اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

مجلس رانت ناشی از قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس را پیگیری می‌کند

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت:‌ قیمت‌گذاری فعلی برای محصولات فولادی در بورس رانت ایجاد می‌کند لذا ما در مجلس قطعا پیگیر این موضوع خواهیم بود.

مجلس رانت ناشی از قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس را پیگیری می‌کند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جمعی از مخاطبان سامانه «فارس من» پویشی با عنوان «قیمت‌گذاری دستوری فولاد باعث رانت در بازار می‌شود»  ایجاد کرده و خواهان رسیدگی به این موضوع شدند.

از این مطالبه تا زمان تنظیم این گزارش، حدود 50 هزار حمایت از آن صورت گرفته است.

به سراغ رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رفتیم و از پیگیری‌های صورت گرفته مجلس در این زمینه جویا شدیم.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در همین رابطه اظهار داشت:  شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد که ابلاغ شد دارای ابهامات بسیاری بود.

وی افزود: به دلیل امضاهای طلایی در صنعت فولاد کشور، توزیع رانت نجومی (معادل دو سال یارانه کشور) به دلیل دخالت دولت، کاهش ارزآوری صادرات فولاد به دلیل مانع تراشی برای صادرات شمش فولادی و ابهامات و تناقضات متعدد اجرایی و قانونی از جمله مغایرت با قانون توسعه نهادهای و ابزارهای مالی ما نمایندگان مجلس مخالف دستورالعمل بودیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  این شیوه نامه اثر منفی بر بازار سرمایه کشور خواهد گذاشت. همانطور که این اثر کاهشی در اولین روز کاری بورس پس از ابلاغ شیوه‌نامه دولت مشاهده شد. دلیل آن هم کاهش درآمدهای صادراتی  فولاد سازان و ارزان فروشی دستوری شمش و اسلب در داخل کشور است. این موضوع قطعا سبب ایجاد رانت در کشور خواهد شد.

رضایی در ادامه با اشاره به اینکه مجلس قطعا  قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس را پیگیری خواهد کرد، گفت: البته ما چندی پیش در کمیسیون عمران مجلس از وزیر صمت خواستیم و به کمیسیون آمد تا پاسخ دهد که چرا در یک سال گذشته قیمت سیمان و فولاد افزایش چشمگیری داشته است؟

وی افزود: ما قبلا گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم که باید در ابتدا نیازهای داخلی کشور به مصالح ساختمانی تأمین شود و اولویت باید تامین نیاز داخل باشد سپس مازاد تولید به خارج از کشور صادر شود ولی رزم‌حسینی پاسخ داد که من چنین اختیاری را ندارم؛ وزیری که اختیار نداشته باشد چه فایده‌ای دارد که به مجلس بیاید!

وی درباره توضیحات وزیر صمت در این باره گفت: وزیر صمت در پاسخ به سوال ما در کمیسیون عنوان کرد که باید مصالح ساختمانی به بورس عرضه شده و قیمت گذاری در آنجا مشخص شود اما به نظر ما شرایط بورس عادی نیست و به همین دلیل این قیمت نمی‌تواند واقعی باشد. او همچنین تصریح کرد که قیمت مصالح ساختمانی مخصوصاً فولاد و سیمان واقعی نیست و باید کاهش یافته و واقعی شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقرر شده است مجلس  و دولت به وزارت صمت اختیار دهند تا به دنبال آن کاهش قیمت سیمان و فولاد در بازار رخ دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول