اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

افول آمریکا؛ از تحقیر در عین‌الاسد تا حکم دادگاه عراقی علیه رئیس جمهور آمریکا

آمریکا در طول یک سال گذشته و بعد از اقدام تروریستی منجر به شهادت فرماندهان مقاومت در عراق، در ابعاد نظامی و سیاسی متحمل شکست‌های سنگینی در عرصه بین‌المللی شد که تا پیش از آن در تاریخ این کشور کم‎‌سابقه بود.

افول آمریکا؛ از تحقیر در عین‌الاسد تا حکم دادگاه عراقی علیه رئیس جمهور آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عین ‌الاسد» عملیاتی که دی ماه ۹۸ قلب تروریسم آمریکایی در منطقه را هدف قرار داد و جدای از خساراتی که وارد کرد، مهمترین تاثیر آن در هم کوبیدن هیمنه آمریکا نه تنها در غرب آسیا بلکه در کل جهان بود. 

پس از حمله موشکی ایران به عین الاسد و شکست نظامی آمریکا، واشنگتن در حوزه سیاسی و در تلاش‌های ضد ایرانی‌اش برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی ایران و بعد فعال کردن مکانیسم ماشه علیه کشورمان در راستای فشار حداکثری و نابودی برجام هم با شکست‌های سنگینی مواجه شد و حتی متحدان اروپایی آمریکا هم به آن پشت کردند.

رویداد کم‌سابقه دیگر علیه آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور، صدور حکم بازداشت ترامپ به دلیل جنایت ترور فرماندهان شهید مقاومت از سوی دستگاه قضایی عراق بود. همه این وقایع که در نوع خود اگر نگوییم بی‌سابقه، کم‌سابقه بودند، ایستادگی در مقابل اقدامات غیرقانونی آمریکا و قلدرمآبی این کشور بود و به جهان نشان داد که دوره تک قطبی آمریکا به پایان رسیده و این کشور هم باید در برابر اقداماتش مسئول شناخته و با پیامدهای آن روبرو شود.

عملیات «شهید سلیمانی» آغازی بر پایان حضور آمریکا در منطقه

نخستین ساعات بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، ۱۳ فروند موشک بالستیک «فاتح-۳۱۳» و «قیام» در عملیاتی به نام «شهید سلیمانی» و در انتقام خون پاک این شهید و دیگر شهیدان مقاومت، پایگاه نظامیان آمریکایی در عین‌الاسد در ۱۷۰ کیلومتری غرب بغداد را هدف قرار داد.

 

 

این عملیات هنگامی روی داد که تنش‌ها در منطقه در پی اقدام تروریستی آمریکا به دستور رئیس‌جمهور این کشور در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» معاون الحشد الشعبی عراق به نقطه اوج رسیده بود و آمریکایی‌ها از بیم انتقام‌جویی ایران به رجزخوانی روی آورده بودند.

با این حال بعد از حمله موشکی ایران، مقامات آمریکایی حتی آن‌هایی که از حامیان ماجراجویی‌های نظامی واشنگتن در منطقه از جمله جنگ عراق بودند و خود رئیس‌جمهور این کشور که تا آن زمان ایران را تهدید به اقدام نظامی در صورت پاسخگویی به ترور فرماندهان مقاومت می‌کرد، در موضع ضعف ظاهر شدند و از تهدیدهای خود عقب‌نشینی کردند.

به باور کارشناسان، عدم پاسخگویی نظامی آمریکا به عنوان مدعی هژمونی مسلط دنیا به پاسخ متقابل نظام جمهوری اسلامی و گذشتن از حمله موشکی به پایگاه خود در عین‌ الاسد، رویدادی بی‌سابقه به لحاظ نظامی در بیش از هفت دهه گذشته و تیر خلاصی برای هژمونی این کشور در منطقه بود.

گذشته از ابعاد سیاسی و شکست هیمنه آمریکایی‌ها در این عملیات،‌ موضع دیگری که تحسین ناظران و کارشناسان نظامی از جمله کارشناسان غربی را در پی داشت، دقت زیاد و خیره‌کننده موشک‌های بالستیک شلیک شده به این پایگاه و توان موشکی ایران بود. (جزئیات بیشتر)

انزوای آمریکا در رویارویی سیاسی با ایران و شکست‌های پی‌درپی در سازمان ملل

بیست و پنجم مرداد ۹۹ تلاش‌ها و دوره‌گردی‌های آمریکا به ویژه در اروپا و منطقه برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی ایران که مهلت آن ۲۷ مهرماه به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ پایان می‌یافت، با شکست سنگینی در شورای امنیت سازمان ملل مواجه شد و تنها خود آمریکا و جمهوری دومینیکن، (کشوری کوچک در غرب اقیانوس اطلس و جنوب دریای کارائیب) به این قطعنامه رای مثبت دادند. روسیه و چین با آن مخالفت کردند و بقیه اعضای شورای امنیت (۱۱ عضو دیگر) نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند و آمریکا حتی نتوانست ۹ رأی لازم برای وادار کردن روسیه و چین به استفاده از حق وتو را کسب کند.

 

 

اندکی بعد از این شکست سنگین و مفتضحانه، آمریکا همانطور که پیشتر هم تهدید کرده بود، خواستار احیای تحریم‌های سازمان ملل از طریق مکانیسم موسوم به «ماشه» شد و «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل در اولین واکنش به این شکست گفت که دولت این کشور در روزهای آینده تلاش خواهد کرد با استفاده از مکانیسم ماشه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را که به موجب برجام برطرف شده بودند، احیا کند.

دولت آمریکا پنج روز بعد با ارائه نامه‌ای رسماً سازمان ملل را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران با این اتهام که تهران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده، مطلع کرد. این نامه به لحاظ تئوریک باید روند ۳۰ روزه‌ای را طی می‌کرد و به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر می‌شد اما استدلال نامعقول واشنگتن در این خصوص که علی‌رغم خروج از این توافق در سال ۹۷ به عنوان مشارکت‌کننده در برجام قادر است این مکانیسم را فعال کند، بار دیگر آمریکا را مضحکه جهان کرد و جبهه‌ بین‌المللی مشابه مورد قبل را در مقابل آن تشکیل داد که یکصدا چنین اقدامی را غیرقانونی، باطل و بی‌اثر می‌خواندند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش گفت که نمی‌تواند در ارتباط با ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اقدامی انجام دهد زیرا به نظر می‌رسد عدم قطعیت در این خصوص وجود دارد. چین و روسیه هم در نامه‌ای به شورای امنیت اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را غیرقانونی توصیف کردند. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام آمریکا تاکید کرد تعهدات مرتبط با رفع تحریم‌های ایران طبق برجام ادامه خواهد یافت.

وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام نیز در بیانیه‌ای مشترک بر تعهد خود به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تاکید کردند. انگلیس، آلمان و فرانسه متذکر شدند که آمریکا به دنبال خروج از برجام در ۸ مه سال ۲۰۱۸ دیگر مشارکت‌کننده در آن نیست و در نتیجه، اعلامیه ادعایی تحت پارگراف ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که آمریکا آن را برای اعضای شورای امنیت فرستاده فاقد اثر قانونی است و در پی آن، هر تصمیم و اقدامی که بر مبنای این روند یا پیامدهای احتمالی آن اتخاذ شود هم اثر قانونی ندارد.

این شکست‌ها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان پیدا کرد و همگی متفق‌القول بر انزوای آمریکا در شورای امنیت و جهان تاکید داشتند. وبگاه «فارین پالیسی» در تحلیلی به تلاش‌های آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران یا فعالسازی مکانیسم ماشه اشاره کرد و این تلاش‌ها را یکجانبه و تباه شده خواند. فارن پالیسی در این خصوص نوشت، هیچ کشوری، واشنگتن را در این مسیر دنبال نکرد و این موضوع آخرین شکست دولت ترامپ در تلاش‌هایش برای فراخواندن جهان به منظور حمایت از سیاست فشار‌ حداکثری علیه ایران بود.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» هم در گزارشی، تلاش‌های دولت ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران با وجود خروج دو سال پیش آمریکا از برجام را بی‌معنی توصیف کرد و افزود سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا برای خرد کردن ایران شکست خورده است.

«متیو لی» خبرنگار ارشد خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز در یادداشتی با عنوان «ایالات متحده می‌گوید همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران احیا شدند اما جهان (با بی‌حوصلگی و خستگی در برابر این اقدام آمریکا) خمیازه می‌کشد»، به مخالفت گسترده کشورهای جهان و حتی متحدان اروپایی آمریکا با ادعای واشنگتن مبنی بر احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران پرداخت.

صدور حکم بازداشت ترامپ

جدیدترین حقارت دولت ترامپ که در روزهای پایانی خود به سر می‌برد و با افتضاح حمله طرفداران وی به ساختمان کنگره آمریکا به تحریک وی و افزایش فشارهای سیاسی برای استیضاح و برکناری او همراه شد، صدور حکم بازداشت وی از سوی شورای عالی قضایی عراق در ارتباط با پرونده ترور فرماندهان مقاومت بود.

 

 

شورای عالی قضایی عراق صبح روز هجدهم دی ماه ۹۹ حکم بازداشت رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل جنایت ترور فرماندهان شهید مقاومت را بر اساس ماده ۴۰۶ قانون مجازات عراق صادر کرد. ترامپ تاکنون چند بار علنا به صدور دستور برای انجام این حمله تروریستی اعتراف کرده و با تعریف و تمجید از این عملیات تروریستی به اتهام‌زنی و لفاظی علیه ایران و سردار سلیمانی پرداخته است.

قاضی ویژه این دادگاه که مسئول بررسی و تحقیق درباره جنایت ترور ابومهدی المهندس و همراهانش بود، پس از تکمیل تدوین اظهارات شاکیان حقیقی از اعضای خانواده المهندس و نیز تکمیل تحقیقات اولیه، این حکم را صادر و تاکید کرد تحقیقات برای شناسایی سایر عاملان شرکت‌کننده چه عراقی و چه غیر عراقی در این جنایت ادامه خواهد یافت.

سازمان الحشد الشعبی روز جمعه در واکنش به این اقدام دادگاه عراقی، با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که از این حکم شجاعانه حمایت می‌کند و افزود «دست در دست قاضی شجاع حیدر عبدالکریم ناصر خواهیم داد تا نقش واقعی خود را که ضد نقض حاکمیت عراق و قصاص ناقضان آن است ایفا کند».

الحشد تصریح کرد، عراق بخشی از شورای پلیس بین‌الملل است و این حکم قاضی عراق، اینترپل را ملزم خواهد کرد که با دولت عراق همکاری کند و بر اساس این حکم، دیگر ترامپ تحت هیچ عنوانی نخواهد توانست وارد عراق شود.

 

 

الحشد الشعبی افزود این آغاز «صدور اوامر قضایی علیه کسانی است که با طرف آمریکایی همکاری کردند...این پاسخ قضائی است. پاسخ بعدی، از داخل آمریکا خواهد بود. لذا ترامپ حتی در خانه‌اش هم در امنیت نخواهد بود».

مردم عراق که بعد از ترور فرماندهان مقاومت در انزجار از این اقدام تروریستی به خیابان‌ها آمدند و خواستار خروج نظامیان آمریکایی از کشورشان شدند، سوم ژانویه (۱۴ دی ماه) هم همزمان با سالروز شهادت فرماندهان مقاومت با حضوری پرشور خود را به میدان التحریر بغداد رساندند و شعارهای «کلا کلا آمریکا»، «کلا، کلا اسراییل»، «کلا کلا آل سعود» و «الله اکبر، آمریکا الشیطان الاکبر» سر دادند.

 

خبرنگار: زهرا حاج محمد ابراهیم طهرانی

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول