اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

«پِنس» گزینه برکناری ترامپ را روی میز نگه می‌دارد

یک منبع نزدیک به «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور این کشور خبر داد که پنس احتمال توسل به متمم 2۵ اُم قانون اساسی آمریکا به منظور برکناری ترامپ را رد نکرده است.

«پِنس» گزینه برکناری ترامپ را روی میز نگه می‌دارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با تشدید تلاش‌های دموکرات‌ها برای استیضاح دونالد ترامپ از ریاست جمهوری آمریکا به دنبال حمله هواداران او به کنگره، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اقدام مایک پنس معاون رئیس‌جمهور برای برکناری ترامپ شدت گرفته است.

شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از یک منبع نزدیک به نفر دوم دولت این کشور گزارش داد: «مایک پنس معاون رئیس‌جمهور تلاش برای توسل به متمم ۲۵ اُم قانون اساسی را رد نکرده است و می‌خواهد این گزینه را برای مقابله با وضعیتی که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ بی‌ثبات‌تر بشود، حفظ کند».

منبع فوق البته به این رسانه آمریکایی خبر داد، بین اعضای تیم مایک پنس این نگرانی وجود دارد که توسل به متمم ۲۵ اُم قانون اساسی یا حتی آغاز فرایند استیضاح ریسک‌هایی داشته باشد چرا که این احتمال وجود دارد ترامپ با انجام یک اقدام عجولانه کشور را در معرض خطر قرار دهد.

 متمم ۲۵ اُم قانون اساسی آمریکا در باره قوانین در هنگام غیبت و جانشینی ریاست جمهوری این کشور است. طبق این متمم درصورت عدم کفایت، ناتوانی یا مرگ رئیس جمهور آمریکا، اکثریت کابینه می‌توانند به انتصاب معاون وی به عنوان رئیس جمهور رأی دهند.

سی‌ان‌ان در گزارش بامداد امروز یکشنبه خود خبر داد، ترامپ و پنس بعد از حمله هواداران رئیس‌جمهور به کنگره و برگزاری مراسم تایید پیروزی بایدن در کنگره آمریکا با یکدیگر صحبت نکرده‌اند.  

طبق گزارش این شبکه‌، «رئیس‌جمهور (آمریکا) همچنین هنوز در رد تهدید به مرگ پنس در شبکه‌های اجتماعی هیچ اظهارنظر علنی نکرده است».

چهارشنبه شب بود که همزمان با بر‌گزاری جلسه مشترک کنگره آمریکا به ریاست مایک پنس معاون رئیس‌جمهور و رئیس سنای این کشور برای تأیید نهایی پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری، عده‌ای از هواداران ترامپ به داخل آن یورش بردند. در جریان این حملات ۵ نفر شامل یک افسر پلیس کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

ترامپ قبل از برگزاری این نشست، علنا از پنس معاون خود که ریاست مجلس سنا را هم در اختیار دارد، خواسته بود که از تایید آرای الکترال برخی ایالت‌ها امتناع کند و مانع از پیروزی بایدن شود اما پنس به او اعلام کرد، نقش او در برگزاری نشست کنگره برای تایید آرای الکترال، نقشی تشریفاتی است و او اختیاری برای تایید یا عدم تایید آرای الکترال ندارد.

نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا بعد از حمله هواداران ترامپ به کنگره، با اشاره به نقش او در تحریک این حمله روند استیضاح وی را آغاز کرده‌اند این در حالی است که دوران ریاست جمهوری ترامپ قرار است اول بهمن با برگزاری مراسم تحلیف بایدن به اتمام برسد.  

شبکه سی‌ان‌ان با اشاره به حرف نزدن ترامپ با معاونش و همچنین عدم اظهارنظر او درباره تهدید پنس به مرگ در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «یک منبع مطلع (به سی‌ان‌ان) گفت، پنس سرانجام گوشه‌ای از انتقام جویی رئیس‌جمهور ایالات متحده را دریافت کرده است».

 

دو منبع مطلع دیگر آمریکایی به این رسانه خبر دادند، «ترامپ از پنس عصبانی است و پنس از ترامپ ناامید و ناراحت است».

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود نوشت: «ترامپ با درخواست از او برای برهم زدن نتایج انتخابات در نشست روز چهارشنبه مشترک کنگره او را در یک موقعیت غیرممکن قرار داد».

بنا بر این گزارش، دستیاران مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا از این موضوع که به دنبال متواری شدن پنس و خانواده او از حمله مهاجمان به کنگره، ترامپ هیچ سراغی از پنس نگرفته است، عصبانی هستند.

به نوشته این رسانه نزدیک به دموکرات‌ها، «این گسست در حالی انجام شده که این اولین بار است که پنس علنا با ترامپ مخالفت کرده است. پنس همواره یکی از بزرگ‌ترین حامیان رئیس‌جمهور بوده و اغلب مواضع تند او را تلطیف و بی سر و صدا و پشت درهای بسته در کنگره برای اولویت‌های او لابی و همچنین در تجمعات انتخاباتی رئیس‌جمهور در طول کارزار انتخاباتی او صراحتا از او حمایت کرده بود».

سی‌ان‌ان ادامه داد: «یک منبع نزدیک به معاون رئیس‌جمهور گفت که هم اکنون پنس و مشاوران او امیدوار هستند که پلی با دولت بعدی ایجاد کنند و تا آنجایی که می‌توانند به تیم جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب در تدارک و آماده سازی برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا کمک کنند«.

این منبع نزدیک به پنس افزود: «اما حوادث این هفته به روشنی نشان داد که ضروری است با توجه به اقدامات ترامپ، گزینه متمم ۲۵ اُم قانون اساسی روی میز حفظ شود».

به رغم این گزارش تازه سی‌ان‌ان، منابع نزدیک به معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته و یک روز بعد از حمله هواداران ترامپ به کنگره گفته بودند که «بسیار بعید است» آقای پنس به متمم 25 اُم قانون اساسی برای برکناری ترامپ متوسل شود چرا که به نظر می‌رسد چنین تلاشی در نهایت، «ناموفق» خواهد بود. 

طبق قانون اساسی آمریکا، کلید زدن متمم این قانون مستلزم آن است که پنس و اکثریت کابینه این کشور به دلیل ناتوانی رئیس‌جمهور در اجرای وظایف خود، رای به برکناری او دهند. 

در صورت چنین کاری که تاکنون در آمریکا سابقه نداشته است، ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور این اختیار را دارد که با ارسال یک نامه به کنگره با آن مخالفت کند. با ارسال چنین نامه‌ای، پنس و کابینه این کشور ۴ روز برای مخالف با نامه فرصت دارند و در آن صورت، کنگره درباره برکناری رئیس‌جمهور رای گیری می‌کند. برکناری رئیس‌جمهور به ۶۷ رای مثبت در سنا و ۲۹۰ رای در مجلس نمایندگان نیاز دارد.

«چاک شومر» رهبر دموکرات‌های سنای آمریکا که هم اکنون در نقش رهبر اقلیت فعالیت دارد و از اول بهمن ماه با توجه به پیروزی دموکرات‌ها در گکسب دو کرسی سنای ایالت جورجیا، در مقام رهبر اکثریت سنای آمریکا ایفای نقش خواهد کرد، اخیرا در یک کنفرانس خبری درباره تماس با مایک پنس برای کلید زدن متمم 25 قانون اساسی به منظور برکناری ترامپ صحبت کرد.

به گفته شومر، او و «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا تلاش کردند با پنس درباره توسل به متمم ۲۵ قانون اساسی حرف بزنند اما بعد از 25 دقیقه معطلی و روی خط ماندن، در نهایت دفتر پنس به آنها گفتند که معاون رئیس‌جمهور گوشی تلفن را جواب نمی‌دهد.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، قرار است دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت این مجلس را در اختیار دارند روز دوشنبه (فردا) قطعنامه مربوط به استیضاح ترامپ را ارائه دهند. یکی از بندهای مصرح در استیضاح، اشاره به «تحریک به شورش» است. 

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول