اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رقبای جباراف: اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری را به رسمیت نمی‌شناسیم

در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان، برخی رقبای «سادیر جباراف» رئیس جمهور منتخب، نتایج انتخابات را به رسمیت نشناختند.

رقبای جباراف: اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری را به رسمیت نمی‌شناسیم

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان، رقبای «سادیر جباراف» رئیس جمهور منتخب، نتایج انتخابات را به رسمیت نشناختند.

در 10 ژانویه سال جاری، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در قرقیزستان برگزار که جباراف با کسب بیش از 80 درصد آرا به عنوان رئیس جمهور قرقیزستان برگزیده شد. رقبای وی فقط «آداخان مادماروف» موفق به کسب 6.52 درصد از آرای شرکت کنندگان در انتخابات شد و دیگر نامزدها فقط توانسته‌اند از 0.16 تا 2.1 درصد آرا را بدست آورند.

«آداخان مادوماروف» کاندیدای ریاست جمهوری و رهبر حزب بوتون قرقیزستان معتقد است که با دلایل مختلفی نمی‌توان جباراف را به عنوان رئیس جمهور قانونی کشور در نظر گرفت.

مادوماراف گفت: مناطق باتکن و اوش با بیشترین فعالیت به من رأی دادند.

وی اظهار داشت : بر اساس بند 2 ماده 3 قانون، دستگاه‌های دولتی حق دخالت در فعالیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی را ندارند و بر خلاف این قانون کمیته دولتی صندوق‌های رای افراد را مورد آزمایش قرار دادند.

این عمل تهدیدی در جهت دخالت کمیته امنیت ملی در فعالیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی برای شمارش آرا بود .

این نامزد انتخاباتی گفت: البته باید توجه داشت «کامچی بیک تاشیوف» رئیس سازمان امنیت ملی خود علاقمند به جباراف است و در نتیجه این اقدام به نفع رئیس جمهور منتخب تمام شد و این باعث ایجاد بی‌اعتمادی در عینیت نتایج انتخابات می‌شود.

مادوماروف افزود: سایر نامزدهای ریاست جمهوری مانند «کانات عیسی اف» و «کانی بیک ایمان علی اف» با سیستم کنترل خودکار ماموران امنیت ملی مخالفت کردند و از کمیته برگزاری انتخابات خواستند که دوباره صندوق‌ها با حضور نمایندگان کاندیداها و کارشناسان مستقل تست شود، اما تقاضای ما نادیده گرفته شد.

وی ادامه داد: ما حتی از نمایندگان سازمان امنیت و همکاری اروپا که اعلام کرده بودند که انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری با شرایط نابرابر برای نامزدها برگزار می‌شود، درخواست همکاری و نظر آنها را به این موضوع جلب کردیم. با این حال، تقاضای ما نادیده گرفته شد.

خاطر نشان می‌شود که طبق شمارش مقدماتی رای گیری الکترونیکی، مادوماروف در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری مقام دوم را بدست آورد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول