اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فارس من| آرینِ لاکچری و مشکلاتی که تمامی ندارد

بررسی مسائل و مشکلات شهرک آرین، شهرکی در ظاهر مرفه اما با مشکلات بسیار دو هفته‌ای است در دستور کار خبرنگاران خبرگزاری فارس قرار گرفته است و تا رسیدن به راه حل برای برطرف شدن مشکلات ادامه خواهد یافت.

فارس من| آرینِ لاکچری و مشکلاتی که تمامی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در پی ثبت سوژه " رسیدگی به مشکلات فراوان شهرک آرین شیراز" در سامانه فارس‌من، گزارشی با عنوان «زیر پوستِ آرین/ هزار و یک مشکل در دل شهرکی به ظاهر لاکچری» تهیه شد که در آن به بررسی تعدادی از مشکلات شهرک آرین از جمله ورودی کم عرض شهرک، پل شهید زیانی و رودخانه نهر اعظم پرداختیم.

در این گزارش، به بررسی ادامه مشکلات و کمبودهای شهرک آرین شیراز که در پی بازدید میدانی خبرنگار فارس به دست آمده است، پرداختیم.

بر اساس گفت‌وگو با اهالی شهرک آرین شیراز، سند خانه‌ها و زمین های آن منطقه یکی از مشکلات بزرگی است که عنوان شد، موضوعی که گویا پس از گذشت سال‌ها از واگذاری و صدور پروانه ساخت در این شهرک، چند سالی است مدعی پیدا کرده و مشاجره میان مدعیان و ساکنین نیز هنوز راه به جایی نبرده است.

یکی از اهالی قدیمی محل، به خبرنگار فارس در این خصوص گفت: سال ۶۱ ما در این منطقه زمین خریداری کردیم، زمانی که هیچ امکاناتی جز برق نداشت، حدود سال ۷۰ از شهرداری مجوز ساخت گرفته و خانه ای را با صرفه جویی و حقوق کارمندی ساختیم اما از سال ۹۲ مالکان پیشین زمین‌ها بر مالکیت خانه ما ادعا کرده و خانه‌هایمان معارض پیدا کرده است.

پیرمردی که دل پری از سال‌ها تلاش برای ساخت خانه اش دارد به سمت خبرنگار فارس آمد و در ادامه سخنان نفر قبلی عنوان کرد: این دو مالک پیشین به علاوه مسکن و شهرسازی دست روی زمین‌ها و خانه‌های ما گذاشته‌اند و هرچه در این چند سال پیگیری کردیم، نتوانستیم سندی برای املاک خود در این محل تهیه کنیم.

احترامیان که از بازنشستگان ارتش است، ادامه داد: بعد از ۲۰ سال از ساخت خانه‌هایمان، می گویند که برای گرفتن سند تک برگ متری ۱۷ تا ۲۵ میلیون تومان باید بپردازید، مگر ما روی گنج نشسته‌ایم که بتوانیم چنین رقمی را پرداخت نماییم.

کیفیت پایین خدمات در کنار بالا بودن عوارض شهرداری

مرد میانسالی که شلوغی جمعیت را دیده بود خود را به خبرنگار فارس رساند و درخصوص ظلمی که در حق بعضی از اهالی شهرک آرین شده، اظهار کرد: سالیانه عوارض بسیاری را به شهرداری باید پرداخت کنیم اما کیفیت و میزان خدمات ارائه شده به هیچ وجه قابل قبول نیست.

حسن یوسفی اضافه کرد: شهرک ما نزدیک به ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و از شهرک‌های قدیمی شیراز است؛ اما همچنان از نبود شبکه فاضلاب شهری رنج می برد.

غالب خانه‌ها دارای چاه هایی برای خود هستند اما باتوجه به سنگی بودن و نزدیکی شهرک به کوه، چاه‌ها به سرعت پر شده و زود به زود باید با هزینه زیاد اقدام به تخلیه چاه نماییم.

وی با اشاره به هزینه بالا و سختی زیاد کندن چاه در مناطق سنگی و کوهی عنوان کرد: به دلیل هزینه بالای تخلیه چاه، برخی خانه ها پمپ تخلیه گرفته و فاضلاب خود را از چاهشان کشیده و در کوچه و خیابان رها می کنند.

نبود فضای فرهنگی، ورزشی و تفریحی

بهره مندی از فضای سبز حق هر شهروندی است و اهالی شهرک آرین نیز از این قاعده مستثنا نیستند اما گویا مسئولان شهرداری حواسشان به این خواسته برحق نیست.

به گفته مردم منطقه با حضور رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز مقرر شده بعد از ۲۰ سال پارکی به مساحت تنها ۱۶۰۰ مترمربع برای این شهرک احداث شود اما همچنان خبری نیست که نیست و حتی اقدامات ابتدایی آن نیز انجام نشده است.

مهندس روحی که دارای کارشناسی ارشد رشته عمران است، به خبرنگار فارس گفت: شهرک آرین شیراز زمین های بسیاری دارد و شهرداری به راحتی می تواند محلی را برای پارک تعیین و با سرعت آن را احداث نماید.

وی با گلایه از نبود مکانی برای گذراندن اوقات افزود: علاوه بر نبود پارک، ما در شهرک آرین هیچگونه فضای فرهنگی از قبیل کتابخانه و فرهنگسرا نداریم و جای خالی آن ها به شدت در منطقه احساس می شود.

روحی همچنین گفت: حتی برای نوجوانان و جوانان، سالن و مکانی برای ورزش کردن و تخلیه انرژی هایشان نیست.

باتوجه به تقسیم شدن شهرک به دو قسمت، جهت دسترسی به خانه ها و املاک نزدیک کوه باید مسافت زیادی را طی کرد، مسافتی که گاهی اوقات تعدادی مسافرکش که اغلب نیز شخصی هستند، می توانند شما را به مقصد برسانند و در برخی از زمان ها وسیله ای جهت تردد وجود ندارد.

شهرک آرین با توجه به قرار گرفتن در محور شمال غرب شیراز، فاصله بسیاری تا مرکز شهر داشته و مردم جهت حضور در مناطق مرکزی شیراز باید هزینه‌های گزافی را به تاکسی ها پرداخت نمایند.

البته گفته شد که خط مینی بوسی مشترکی برای شهرک آرین و منطقه انجیره گذاشته شده که با سرفاصله های بسیار زیاد آمده و ساعات بسیاری را باید در این شهرک طی کند و به همین دلیل استقبال چندانی از آن نمی شود.

محسن پورمهدی شهروند دیگری از اهالی این منطقه است که به خبرنگار فارس در همین خصوص گفت: مردم شهرک آرین حق دارند که خط ثابت تاکسی داشته باشند. مردم حق دارند یک خط اتوبوس را شهرداری برای عبور و مرور مردم شهرک آرین اختصاص دهد.

به گفته وی علاوه بر اختصاص یک خط واحد برای شهرک آرین، دوچرخه های بیدود نیز جایشان در این شهرک بزرگ خالی است که باتوجه به روحیه غالب مردم این منطقه، استقبال خوبی از آن خواهد شد.

سردرگمی در آدرس دادن

از دیگر مشکلات شهرک آرین شیراز، عدم نصب تابلوی نامگذاری برخی خیابان های آن است، برای مثال بلوار اصلی این منطقه را بلوار سفیر امید نامگذاری کرده اند اما هیچ تابلویی با این اسم دیده نمی شود.

یکی از اهالی محل درهمین مورد عنوان کرد: بسیار پیش آمده که تاکسی یا اسنپ گرفته ایم اما به دلیل نبود تابلو نام خیابان ها و برخی کوچه ها، نمی‌توانند آدرس را پیدا کنند.

لزوم احداث یک پاسگاه پلیس در آرین

به دلیل نبود یک پاسگاه و یا به قول برخی از اهالی شهرک آرین، یک کانکس پلیس، در طول شب، منطقه امنیت چندانی ندارد. به گفته ساکنین آنجا حتی هیچ ماشین گشت نیروی انتظامی در طول شبانه روز در آن منطقه حضور ندارد، مگر اینکه اتفاقی بیفتد و پس از تماس با پلیس، با فاصله زمانی گاهی زیاد به منطقه بیایند.

احترامیان در همین خصوص به خبرنگار فارس گفت: هفته ای چندین و چند سرقت در شهرک آرین رخ می دهد که در آخرین موارد آن تعدادی دزد به درب منزل یک زن تنها رفته و با زور وارد خانه وی شده و همه طلاهایش را بردند.

به گفته وی زد و خورد و دعوا نیز گهگاه در شهرک رخ می دهد که کسی نیست تا قضیه را خاتمه دهد.

شاید نتوان باور کرد اما در این شهرک با این جمعیت و موقعیت مکانی و در این برهه، هیچ مدرسه، بانک، درمانگاه و حتی داروخانه ای وجود ندارد و مردم در صورت نیاز به هرکدام از موارد باید مسافت زیادی را تا مرکز شهر طی کرده تا به بانک، درمانگاه، داروخانه و مدرسه برسند.

رژه حیوانات کوچ نشینان در خیابان های آرین

عشایر کوچ رو در برهه‌هایی از سال از جمله فصول گرما با حیوانات خود، زمین‌های اطراف شهرک آرین را برای سکونت موقتی خود بر می گزینند، اتفاقی که سبب بروز مشکلاتی برای مردم شهرک شده است.

در کنار آن سگ‌های ولگرد در این منطقه حضوری فعال دارند، در زمان حضور عشایر در این منطقه، دام و چهارپایانشان در کوچه و خیابان ها عبور می کنند و ضمن آثار کثیف و نازیبایی که از خود بجای می گذارند، سبب بروز برخی از بیماری های حیوانی نیز در میان اهالی شهرک آرین به ویژه کودکان می شوند.

شهرک آرین به عنوان بخشی از کلانشهر شیراز امروز نباید با این حجم از مشکلات روبرو باشد، مشکلاتی که بسیاری از آن با یک دستور مدیر و مسئول مربوطه به راحتی می تواند مرتفع گردد.

خبرگزاری فارس بنا به رسالت حرفه‌ای خود و مطالبه‌گری مردم از مسؤولین تا پایان، پای بیان مشکلات و دغدغه‌های مردم ایستاده و تا حل شدن آن کوتاه نخواهد آمد.

انتهای پیام/ن/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول