جهت می‌توانید به کارتان سرعت ببخشید.

انتهای پیام/60020/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول