اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

جوان: فائزه رفسنجانی از نام «بابا» خرج کرد/ وطن امروز: هاشمی از ماهیت جریان سیاسی حامی دولت رونمایی کرد

سه گزاره تحریم، ترور و توهین خلاصه همه آن چیزی است که ترامپ علیه ایران انجام داد. حالا فائزه در مقام دختر هاشمی رفسنجانی آمده و از این ترامپ و از این عملکرد دفاع می‌کند. او می‌توانست هر زمان دیگری و بدون پر کردن محتوای صحبت‌هایش از کلمه «بابا» و خرج کردن از نام مرحوم هاشمی، مواضعش را بگوید

جوان: فائزه رفسنجانی از نام «بابا» خرج کرد/ وطن امروز: هاشمی از ماهیت جریان سیاسی حامی دولت رونمایی کرد

به گزارش‌های گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه‌های جوان و وطن امروز به اظهارات فائزه هاشمی در گفتگو با انصاف نیوز واکنش نشان داده‌اند، بخش از مطالب منتشر شده در این خصوص در ادامه آمده است.

روزنامه وطن امروز نوشت: مطالعه تاریخ تحولات سیاسی ایران در دهه90 بدون توجه داشتن به کلیدواژه‌های «تحریم»، «مذاکره» و «دولت آمریکا» امری محال به نظر می‌آید، چه از آن رو که آغاز این دهه با شدت گرفتن «تحریم‌ها» علیه کشورمان همزمان شد و پس از آن نیز جریانی که از سال92 موفق به کسب دولت‌های یازدهم و دوازدهم شد، همه تمرکز خود را بر برجسته کردن این کلیدواژه معطوف کرد تا از قبل آن با شعار «مذاکره» با «دولت آمریکا» رای مردم را تصاحب کند.

آنها تمام تلاش خود را کردند تا هر شخص، ایده و نقدی در نسبت با این کلیدواژه‌ها تحریم شود و پس از آن با تفسیر به رای تمام آنها به مانعی در برابر رفع تحریم‌ها، به انزوای منتقدان خود کمک کنند. در این میان جدی‌ترین خط حمله به منتقدان برای بی‌اعتبار کردن انتقادات‌شان بر این مدار پیگیری می‌شد که آنان مخالف برداشته شدن تحریم‌ها و متعاقب آن گشایش اقتصادی در زندگی مردم هستند، تا جایی که حتی رئیس‌جمهور نیز بارها در نطق‌های عمومی خود با استفاده از عباراتی همانند «کاسبان تحریم» سعی در نهادینه کردن این گزاره داشت. 

گذر زمان و پر شدن پیمانه عمر دولت روحانی آن هم در شرایطی که به گفته مقامات دولتی وضعیت تحریم‌ها در سال آخر دولت به مراتب سخت‌تر از زمان آغاز به کار روحانی است، باعث شده تا اظهارات متفاوت و متناقضی از طرف اصلاح‌طلبان برای فرار از مسؤولیت حمایت‌شان از روحانی مطرح شود، تا جایی که آنها بارها سعی کردند با ترامپیست خواندن منتقدان دولت، آخرین شانس‌های خود برای احیای خط تبلیغاتی سال‌های نخستین دولت را زنده کنند.

این فعال اصلاح‌طلب در حالی صراحتا از فشار بیشتر به کشورش با نیت ایجاد تغییرات سیاسی سخن به زبان می‌آورد که آنها در تمام دهه90 با تعریف خود به عنوان عاملان رفع تحریم موفق به کسب آرای عمومی شدند. اما نکته سیاه این اظهارات آن است که فرزند اکبر هاشمی‌رفسنجانی می‌گوید علاقه‌مند بوده است در آمریکا دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ شود و تصریح می‌کند دلیل این تمایل این بوده است که فشارهای ترامپ بر ایران تداوم داشته باشد و تشدید شود تا این فشارها منجر به عقب‌نشینی ایران و تغییر در سیاست‌هایش شود.

اظهارات فائزه هاشمی‌رفسنجانی به وضوح ماهیت وی و همین‌طور جریان سیاسی حامی دولت در ایران را نسبت به فشارهای اقتصادی و تحریم‌های چند سال اخیر آمریکا علیه ایران نشان می‌دهد؛ جریانی که بقای خود را در گرو فشار آمریکا به ایران و در مضیقه قرار گرفتن مردم و کاهش سرمایه‌های مردم می‌داند و به عبارتی چشم امید به فشار امثال ترامپ بر ایران دارد و از همه مهم‌تر رفتار سیاسی خود را با فشارهای امثال ترامپ بر مردم ایران تنظیم می‌کند. نظیر اقدامی که برخی حواریون اکبر هاشمی‌رفسنجانی و حامیان دولت در سال گذشته انجام دادند و طی نامه‌ای خواستار عقب‌نشینی ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌های ترامپ شدند. 

فائزه هاشمی از اعضای هیات مؤسس و از اعضای شورای مرکزی حزب دولت‌ساخته مرحوم رفسنجانی یعنی حزب کارگزاران سازندگی است؛ حزبی که یکی از اصلی‌ترین حامیان و روی کار آورندگان دولت حسن روحانی است.

روزنامه جوان هم در این‌باره نوشت: فائزه تحلیل‌هایی عمیق ندارد و مستندش همان آغاز مصاحبه که چندبار تأکید می‌کند نامه هاشمی را که بعد از فوتش محسن هاشمی تحویل رهبری داده، نخوانده؛ اما چندین تحلیل از همان نامه نخوانده ارائه می‌کند! خودش را اگر در نظر بگیریم، مواضعش مهم نیست، اما به نام پدر تمام کردن و بعد از فوت پدر همچنان از وجهه او هزینه کردن برای خود و پایان ندادن به ادا‌های آقازادگی است که اهمیت دارد.

او ساده و شفاف حرف می‌زند، گرچه موضع گیری‌اش مشمئزکننده است؛ دفاع از رئیس جمهوری بیگانه و خارجی که پای سیاست‌هایش را روی گلوی مردم ایران گذاشت و فشار حداکثری ایجاد کرد، شرم‌آور است. برای چه؟ فقط برای اینکه می‌خواهیم حرف و موضع ما در مورد نظام و کشور خودمان به کرسی بنشیند و او هم همچون ما علیه حکومت بود.

سه گزاره تحریم، ترور و توهین خلاصه همه آن چیزی است که ترامپ علیه ایران انجام داد. حالا فائزه در مقام دختر هاشمی رفسنجانی آمده و از این ترامپ و از این عملکرد دفاع می‌کند. او می‌توانست هر زمان دیگری و بدون پر کردن محتوای صحبت‌هایش از کلمه «بابا» و خرج کردن از نام مرحوم هاشمی، مواضعش را بگوید، اما حالا در مصاحبه یادبود سالگرد پدرش است که می‌گوید: «برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود ولی اگر یک امریکایی بودم به آقای ترامپ رأی نمی‌دادم.» خبرنگار می‌پرسد که «چرا فکر می‌کنید اگر ترامپ بود برای ایران بهتر بود؟» و فائزه هاشمی جواب می‌دهد: «به خاطر همین فشار‌هایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. مردم هر چه تلاش می‌کنند اصلاحات انجام بگیرد «مرغ یک پا دارد» و هیچ خبری نمی‌شود و برعکس مردم سرکوب می‌شوند، شاید اگر فشار‌های آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم. این تغییر سیاست‌ها حتماً به نفع مردم می‌توانست اتفاق بیفتد. دموکرات‌ها کمی شُل و وِل هستند. یعنی با آمدن دموکرات‌ها این موضع خطای ما بیشتر تقویت می‌شود، امیدوارم نشود ولی چنین چشم‌اندازی دارد.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول