اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار سفیر ایران با رسانه‌های قرقیز در «بیشکک»

سفیر ایران در بیشکک گفت: متاسفانه شیوع کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی یک سال گذشته مانع از آن شد تا با اصحاب رسانه قرقیزی دیدار جمعی داشته باشم.

دیدار سفیر ایران با رسانه‌های قرقیز در «بیشکک»

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سعید خرازی» سفیر ایران در بیشکک پس از گذشت یک سال از ماموریت خود، برای اولین بار با اصحاب رسانه دیدار کرد.

وی ضمن تبریک سال نو و آرزوی موفقیت و شادکامی برای مردم قرقیزستان گفت: متاسفانه شیوع کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی یک سال گذشته مانع از آن شد تا با اصحاب رسانه دیدار جمعی داشته باشم. با توجه به کاهش میزان مبتلایان در قرقیزستان در ماه‌های اخیر و با عنایت به دیدارهای که اخیرا با برخی رسانه‌ها داشتم، تصمیم گرفتم اولین دیدار جمعی را نیز در اولین روزهای سال جدید میلادی با اصحاب رسانه برگزار کنم.

خرازی ضمن اشاره به شیوع گسترده کرونا و درگیر شدن میلیون‌ها انسان در کشورهای مختلف با ویروس کووید 19 و جان باختن تعداد زیادی از همنوعان از جمله ایران و قرقیزستان در سال گذشته بیان داشت: البته تلخی و سختی سال 2020 برای مردم ایران دو چندان بود چرا که تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران و فشار حداکثری آمریکا علیه ایران از یک طرف و به شهادت رسیدن دو قهرمان و انسان ارزشمند یعنی شهید سردار«قاسم سلیمانی» و شهید دکتر «محسن فخری زاده » در ابتدای و انتهای سال 2020 در نتیجه دو عملیات تروریستی و با هدایت تروریسم دولتی از طرف دیگر خاطرات بسیار تلخی از سال 2020 در اذهان مردم ایران و دوستداران انقلاب اسلامی و جریان مقاومت در منطقه گذاشت.  

وی افزود: سردار سلیمانی به معنای واقعی و کامل کلمه یک استراتژیست در میدان  مقابله با تروریسم و افراطی‌گری بود که بسیاری از محافل نظامی و سیاسی دنیا به آن اعتراف کرده‌اند. تسلط وی به مسائل منطقه و مبارزه‌ای که با عناصر تروریستی انجام می‌داد ناراحتی دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی را موجب شده بود.

به گفته وی، سردار سلیمانی نقشی اساسی در محور مقاومت و شکست داعش ایفا کرد. فقدان شهید سلیمانی اگر چه خسران بزرگی در مسیر مبارزه با تروریسم و حمایت از مقاومت بود ولی راه او متوقف نشده و افراد دیگری پرچم مبارزه او را برداشته و در این مسیر به پیش می‌روند. سلیمانی به دعوت رسمی مقامات عراقی به بغداد سفر کرده بود ولی آمریکا با نقض حاکمیت ملی عراق اقدام به ترور یک مقام خارجی در محدوده ی حاکمیت آنان کرد که اقدامی کاملا غیر قانونی و ناقض قوانین و مقررات بین المللی است.

خرازی ادامه داد: حضور میلیونی مردم در تشییع پیکر سلیمانی در شهرهای مختلف ایران و عراق و عزاداری‌های میلیونی در کشورهای مختلف منطقه نشان دهنده جایگاه ایشان در قلوب مردم بود. بدون شک اگر همه کشورها و سازمان ملل به وظایف خود عمل می‌کردند در اواخر سال 2020 شاهد ترور دانشمند هسته ای ایران شهید دکتر محسن فخری زاده نبودیم.

سفیر ایران در مورد روند مناسبات دو کشور علیرغم همه تلخی‌ها و سختی‌ها و تاثیرات منفی کرونا بر دو کشور در سال 2020 گفت: تلاش زیادی شد تا روند مناسبات دو کشور روند مثبت و قابل قبولی باشد. اگر چه در یک سال گذشته به دلیل محدودیت‌های کرونا امکان سفر هیات‌ها میان دو کشور فراهم نشد اما از طریق تلفن و ویدئو کنفرانس تماس میان مقامات دو کشور ادامه داشت.

وی افزود: گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور و وزرای خارجه و برخی مقامات اقتصادی در سال گذشته از جمله تحولات مثبت میان دو کشور بود. اگر چه بعد از سال‌ها مجددا پرواز مستقیم میان دو کشور در فوریه سال گذشته برقرار شد اما مشکل کرونا موجب شد مجددا این پروازها قطع شود. هم اکنون دو طرف در تلاش هستند پروازهای مستقیم از سر گرفته شود.

خرازی به افتتاح ورزشگاه اوش اشاره و بیان کرد: از تحولات بسیار خوب در سال گذشته افتتاح و راه اندازی ورزشگاه اوش بود. این ورزشگاه که ساخت آن در مارس سال 2019 با کمک ایران آغاز شد بعد از یک سال و اندی به پایان رسید و دو هفته پیش مراسم افتتاح آن در اوش انجام شد. این ورزشگاه نماد دوستی ایران و قرقیزستان به شمار می‌رود.

وی کمک‌های دیگر ایران به بیشکک را یادآور شد و گفت: علاوه بر این در سال گذشته جمهوری اسلامی ایران علیرغم تحریم و فشارهای اقتصادی و مشکلات به وجود آمده ناشی از شیوع کرونا اقدام به ارسال دو محموله کمک دارویی و تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا به قرقیزستان نمود که اولین محموله با کمک استانداری خراسان رضوی و دومین محموله با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه و ارسال گردید.

این مقام دیپلمات ادامه داد: یکی از اهداف اصلی ارسال این محموله‌ها کمک به دولت و مردم قرقیزستان و نشان دادن توان ایران در تولید و صادرات دارو و تجهیزات پزشکی و باز کردن راه همکاری میان دو کشور در عرصه تولید مشترک دارو و تجهیزات پزشکی است.

سفیر ایران نیز در در مورد مبادلات تجاری میان دو کشور مطرح کرد: اگر چه روند مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در اوایل و اواسط سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و بسته شدن راه‌های حمل و نقل و ارتباطی روند کاهشی داشت اما در اواخر سال گذشته شاهد تحرک نسبتا خوبی در مبادلات تجاری دو کشور بودیم. البته این میزان از مبادلات تجاری برای دو طرف راضی کننده نیست و معتقدیم ظرفیت‌های روابط دو کشور بسیار بیشتر از این مقدار است.

وی ادامه داد: امضا و اجرای موافقتنامه موقت تعرفه ترجیحی میان ایران و 5 کشور اورآسیا نیز موجب شد در سال گذشته میزان مبادلات ایران با 5 کشور اورآسیا به حدود 3 میلیارد دلار برسد که رویداد بسیار خوبی است. به زودی نیز گفت وگوها میان ایران و 5 کشور اورآسیا برای انعقاد موافقتنامه دائم تجارت آزاد شروع خواهد شد. همکاری های دو کشور در مجامع و سازمان‌های بین المللی نیز در سال گذشته روند بسیار خوبی را طی کرد و دو کشور حمایت‌های خوبی از یکدیگر در موضوعات مختلف داشتند.

خرازی در پایان گفت: امیدواریم در سال 2021 و بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در قرقیزستان و تشکیل دولت جدید و همچنین برگزاری انتخابات پارلمانی و نیز ریشه کن شدن ویروس کرونا روند مناسبات میان دو کشور از تحرک بیشتری برخوردار شود و شاهد برداشتن گام‌های خوبی در جهت تحکیم و توسعه هر چه بیشتر مناسبات در عرصه‌های مختلف باشیم. 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول