اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

افزایش نگرانی مقامات انگلیس از عواقب شیفتگی جانسون به ترامپ

دو مقام انگلیسی درخصوص اثرات منفی حوادث اخیر آمریکا بر انگلیس و نزدیکی رهبران لندن و واشنگتن هشدار دادند.

افزایش نگرانی مقامات انگلیس از عواقب شیفتگی جانسون به ترامپ

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حمله روز چهارشنبه هواداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به کنگره آمریکا، نگرانی مقامات انگلیسی از شیفتگی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس به او را افزایش داده است.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «لیزا ناندی» وزیر امور خارجه دولت در سایه انگلیس در این باره گفت، جانسون و دیگر وزرای دولتش که سال‌ها «برای ستایش ترامپ به صف شده بودند»، چیزی جز تضعیف اعتبار انگلیس در سطح جهانی عایدشان نشد.

ناندی ضمن توصیه اتخاذ سیاست خارجی جدید با «محوریت اخلاقی» برای انگلیس، تمجید رهبران حزب محافظه‌کار از ترامپ با هدف دستیابی به مقامات بالاتر را محکوم کرد.

این سیاست‌مدار حزب کارگر انگلیس افزود: «روابط ویژه با آمریکا زمانی عملی است که بر پایه صداقت و اعتماد دو جانبه باشد. وزرای دولت چنان مشتاق بلعیدن کتابچه راهنمای سیاست‌های ترامپ بودند که ارزش‌ها و منافع بریتانیایی و احترام به خود را رها کردند».

از سوی دیگر «صادق خان» شهردار لندن که ظرف چهار سال گذشته درگیری‌های لفظی شدیدی با ترامپ داشته است، در یادداشتی در گاردین نوشت، رئیس جمهور آمریکا و هواداران او از همان ابتدا از «کتابچه راهنمای دیکتاتورهای فاشیست و قلدرهایی که در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ به قدرت رسیدند» پیروی کرده‌اند.

صادق خان افزود، مماشات رهبران حزب محافظه‌کار انگلیس در برابر ترامپ چیزی است که هرگز فراموش نخواهد شد.

شهردار لندن هشدار داد: «اتفاقاتی که در آمریکا رخ داد باید مانند هشدار بیدار باش برای دموکراسی‌های سرتاسر جهان عمل کند. هیچ تضمینی وجود ندارد که دیگر دموکراسی‌ها نیز همانند آمریکا قدرتمند باشند، به خصوص در کشورهایی که از عواقب اقتصادی همه‌گیری جهانی [ویروس کرونا] رنج می‌برند. تاریخ به ما نشان داده چنین شرایطی مستعد خیزش فاشیسم است».

با اینکه جانسون ترامپ و هوادارانش را به خاطر حوادث هفته گذشته در واشنگتن محکوم کرده است، ناندی و صادق خان معتقدند نخست‌وزیر انگلیس از زمان ورود به دولت، از هر جهت حامی ترامپ بوده و اشتیاق او درخصوص برگزیت را منعکس کرده و هرگز اظهارات وی علیه اقلیت‌ها و زنان را مورد انتقاد قرار نداده است.

سال گذشته درز اطلاعات دیپلماتیک در انگلیس نشان داد جانسون به مقامات آمریکایی گفته بود باور دارد که ترامپ «آمریکا را دوباره به عظمت برمی‌گرداند».

چهارشنبه هفته گذشته همزمان با بر‌گزاری جلسه مشترک کنگره آمریکا برای تأیید نهایی پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری، عده‌ای از هواداران ترامپ که در مقابل این ساختمان تجمع کرده بودند به داخل آن یورش بردند. در جریان این حملات پنج نفر کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

در پی این حادثه، برخی شبکه‌های اجتماعی و دیگر بستر‌های موجود در فضای مجازی از جمله توئیتر، به این دلیل که وی هواداران خود را به ایجاد خشونت دعوت کرده، حساب‌های کاربری او را محدود یا مسدود کرده‌اند.

 توئیتر همچنین حساب کاربری «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ، «سیدنی پاول» وکیل سابق ترامپ و «ران واتکین» مدیر یک رسانه راست افراطی را به طور دائم مسدود کرده است.

نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا بعد از حمله هواداران ترامپ به کنگره، با اشاره به نقش او در تحریک این حمله روند استیضاح وی را آغاز کرده‌اند این در حالی است که دوران ریاست جمهوری ترامپ قرار است اول بهمن با برگزاری مراسم تحلیف بایدن به اتمام برسد.  

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول