اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

تبدیل معضل زباله‌گردی به یک فرصت/ طلای کثیف کارگشا می‌شود!

امروزه زباله گردی به یک واقعیت تلخ اجتماعی تبدیل شده است اما می شود با اقداماتی مانند ساماندهی، در اختیار قرار دادن وسایل بهداشتی و محافظتی به زباله گردها و با قیمت واقعی خریدن زباله‌های بازیافتی از آنان، این پدیده تلخ اجتماعی را به یک فرصت تبدیل کرد که خوشبختانه طی روزهای اخیر اقداماتی در این حوزه در شهرداری خرم‌آباد آغاز شده است.

تبدیل معضل زباله‌گردی به یک فرصت/ طلای کثیف کارگشا می‌شود!

خبرگزاری فارس لرستان، محمد عبدالله زاده: در سال جاری شاهد انتشار برخی کلیپ‌ها در فضای مجازی هستیم که نشان می‌دهد تعداد زباله گردها، متکدیان و معتادین متجاهر در سطح شهرهای لرستان افزایش داشته است که با یک بررسی ساده میدانی نیز به‌درستی این موضوع پی می‌بریم.

افزایش زباله گردها علاوه بر اینکه چهره بسیار زشتی به شهرها می‌دهد از طرفی به گسترش برخی بیماری‌ها و کاهش سطح بهداشت عمومی نیز منجر می‌شود.

 

زباله گردها در معرض انواع بیماری‌های خطرناک هستند

به گفته مدیر گروه بهداشت محیط علوم پزشکی لرستان زباله گردهایی که در سطح استان فعالیت می‌کنند به علت نداشتن وسایل ایمنی و بهداشتی در معرض انواع بیماری‌ها هستند که طی یک سال گذشته نیز با توجه به شیوع بیماری کرونا و افزایش زباله ماسک‌هایی که مردم پس از مصرف دور می‌ریزند این خطر افزایش‌یافته است.

ستایش دریکوند بابیان اینکه زباله‌گردها با جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت کمک فراوانی به اقتصاد کشور می‌‌کنند، افزود: اما بایستی در راستای جلوگیری از بیماری این افراد و آسیب‌های روانی که کار این افراد بر جامعه می‌گذارد آن‌ها ساماندهی شوند.

وی بیان کرد: شهرداری شهرهای بزرگ زباله گردها را شناسایی و آن‌ها را ساماندهی می‌کنند، همچنین به آن‌ها وسایل بهداشتی و محافظتی داده می‌شود.

یکی از عواملی که کارشناسان معتقدند باعث افزایش زباله گردی و جولان معتادان متجاهر شود این است که دستگاه‌های متولی تاکنون به این مقوله توجه جدی نداشته و برنامه شاخصی برای رفع این معضل ندارند.

از طرفی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش قیمت پلاستیک، کارتن و اقلامی نظیر آن‌ها باعث شده زباله گردها به دنبال کسب درآمد از این راه باشند، همچنین معتادین متجاهر نیز برای تأمین مخارج خود به زباله گردی روی‌آورند.

 

آغاز طرح جمع آوری زباله‌های قابل بازیافت از درب منازل مردم

مدیر سازمان پسماند شهرداری خرم‌آباد بابیان اینکه شهرداری خرم‌آباد از ابتدای سال جاری به دنبال ایجاد برنامه‌هایی برای مدیریت پسماند و ساماندهی‌ زباله گردها بوده است، تصریح کرد: هفته گذشته انجمن حمایت از خانواده زندانیان لرستان پس از برنده شدن در یک مزایده کار خود را در این حوزه آغاز کرده است.

مهرداد سیاه‌پوش با اشاره به اینکه قرار است در این طرح زباله‌های خشک از درب منازل جداسازی شود، افزود: پس از جمع‌آوری زباله‌ها آن‌ها را به شرکت‌های بازیافت ارسال می‌کنیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار داشت: قرار است این طرح ابتدا در کوی علی‌آباد خرم‌آباد انجام شود و در صورت موفق بودن در سایر نقاط خرم‌آباد و استان اجرایی شود.

برای آگاهی از جزئیات اجرای این طرح به سراغ اشرف بهلولی مسئول انجمن حمایت از خانواده‌های زندانان لرستان رفتیم. او عنوان کرد: در راستای ایجاد اشتغال برای زندانیان و خانواده‌های آنان به سراغ ساماندهی حوزه پسماند استان رفتیم.

با ساماندهی حوزه بازیافت و زباله گردها به دنبال کاهش  آسیب‌های اجتماعی و بهداشتی هستیم

بهلولی خاطرنشان کرد: زباله گردها و مکان‌های جمع‌آوری زباله در سطح شهر خرم‌آباد به‌وفور یافت می‌شود و این موضوع امروز به یک واقعیت در سطح کشور تبدیل‌شده است اما می‌شود با ساماندهی و در اختیار قرار دادن وسایل بهداشتی به زباله گردها از آسیب‌های اجتماعی و بهداشتی این حوزه بکاهیم.

وی بابیان اینکه در طرح ساماندهی پسماند شهر خرم‌آباد به دنبال حذف زباله گردها نیستیم، افزود: در این طرح قرار است در محلات شهر خرم‌آباد آموزش‌هایی به‌صورت چهره به چهره به مردم داده شود و آن‌ها در صورت داشتن زباله خشک آن را جدا کنند و با اعلام در اپلیکیشن آن را در اختیار ماشین‌های مخصوص انجمن قرار دهند و به ازای آن، مواد شوینده و پول نقد دریافت کنند.

مسئول انجمن حمایت از خانواده‌های زندانان لرستان اظهار داشت: تمام درآمد حاصل از این کار در اختیار انجمن قرار می‌گیرد و برای کمک به خانواده زندانیان استفاده می‌شود، همچنین از آن‌ها به‌عنوان نیروی انسانی در این کار استفاده می‌کنیم.

امکانات بهداشتی و محافظتی در اختیار زباله گردها قرار می‌گیرد

بهلولی بابیان اینکه قرار است در این طرح به افراد زباله گرد واجد شرایط لوازم بهداشتی و محافظتی داده می‌شود، تصریح کرد: آن‌ها نیز تمامی وسایلی که جمع‌آوری کرده‌اند را با قیمت واقعی به انجمن بفروشند همچنین از آنان تعهد می‌گیریم که در این کار علاوه بر رعایت بهداشت شخصی بهداشت محیط را نیز اجرا کنند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: استان لرستان در حال حاضر امکانات بازیافت را ندارد بنابراین در ابتدا این وسایل به استان‌های هم‌جوار فرستاده می‌شوند اما قرار است کمتر از سه سال با توجه به درآمد حاصل‌شده در این راه شرکت‌های بازیافتی نیز در استان راه‌اندازی شود.

انتهای پیام/85020

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول