اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

فارس من| رسیدگی به وضیت جانبازان زیر ۲۵ درصد، وظیفه مجلس یا بنیاد شهید؟

رییس بنیاد شهید در خصوص رسیدگی به وضعیت جانبازان زیر ۲۵ درصد گفت: چارچوب‌ها و ضوابط قانونی وظایف ما را تعیین می‌کنند. مجلس قانون را تصویب می‌کند و ما مکلف به اجرای آن هستیم و نمی‌توانیم تغییری در ارائه خدمات ایجاد کنیم.

فارس من| رسیدگی به وضیت جانبازان زیر ۲۵ درصد، وظیفه مجلس یا بنیاد شهید؟

گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس-زهرا بختیاری: وقتی مردی لباس رزم را بر تن می‌کند و راهی میدان آتش می‌شود چشم بر همه تعلقات خود می‌بندد و چشم بستن بر همین دلبستگی‌ها است که یک مجاهد فی سبیل الله را تا عرش می‌برد، زمانی که با جهاد اکبر نفس خود را به زیر می‌کشد و با جهاد اصغر جانش را کف دست می‌گیرد. در میان این مجاهدان که همه به نیت شهادت و دفاع از سرزمین و ناموس و اعتقاد می‌روند عده‌ای شهید می‌شوند، عده‌ای اسیر و عده‌ای نیز به درجه جانبازی می‌رسند. در میان جانبازان هم عده‌ای وضعیت وخیم‌تری دارند، مثل جانبازان شیمیایی، قطع نخاع گردن، نابینا و ... به همین علت است که امکانات موجود بنیاد شهید در دسته بندی‌های مختلفی تقسیم شده و نسبت به درصد جانبازی تسهیلاتی ارائه می‌شود.

آنچه مسلم است تعیین درصد به علت محدود بودن امکانات و بودجه است و گرنه کسی که حتی برای چند ساعتی خود را در مواجه با مرگ قرار می‌دهد تا عده دیگری در آرامش باشند، عملش با هیچ امتیاز و پاداش مادی جبران نخواهد شد.

بهانه نوشتن این گزارش پرداختن به جانبازان زیر ۲۵ درصد بنیاد شهید است. افرادی که شاید روزهای اول مشکلات کمتری داشتند اما رفته رفته با بالا رفتن سن و وضعف بدنی این مشکلات به صورت جدی‌تر و وسیع‌تر خود را نمایان کرده است. برای مثال یک جانباز شیمیایی اعصاب و روان که حالا حالش رو به وخامت است طبیعی است که نیازمند مساعدت‌های بیشتری نسبت به قبل می‌شود. 

مساعدت‌هایی که اغلب به علت وضعیت بد اقتصادی می‌تواند دغدغه و نگرانی را از این عزیزان کم کند و البته که ارائه این مساعدت‌ها وظیفه هر مسئولی است. 

موضوع رسیدگی به این طیف از جانبازان در ماه‌های اخیر بسیار توسط این عزیزان در بخش فارس من خبرگزاری فارس، مطرح شده و آنها درخواست رسیدگی به وضعیت خود را داشتند.

بی‌خبری از طرحی که ۴ ماه پیش وعده‌اش داده شد

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در روزهای ابتدای مهر همین امسال بود که در این خصوص گفت: با توجه به اینکه جانبازان زیر ۲۵ درصد با گذشت سال‌های زیادی از دفاع مقدس دچار کهولت سن شده‌اند و نیاز به خدمات بیشتری دارند، یک طرح جدید برای حمایت از این عزیزان در مجلس در حال بررسی است.

وی افزود: از دو هفته قبل در حال بررسی این طرح برای حمایت‌های درمانی و مالی برای جانبازان زیر ۲۵ درصد هستیم، تلاش می‌کنیم تا اعتبارات آن را تهیه کنیم و یک مصوبه در این خصوص داشته باشیم.

پژمانفر گفت: لازم است جانبازان زیر ۲۵ درصد نیز مانند جانبازان بالای ۲۵ درصد، پایه حقوق ثابتی داشته باشند و در این طرح به این مسئله هم رسیدگی خواهیم کرد.

اکنون که حدود ۴ ماه از صحبت‌های این نماینده مجلس می‌گذرد تا کنون خبری از انجام بررسی چنین موضوعی مطرح نشده است. خبری که امید فراوانی برای جانبازان زیر ۲۵ درصد ایجاد کرده بود.

اوحدی: قوانین برای ما وظایف را مشخص می‌کند 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که چطور می‌شود امتیاز و تسهیلات این عزیزان همچون جانبازان درصدهای بالای ۲۵ درصد باشد، اظهار داشت: خدمت به جامعه ایثارگری با هر وضعیت و درصدی افتخاری برای ما هست اما بنیاد شهید در انجام امورات خود مجری است نه تصمیم گیرنده، ما چارچوب‌ها و ضوابط قانونی داریم و این قانون است که برای ما وظایف را تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: قانون برای ما مشخص می‌کند که این دسته از خدمات را باید به جانبازان عزیز بالای زیر ۲۵ درصد بدهید و این دسته از امتیازات را باید به جانبازان زیر ۲۵ درصد بدهید. وقتی قانونی توسط مجلس مصوب می‌شود و به تأیید شورای نگهبان می‌رسد ما موظف به اجرایش هستیم و نمی‌توانیم خلاف قانون عمل کنیم. برای عزیزان جانباز زیر ۲۵ درصد اگر بخواهیم هر گونه تغییری در خدمات انجام دهیم و یا هرگونه اقدام جدی در تغییر خدمات صورت گیرد، نیاز به قانون دارد.

وی گفت: امیدواریم مجلس شورای اسلامی در این دوره، که مجلس انقلابی است با هماهنگی و مشورت دیگر مسئولان به یک تعامل و جمعبندی صحیح برسد. همان‌طور که گفتم این عزیزان جانباز زیر ۲۵ درصد هم زحمات زیادی برای این نظام کشیدند، مخصوصاً جانبازان عزیز اعصاب و روان که همه ما مدیون رشادت‌های آنها هستیم.

در پایان این گزارش امیدواریم رسیدگی به وضعیت این جانبازان عزیز که حالا اغلب بالای ۶۰ سال سن دارند به سرعت بررسی و شود و نوش دارو بعد از مرگ سهراب نشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول