اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

باز هم مزار شهدا و بنیاد شهیدی که به نام ساماندهی هتک‌حرمت می‌کند

کج سلیقگی مسؤولان بنیاد شهید در قالب طرحی بنام ساماندهی مزار شهدا این بار گریبان مزار شهدای امامزاده محمد(ع) را گرفته و حاصل آن تا این لحظه سنگ‌های شکسته قبور شهدا و ناآراستگی آن محل است.

باز هم مزار شهدا و بنیاد شهیدی که به نام ساماندهی هتک‌حرمت می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، ۵۱ شهید دوران مقدس در محوطه امامزاده محمد(ع) آرام گرفته‌اند. شهدایی که هر کدام از آن‌ها از یکی از محله‌های این شهر برخواست و برای دفاع از عزت، ناموس و شرف این کشور راهی دیار نبرد شد و امروز اگر عزتی هست و امنیت خاطری مرهون آن جوانان پاک ضمیر است که رفتند و مردی و مردانگی را در تاریخ این کشور معنی کردند.

بعد از سال‌های جنگ یکی از مهم‌ترین و مردمی ترین موزه‌های حفظ آثار باقی مانده از دوران دفاع مقدس همین مزار شهدا بوده است. مزارهایی که اتاقچه‌های کوچکی بالای سرشان بود و مادران شهدا قرآن و عکس شهید و گلاب در آن می‌گذاشتند و شب‌های پنجشنبه بر مزار شهیدشان  شمع روشن می‌کردند.

 

در اثر کج سلیقگی مسؤولان بنیاد شهید در قالب طرحی بنام ساماندهی مزار شهدا تمام این هویت تاریخی نابود شد و مزارهای شهدا به سنگ قبرهای متحدالشکل بی روحی تغییر یافتند که هیچ نشانی از هویت رزمنده جبهه های حق علیه باطل نداشت. هیچ نشانی از مهر مادران شهدا در آن نبود و انگار نه انگار که کسی که در این مزار آرمیده است بر اساس متن صریح قرآن «عند ربهم یرزقون» است و بنا به فرموده امام امت (ره) به وجه الله نظر می‌کند!

در قالب این طرح شد آنچه که نباید می‌شد و بخشی از میراث فرهنگی دوران طلایی دفاع مقدس به دست مدیران بنیاد شهید نابود شد و فریادهای فعالان فرهنگی و یادگاران دفاع مقدس و خانواده‌های شهدا برای مقابله با تخریب‌ها و تغییرها به جایی نرسید و شد آنچه نباید می‌شد.

 

طی چند گذشته نیز تصاویر مشابهی از وضعیت سنگ مزار شهدا در امامزاده محمد به دست فارس رسید. سنگ مزار شهدا به شکل نامناسبی در گوشه و کنار آرامستان افتاده و برخی از آن‌ها دچار شکستگی شده و عملیات عمرانی نیمه کار رها شده است.

علت مسئله پیش آمده را از معاون تعاون و امور اجتماعی سازمان بنیاد شهید استان البرز جویا شدیم؛

علی عالیانی، معاون تعاون و امور اجتماعی سازمان بنیاد شهید البرز در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: مشکلات پیش آمده بر اثر برودت هوا، وزش باد و تغیر دما است! طی این سال‌ها آهن هم در خیابان می‌گذاشتیم زنگ می‌زد و از بین می‌رفت؛ قبور بر اثر انقباض و انبساط دچار آسیب شدند.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه این مجموعه از 32 سال گذشته تا کنون ترمیم و به‌سازی نشده است، افزود: بدون شک در طول این سالیان در اثر عوامل طبیعی آسیب دیده است. همچنین بی‌کیفیتی مصالح می‌تواند یکی دیگر از عوامل این آسیب‌ها باشد.

 

عالیانی با بیان اینکه این تنها گلزار شهدایی در استان البرز که از سال 67 دست نخورده باقیمانده است، اظهار کرد: صبح امروز (شنبه) طی نشستی با مسؤولان مربوطه مصوب شد شهرداری بحث بازسازی و مرمت این مزار شهدا را بر اساس نقشه‌ای که قبلا به تایید اوقاف و بنیاد شهید رسیده است اقدام کند.

این مقام مسؤول یادآور شد: تلاش بر این است تا پایان سال عملیات مرمت و به سازی انجام شود اما اگر نشد سال 1400 حتما انجام خواهد شد؛ البته اگر بودجه در سال 99 تخصیص یابد اقدامات آغاز خواهد شد.

 

عالیانی با اشاره به اینکه تغییر مدیران ادارات مربوطه طی سال‌های گذشته یکی دیگر دلایل انجام نشدن مرمت و به سازی این مزار شهدا است، تصریح کرد: در نظر داریم کاری ماندگار و در خور شأن شهدا و خانواده شهدا انجام دهیم.

این اظهارات در حالی است که تصاویر ذیل نشان می‌دهد سنگ‌های قبور به صورت دستی کنده شده و در حین کار نیز بسیاری از این سنگ‌ها شکسته شده است  و قابلیت استفاده مجدد را ندارند.

 

همچنین اگر بنیاد شهید بودجه لازم را برای انجام هرچه سرعتر طرح نداشت دلیل آغاز چنین طرحی چه بوده است  و آیا بهتر نبود در زمان تامین بودجه عملیات عمرانی این کار آغاز شود تا شاهد جسارت به مزار شهدای گرانقدر نباشیم؟

 حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از زیارت قبور مطهر شهدا درباره یکسان سازی قبور شهدا فرمودند: «یکی از کارهای بدی که بعضی از مدیران گلزارهای شهدا انجام می‌دهند، این کار غلط یکسان‌سازی قبور شهدا است. این [جا] خوب است؛ همین درست است، بیایند صاحبان این شهدا، پدرانشان، مادرانشان، فرزندانشان، همسرانشان، علامتی داشته باشند، عکسی داشته باشند، این خوب است. این شکل، شکل طبیعی است. هیچ لزومی ندارد که ما این [علامت‌ها] را صاف کنیم، به خیال اینکه می‌خواهیم زیباسازی کنیم. زیبایی هر جایی و هر چیزی به حَسَب خودش است؛ زیبایی انسان، زیبایی باغ، زیبایی قبرستان، زیبایی هر چیزی را باید به حَسَب خودش محاسبه کنیم.

بحث یکسان سازی قبور شهدا سال‌ها به یکی از مباحث چالش برانگیز در گلزارهای شهدا بدل شد. هرچند سال یکبار به بهانه‌ای بحث واکاوی غفلت‌های صورت گرفته در این باره مطرح می‌شود و از اتفاقات ناخوشایندی گفته می‌شود که مسئولین بدون درنظر گرفتن ملاحظات خانواده شهدا، اقدام به انجام آن گرفته‌اند.

انتهای پیام/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول