اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

مسؤولان بخوانند| گلایه پرتکرار مخاطبان فارس ‌من از سریع‌ترین خودرو جاده قیمت‌ها!

عدم تناسب قیمت کارخانه‌ای خانواده کوییک با سایر محصولات خودروسازان و تاخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی، نارضایتی پیش‌خریداران و ثبت سوژه‌های متعدد در فارس من را در پی داشته است.

مسؤولان بخوانند| گلایه پرتکرار مخاطبان فارس ‌من از سریع‌ترین خودرو جاده قیمت‌ها!

به گزارش خبرگزاری فارس؛  ثبت ۴۷ سوژه در انتقاد از سایپا و شورای رقابت فقط در مورد حقوق خریداران "کوییک" قابل تأمل است. تنوع انتقادات مخاطبان از عملکرد این خودروساز و شورای رقابت درباره خودروی کوییک حاکی از سیاست‌های نه‌چندان مناسبی است که موجبات نارضایتی عموم خریداران را فراهم آورده است. کسانی که با وجود وعده قبلی، در تحویل خودروی ثبت‌نامی مشتریان با قیمتی متناسب با قیمت سایر محصولات ناتوان بوده‌اند.

 

ده‌ها سوژه، هزاران امضا؛ سیل مطالبات مردم درباره کوییک در فارس‌من

بررسی محتوایی سوژه‌های ثبت شده درباره خودروی کوییک در سامانه مطالبات مردمی فارس من نشان می‌دهد، عمده گلایه‌ها به قیمت‌گذاری شورای رقابت و بدعهدی سایپا در تحویل خودروهای ثبت‌نامی برمی‌گردد. جایی‌که بالغ بر ۷۲۹۸ حمایت از سوژه‌های پرتکرار و به حق مخاطبان درباره این خودروی جنجالی ثبت شده است.

در یکی از پرامضاترین سوژه‌های ثبت شده مرتبط با خودروی کوییک در فارس من آمده است: «با توجه به اعلام قیمت‌های جدید به صورت ۳ ماه یکبار، قیمت انواع خودروی کوئیک دنده‌ای به صورت بسیار غیرمنصفانه‌ای نسبت به بقیه خودروها اعلام شده است. از سوی دیگر دعوتنامه‌های مهرماه با قیمت قبل اعلام شد که منصفانه‌ نیز بود، بر این اساس ما حواله‌داران کوییک خواستار اصلاح قیمت این خودرو هستیم.»

 

رئوس گلایه‌های کوئیک‌محور مردم؛ اول: افزایش عجیب قیمت!

بررسی مطالبات متواتر مردم در «فارس من» درباره همه آنچه موجب نارضایتی پیش خریداران و مالکان خودروی کوییک شده، حاکی از عدم تناسب قیمت کارخانه‌ای کوییک و کوییک R با سایر محصولات خودروسازان است. از طرفی عدم تحویل خودروی ثبت نامی در موعد مقرر از سوی کارخانه نیز موجبات گلایه‌های متواتر مردم را در این‌باره فراهم آورده است. 

عمده نارضایتی در حوزه قیمت‌گذاری کوییک به ۴ مرحله افزایش قیمت از زمان آغاز تحویل کوییک R در دی‌ماه سال قبل بر می‌گردد. گفتنی است، قیمت اولیه کوییک R در کارخانه ۶۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده و پس از ۲ مرحله افزایش به ۸۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ۱۰۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان در تابستان سال جاری، هم اکنون درب کارخانه به ۱۴۰ میلیون تومان رسیده است! قیمت کوییک معمولی نیز با روندی مشابه تا ۱۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

 

این در حالی است که قیمت کارخانه‌ای‌ خودروهایی نظیر پژو ۲۰۶ تیپ۲، سمند ال ایکس و رانا در محدوده ۱۰۷ تا ۱۱۴ میلیونی تومانی قرار گرفته و در بازار آزاد بالاتر از قیمت کوییک به فروش می‌رسند! عجیب‌تر آنکه در آخرین مرحله از افزایش قیمت فصل پاییز خودروهای داخلی، با وجود مجوز افزایش حداکثر ۲۵ درصدی قیمت خودروها، کوییک با افزایش ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی بیش از %۳۷ گران شد تا سریع‌ترین خودروی کشور از منظر رشد قیمت در کارخانه لقب بگیرد!

 

در جدول زیر نبود وحدت رویه و تناسب میان قیمت‌های کارخانه‌ای خودروسازان را که بخشی از پیامدهای ورود شورای رقابت به بازار خودرو و افزایش نارضایتی‌های مشتریان در ماه‌های اخیر بوده، به تصویر کشیده شده است.

 

دوم: گلایه‌ها از تأخیر؛ چرا خودروی مردم تحویل نمی‌شود؟

بررسی‌ها در حوزه تحویل خودرو به پیش‌خریداران در خلال گفت‌وگو با یکی از حامیان کمپین‌های خودروی کوییک نشان می‌دهد، با وجود پیش‌فروش خودروی کوییک S در طرح‌های قرعه‌کشی بهار و تابستان سال جاری، شرکت سایپا با صدور اطلاعیه‌ای از تحویل این خودرو به پیش‌خریداران سر باز زده است. موضوعی که موجبات نارضایتی پیش‌خریداران را فراهم آورده است. 

ساکنان جاده مخصوص اما درباره تأخیر پیش‌آمده در تحویل کوییک‌ها، بیانیه‌ای صادر کردند. در بخشی از اطلاعیه آذرماه سایپا آمده است: «مراحل پیش‌تولید و تست‌های لازم برای تولید کوییک S انجام شده و با انتقال قالب از شرکت خارجی در ماه جاری، تولید آزمایشی این محصول از اواخر آذرماه و تولید انبوه آن از دی‌ماه ۹۹ آغاز خواهد شد.»

 

فارغ از این‌که تا زمان نگارش این گزارش (۲۰ دی‌ماه) هم خبری از تحویل کوییک اس (S) نیست، سوالی که در این میان ذهن مشتریان را درگیر کرده، ناتوانی خودروساز با وجود پیش فروش با دوره تنفس ۶ ماهه و استمرار تحریم‌هاست که بهانه‌ای برای خودروساز باقی نمی‌گذارد و موجی از انتقادات را نسبت به برنامه‌ریزی غیرواقعی و تلاش خودروسازان برای جمع‌آوری نقدینگی در دوران عطش شدید بازار ایجاد می‌کند.

 

دردناک‌تر آنکه برابر اعلام شرکت سایپا، کوییک S از لحاظ پلت‌فرم، موتور و گیربکس تفاوتی با نسخه پایه ندارد و خودروساز درخواست کرده، پیش خریداران خودروی کوییک معمولی دنده‌ای را به جای خودروی ثبت‌نامی تحویل بگیرند. همچنین خودروساز علاوه بر تحمیل سود مشارکت صفر و یا سودهای بسیار ناچیز ۳ و ۶ درصدی، مبلغی برای تکمیل وجه در دعوت‌نامه‌ها قید کرده که به مراتب از نرخ‌های بازار آزاد در زمان قرعه‌کشی خودرو بالاتر بوده است.

 

شواهد نشان می‌دهد، اختلاف ناچیز قیمت کارخانه و بازار آزاد میان انواع مدل‌های خودروی کوییک، برخی از پیش‌خریداران را به انصراف از تکمیل وجه و بازپس‌گیری وجوه اولیه بدون هیچ‌گونه سودی متقاعد کرده است!

 

گلایه‌های و حسرت مردم؛ کاش اصلاً کوییک برنده نمی‌شدیم

برای بررسی بیشتر موضوع پای درددل یکی از پیش‌خریداران کوییک و از حامیان کمپین مردم در فارس من نشستیم. وی معتقد است این خودروسازان از نقدینگی پیش‌خریداران در ۶ ماه گذشته، سوءاستفاده کرده‌اند. این فرد به خبرنگار ما گفت: «چون قیمت خودروی جایگزین (کوییک معمولی) در مقطع کنونی با بازار آزاد هیچ‌گونه اختلافی ندارد، شرکت حاضر به این جایگزینی شده و بنابراین سایپا هیچ‌گونه امتیازی برای مشتریانی که بعد از گذر از فیلترهای اولیه و خوش‌اقبالی در قرعه‌کشی ماه‌ها منتظر مانده‌اند، قائل نشده است.»

 

فرد مذکور که گویا در جریان قرعه‌کشی تیرماه سال جاری، ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به عنوان پیش پرداخت برای کوییک S واریز کرده بود، از ناتوانی خودروساز در تحویل خودروهای با تکنولوژی نه چندان پیچیده گلایه داشت و نسبت به بی‌تفاوتی دستگاه‌های نظارتی بابت استمرار پیش‌فروش‌ این خودرو و موارد مشابه ابراز تعجب کرد.

 

گزارش از مرتضی شجاعی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول