اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

حواله اعتبارات شاهراه ترانزیتی کشور به قرارداد خارجی/ بی‌مهری دولت به راه آهن بوشهر

با گذشت ۱۳ سال از استارت راه آهن بوشهر، امروز تنها یک قطعه آن به طول ۲۵ کیلومتر در محدوده شهرستان تنگستان فعال باشد، درحالی که از مجموع ۴۵۰ کیلومتر این پروژه ۲۰۰ کیلومتر در حوزه استان بوشهر قرار دارد که به ۱۱ قطعه کارگاهی تقسیم شده است.

حواله اعتبارات شاهراه ترانزیتی کشور به قرارداد خارجی/ بی‌مهری دولت به راه آهن بوشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، صاحب‌نظران، حمل‌ونقل را کلید توسعه اقتصادی و رکن زیربنایی اقتصاد کشورها می‌دانند، فعالیت‌های اقتصادی تولید، توزیع، تجارت به شدت به شبکه حمل‌ونقل وابسته‌اند، گردشگری نیز به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی مهم در کشورها به زیرساخت حمل‌ونقل نیاز دارد. 

افزایش جمعیت و تقاضا برای حمل‌ونقل، گسترش تجارت و اقتصاد جهانی و پیشرفت‌های علمی و فناوری در تولید وسایل حمل‌ونقل در نیم‌قرن اخیر موجب گسترش و تحول در صنعت حمل‌ونقل شده است. از آنجا که حمل‌ونقل در فعالیت‌های اقتصادی و مکان‌گزینی واحدهای تولیدی، خدماتی و تجاری نقش مهمی دارد، جغرافیای حمل‌ونقل، شاخه‌ای از جغرافیای اقتصادی محسوب می‌شود.

راه آهن، حلقه مفقود شده حمل و نقل بوشهر 

استان بوشهر از پنج شیوه حمل نقل، چهار مورد را داراست و از یکی از مهم‌ترین شیوه حمل‌ونقل یعنی ریلی برخوردار نیست. با گذشت ۱۳ سال از استارت راه آهن بوشهر، امروز تنها یک قطعه آن به طول ۲۵ کیلومتر در محدوده شهرستان تنگستان فعال باشد، درحالی که از مجموع ۴۵۰ کیلومتر این پروژه ۲۰۰ کیلومتر در حوزه استان بوشهر قرار دارد که به ۱۱ قطعه کارگاهی تقسیم شده است.

بی‌مهری به راه آهن بوشهر در بودجه 

با وجود اینکه پروژه راه آهن بوشهر-شیراز در دولت نهم استارت خورد و قرار بود طی پنج سال با مشارکت وزارتخانه‌های راه و نفت این پروژه تا شهرستان عسلویه به اجرا برسد اما در سال ۹۰ کارگاه‌های آن تعطیل شد. در سال‌های بعد نیز ردیف مستقلی برای این پروژه مهم در بودجه دیده شد اما سهمش از این اعتبارات به چند ده میلیارد خلاصه شد که جوابگوی پروژه‌ای به این وسعت نبود و به همین دلیل از اولویت دولت خارج شد. 

تصویب ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح راه آهن بوشهر - شیراز

در این میان عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر از تصویب ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح راه آهن بوشهر - شیراز خبر داده و گفته است: از این میزان اعتبار ۵۵ میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه و ۳۵ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات توازن منطقه‌ای مصوب شده است. 

وی ادامه می‌دهد: با توجه به عنایت دولت نسبت به پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز با وجود همه مشکلات و تنگناهای مالی دولت، اعتبارات سال گذشته این پروژه جذب شد. 

گراوند می‌گوید: با نگاه و حساس دولت نسبت به راه آهن بوشهر - فارس پارسال ۱۰۰ درصد اعتبار این طرح با وجود همه مشکلات و تنگناهای مالی دولت جذب و پیمانکار طرح نیز هزینه کرده و در زمان حاضر این طرح در مرحله حفاری تونل‌ها و احداث پل‌ها قرار دارد. 

استاندار بوشهر یادآور شد: سخت‌ترین قطعه راه آهن بوشهر - فارس قطعه ۱۰ است که ۱۸ درصد عملیات خاکبرداری، دو هزار و ۵۰۰ متر حفاری تونل و سه کیلومتر احداث پل باید انجام شود. 

گراوند گفت: مصوبه قبلی شورای اقتصاد در خصوص راه‌آهن بوشهر- شیراز تنها ۲۵۰ کیلومتر تا پایان استان فارس را شامل می‌شد و بوشهر جزو این مصوبه نبوده است، اما در این دولت پی‌گیری شد و ۴۵۰ کیلومتر راه‌آهن بوشهر - شیراز در شورای اقتصاد مصوب شد و با استفاده از منابع بودجه‌ای کشور کار شروع شد. 

استاندار بوشهر ادامه داد: در زمان حاضر قطعه ۱۰ الف و ب طرح راه آهن بوشهر - فارس ۲۱.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که انتظار می‌رود با اجری تونل‌ها و پل‌ها این درصد افزایش یابد.

اما با این اوصاف آقای استاندار رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر سخن دیگری دارد؛ عبدالکریم جمیری می‌گوید: مهم‌ترین چالش پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز تأمین مالی آن است، به دلیل محدودیت‌های بودجه، دولت برای سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه پیشنهاد شد طرح در قرارداد بلندمدت ایران و چین گنجانده شود و یا به‌صورت بیع متقابل به قرارگاه خاتم‌الانبیاء واگذار شود. 

تکمیل راه آهن بوشهر از طریق فاینانس

اسحاق جهانگیری نیز در دیدار مجمع نمایندگان استان با اشاره به پروژه راه آهن بوشهر و منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل و اجرای این طرح گفته: برای سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه باید به دنبال منابع مالی مطمئن و تکمیل هر چه سریع‌تر این طرح از طریق فاینانس باشیم چرا که اگر منتظر باشیم تا این پروژه با منابع و بودجه دولت عملیاتی شود، ممکن است به دلیل محدودیت‌های بودجه، مدت زمان زیادی برای آن سپری شود.

اعتبار ۲ درصدی دولت برای راه آهن بوشهر!

به گزارش فارس، در لایحه بودجه سال آینده، اعتبار پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز به ۱۰۰ میلیارد تومانی رسیده که افزایش ۴۰ میلیارد تومانی نسبت به سال جاری دارد. با این حال، برآورد کنونی برای اتصال بوشهر به خط ریلی کشور دست‌کم پنج هزار میلیارد تومان است که ارقام پیش‌بینی‌شده در بودجه کشور تنها دو درصد اعتبار این پروژه بوده و صرفاً برای اتمام قطعه ۱۱ حد فاصل اهرم به شهر کلمه می‌باشد. 

از سال ۱۳۸۶ که پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز فعالیت اجرایی خود را آغاز کرده است لاک‌پشتی‌وار در حال حرکت بوده و بعد از ۱۳ سال هنوز هم وعده‌هایی از تکمیل این پروژه را می‌شنویم. 

این روزها زمزمه‌های ساخت شهرک خرما به گوش می‌رسد و چه مکمل خوبی برای این شهرک بهتر از یک مسیر ترانزیتی خوب است؟ 

این سوال را هم می‌توان پرسید که کسانیکه معتقدند روزانه ۱۰۰ میلیون دلار از تأخیر در اجرای برجام ضرر می‌کنیم، پاسخ دهند که از به تأخیر انداختن پروژه مهم ترانزیتی کشور که بندر مهم و تجاری بوشهر را به شاهراه‌های اصلی کشور متصل می‌کند، کشور چه اندازه متضرر می‌شود؟

نگاه تبعیض‌آمیز دولت به راه آهن بوشهر و پروژه‌های مشابه 

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده تا این نهنگ پیر در کنار خلیج‌فارس از این ناعدالتی‌ها بگذرد و به حق خود دست یابد، ایجاد راه‌آهن یکی از این ناعدالتی‌هایی است که سال‌هاست بوشهر را تحت‌الشعاع قرار داده و ساحل نشینان خلیج فارس امیدوارند هرچه سریع‌تر این مهم به سرانجام برسد. 

تا وقتیکه دولت نگاه تبعیض‌آمیز خود را کنار نگذارد و پروژه راه آهن بوشهر را مشابه راه آهن سایر استان‌ها نبیند و بجای حواله دادن به قراردادهای فاینانس و مشارکت طرف خارجی، اعتبار شایسته‌ای برای تکمیل آن پیش بینی و تامین نکند، نمی‌توان امیدوار بود که روزی صدای سوت قطار در استان شنیده می‌شود. 

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول