اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

نقش موثر نمایندگان مجلس خبرگان در عرصه تصمیم‌سازی فارس

حضور پنج فقیه از فارس در مجلس خبرگان که پس از تهران، خراسان رضوی و خوزستان، بیشترین تعداد نماینده را در این مجلس دارد؛ نشانگر نقش موثر نمایندگان استان در انجام وظایف و مصوبات قانونی این مجلس است.

نقش موثر نمایندگان مجلس خبرگان در عرصه تصمیم‌سازی فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مجلس خبرگان رهبری، مجلسی متشکل از فقهای واجد الشرایط است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت تعیین ولی فقیه و نظارت بر عملکرد وی را بر عهده دارد. مدت هر دورهٔ این مجلس که اعضای آن به وسیلهٔ انتخابات و توسط رأی مستقیم و مخفی مردم، از بین نامزدهایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط رهبر تأیید شده‌اند، انتخاب می‌گردند، هشت سال می‌باشد.

این مجلس متشکل از ۸۸کرسی است که سهم مردم استان فارس، پنج کرسی است و در حال حاضر پنجمین دوره خود را سپری می‌نماید. در اصل‌های ۹۹، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۱۱ و ۱۷۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نام خبرگان رهبری ذکر شده‌است، اصل ۱۰۷ انتخاب رهبری را وظیفه خبرگان می‌داند و بر اساس اصل ۱۰۸ تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آن‌ها و آیین‌نامه داخلی جلسات آنان در صلاحیت خود خبرگان قرار گرفته‌است.

به منظور بررسی‌های کارشناسی و تهیه گزارش جهت طرح در جلسات رسمی، شش کمیسیون در مجلس خبرگان تشکیل شده‌است که عبارتند از: کمیسیون اصل ۱۰۸ قانون اساسی، که به منظور بررسی و تدوین قوانین مربوط به خبرگان، از جمله انتخابات و آیین‌نامه داخلی مجلس خبرگان، تشکیل می‌گردد. اعضای اصلی آن، یازده نفر و اعضای علی‌البدل، چهار نفر هستند.

کمیسیون امور مالی و اداری که به بررسی امور مالی و اداری مجلس خبرگان می‌پردازد، دارای ۹ عضو اصلی و سه عضو علی‌البدل است. کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی که، به منظور آمادگی خبرگان برای اجرای اصل یک‌صدوهفتم و شناخت حدود و شرایط مذکور در اصل پنجم و یک‌صدونهم قانون اساسی، کمیسیونی مرکب از ۱۱ نفر عضو اصلی و چهار نفر عضو علی‌البدل، تشکیل می‌شود تا دربارهٔ همه موارد مربوط به شرایط و صفات رهبر و دربارهٔ همه کسانی که در مظان رهبری قرار دارند، تحقیق و بررسی به عمل آورد و نتایج آن را به هیئت رئیسه ارائه کند.

کمیسیون سیاسی_اجتماعی که، به منظور آگاهی مستمر اعضای مجلس خبرگان از تحولات مهم داخلی و جهانی، به ویژه در زمینه مسائل سیاسی، فرهنگی، مدیریتی، امنیتی و اقتصادی تشکیل می‌شود و موظف است با تشکیل جلسات با حضور نخبگان و مسئولان امور سیاسی، امنیتی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، مسائل مهم داخلی و جهانی را که به نحوی، به انجام وظایف خبرگان، به ویژه وظایف مذکور در اصول یک‌صدوهفتم و یک‌صدونهم قانون اساسی، مربوط می‌شود، مورد بررسی قرار دهد و گزارش آن را به هیئت رئیسه تقدیم کند تا در اولین اجلاسیه خبرگان، به اطلاع اعضا رسد.

کمیسیون تحقیق موضوع اصل ۱۱۱ قانون اساسی، که به منظور اجرای اصل یک‌صد و یازدهم قانون اساسی و برای نظارت بر استمرار شرایطی که در اصل پنجم و یک‌صدونهم قانون اساسی برای رهبری ذکر شده‌است و تصمیم‌گیری در موارد فقدان آن، تشکیل می‌شود.

کمیسیون بررسی راه‌های پاسداری از ولایت فقیه، به منظور بررسی راه‌های مناسب پاسداری و حراست از ولایت فقیه، تشکیل می‌گردد. اهم وظایف آن، ارائه پیشنهاد به هیئت رئیسه در این امور است: تحقیق و پژوهش در موضوع حکومت اسلامی، به ویژه ولایت فقیه، تألیف و نشر آن به صورت‌های مناسب و پاسخ به شبهات، معرفی ولایت فقیه در مجامع علمی داخل و خارج کشور و در سطح عموم مردم، بررسی شیوه‌های مناسب تدریس و ترویج اندیشه حکومت اسلامی و ولایت‌فقیه، در سطوح مختلف تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان و نیز در سطح رسانه‌های عمومی، خصوصاً صدا و سیما و ارائه راهکارهای مناسب به هیئت رئیسه مجلس خبرگان.

اعضای مجلس خبرگان، علاوه بر وظایف اصلی منطبق با قانون، برخی از مسائل را نیز به عنوان وظایف فرعی در دستور کار خود دارند که کمیسیون‌های سیاسی_اجتماعی و بررسی راه‌های پاسداری از ولایت فقیه دو کمیسیونی هستند که علاوه بر وظیفه نظارتی، وظایف فرعی آنها بیشتر از دیگر کمیسیون‌ها است.

حضور پنج فقیه از استان فارس در مجلس خبرگان، که پس از تهران، خراسان رضوی و خوزستان، بیشترین تعداد نماینده را در این مجلس دارد؛ نشان از نقش موثر نمایندگان استان در انجام وظایف و مصوبات قانونی این مجلس است.

اعضای مجلس خبرگان در استان فارس، همواره با مشارکت در مناسبات و تصمیم گیری ها، نقش حقیقی و حقوقی خود را به خوبی ایفا نموده و جایگاه بسیار ویژه‌ای در تصمیم سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های استانی دارند.

حضور آیات عظام، دژکام، بهشتی، کلانتری، فقیه و دستغیب در این مجلس و مشارکت ایشان در پیاده‌سازی مصوبات مندرج در شرح وظایف کمیسیون‌های سیاسی اجتماعی و پاسداری از ولایت فقیه مشهود است.

تبیین مسائل سیاسی و اجتماعی، روشنگری و ترغیب مردم به مشارکت و مطالعه امور اجتماعی و سیاسی ملی و فراملی، تبیین جایگاه ولایت فقیه، ارتباط مداوم و موثر با اصحاب رسانه، مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی و پرداختن به امور نظارتی و محوله در کمیسیون‌های از جمله کارکردهای نمایندگان خبرگان رهبری در استان فارس و در این مجلس است.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول