اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

صدور اعلان قرمز اینترپل برای ۴ نفر از عاملان ترور شهید فخری‌زاده/ ۳۹۰۰ شبکه قمار شناسایی و ۱۰ باند منهدم شدند

سخنگوی ناجا با اعلام خبر شناسایی و انهدام ۱۰ باند قمار با ۱۶۴ عضو و صدور اعلان قرمز برای لیدرهای سایت‌های شرط‌بندی گفت: انتشار هرگونه کلیپ زورگیری و سرقت جرم است.

صدور اعلان قرمز اینترپل برای ۴ نفر از عاملان ترور شهید فخری‌زاده/ ۳۹۰۰ شبکه قمار شناسایی و ۱۰ باند منهدم شدند

​به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس سردار مهدی حاجیان معاون اجتماعی و سخنگوی نیروی انتظامی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه نگاه پلیس به عنوان یک نهاد اجتماعی، نگاهی پژوهش‌محور است، اظهار داشت: پلیس در تمام عرصه‌ها و ابعاد زندگی مردم نقش ایفا می‌کند، به همین دلیل مقام معظم رهبری فرمودند که ‌ کارکنان نیروی انتظامی به معنای واقعی مجاهدان فی سبیل‌الله هستند که این موضوع برای ما مدال افتخار است.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی تصریح کرد: پلیس امروز خود را ولایت‌مدار و خدمت‌گذار می‌داند، پلیس از مردم، برای مردم و در خدمت مردم است، اقتدار پلیس به عنوان یک ملجاء برای مردم می‌تواند عمل کند، انتظارات مردم از پلیس این است که پلیس مقتدر باشد و امروز به حمدالله پلیس مقتدر است.

سردار حاجیان با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم به ویژگی‌های‌ پلیس در تراز انقلاب اسلامی برسیم، عنوان کرد: پلیس در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقش اساسی دارد، همه در تولید امنیت نقش دارند اما پلیس در حفظ آن سکان‌دار است.
 
سخنگوی نیروی انتظامی با بیان اینکه باید به همراه مردم، امنیت را مردم‌مدار و جامعه‌محور کنیم، تصریح کرد: معدود قانون‌شکنانی هستند که قصد در اخلال امنیت دارد، امنیت حق مردم است و پلیس اجازه نمی‌دهد امنیت مردم خدشه‌دار شود، امنیت حق مردم عزیز است و به همین دلیل پلیس مقتدر خواهد بود و بر اساس قانون عمل خواهد کرد، اجازه نمی‌دهد امنیت توسط افراد معدود هنجارشکن خدشه‌دار شود.

وی اعلام کرد: مبارزه با اوباش و قانون‌شکنان به جد در دستور کار پلیس قرار دارد و این مطالبه مردم از پلیس است، قرار نیست عده‌ای امنیت مردم را به خطر بیندازند، در قانون به پلیس اختیار داده شده که در هر جا مسئله امنیت خدشه‌دار شد، وارد عمل شود. 

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه ‌بیش از 37 نوع وظیفه و ماموریت در قانون برای پلیس تعریف شده است، بیان داشت:پلیس روزانه در هزار و 900 نقطه با مردم در تماس است و شاید نهادی نباشد که اینچنین با مردم ارتباط داشته باشد و قانون، نیروی انتظامی را حافظ جان، مال و ناموس مردم دانسته است.


وی به ‌عملکرد پلیس در مقابله با شروع کرونا اشاره و اظهار داشت:پلیس در بحران کرونا به سرعت منعطف شد و تغییر تاکتیک داد؛ باید گفت اجرای بخش اعظمی از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برعهده نیروی انتظامی بود.

در خصوص همکاری پلیس در راستای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: در زمان انسداد جاده‌ها پلیس انرژی بسیار زیادی گذاشت درحالیکه بخش زیادی از اجرای مصوبات مبنی بر تعطیلی برخی نهادها بود اما کار پلیس تعطیل‌بردار نبود و به نیروها آماده‌باش دادیم و این خدمت بی‌منت را برای خود افتخار می‌دانیم.

سخنگوی نیروی انتظامی اعلام کرد: پلیس در ‌پیش‌بینی و پیشگیری از بروز آسیبهای اجتماعی و جرم نقش دارد و به همین دلیل مرکز مطالعات و پژوهشهای نیروی انتظامی شکل گرفته است، امروز پلیس ما علمی، هوشمند و هوشیار است و از آخرین دستاوردهای علمی استفاده می‌کند، قرارگاه هوشمند‌سازی به دستور فرمانده محترم نیروی انتظامی تشکیل شده و نگاه پلیس پژوهشی است.

وی افزود: نیروی انتظامی نباید فقط در صفحه حوادث دیده شود، از حدود 10 سال پیش مردم به تدریج به سمت فضای مجازی رفتند، مردم در بحران کرونا به فضای مجازی کوچ کردند، تجارت الکترونیک، نقل و انتقال پول، داد و ستدها و تبلیغات در این فضا انجام می‌شود، بر همین اساس گفتیم که در این فضا نیز باید ملجاء مردم باشید، امروز پلیس فتا ما یک پلیس برجسته در منطقه است.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت: امروز اپلیکیشن پلیس من طراحی شده و درگاه سایت پلیس این امکان را دارد که ارتباط مردم با پلیس از طریق این سایت صورت گیرد.

این مقام انتظامی افزود: پلیس در مبارزه با جرائم سازمان‌یافته نقش کلیدی را در منطقه ایفا می‌کند، امروز در همسایگی کشور افغانستان قرار داریم و خط مقدم مبارزه با موادمخدر هستیم یعنی عملکرد ما جهان‌شمول است، جامعه جهانی از عملکرد پلیس در مقابله با جرائم سازمان‌یافته بهره می‌برد، از اول انقلاب تاکنون پلیس بیش از 13 هزار شهید و جانباز تقدیم کرده است.

حاجیان با تاکید بر اینکه ما حافظ حقوق بشردوستانه هستیم، بیان کرد: قدرتهای مستکبر بعضاً ما را ناقض حقوق‌بشر می‌دانند اما واقعاً باید دید که چه کشوری مدافع حقوق‌بشر است و از حقوق‌بشر حمایت می‌کند، تامین مالی تروریست از طریق فروش موادمخدر و جرائم سازمان‌یافته صورت می‌گیرد که پلیس با این جرائم برخورد می‌کند، قدرت پلیس امروز در فرای مرزها است و مصداق آن استرداد مجرمانی بوده که از کشور متواری شده و با اقدمات قضائی و پلیس به کشور بازگردانده شدند.

سخنگوی نیروی انتظامی با بیان اینکه امروز هر فردی با هر گرایشی به پلیس مراجعه می‌کند و پلیس نماد آرامش و آسایش است، خاطرنشان کرد: پلیس یک حق اجتماعی است که مردم باید از آن برخوردار باشند.

وی درباره عملکرد نیروی انتظامی در محدودیتهای کرونایی 50 روز اخیر نیز گفت: در این مدت بیش از 409 هزار نیرو را در حدود هزار و 958 نقطه از کشور به کار گرفتیم و در حوزه طرح توجیهی، بیش از یک میلیون و 663 هزار خودرو را به مبداء خود عودت دادیم.

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه در این مدت 21 درصد کاهش تردد خودروها نسبت به مدت مشابه سال گذشته روی داد، گفت: در مدت 50 روزه، بیش از 635 هزار تذکر به صنوف ارائه کردیم، 104 هزار صورت‌جلسه به صنوف ارائه شد و 30 هزار پلمب شد.

وی با بیان اینکه در مدت 9 ماهه امسال، 19 درصد جان‌باختگان سوانح رانندگی کاهش پیدا کرده، ادامه داد: در سال گذشته پلیس امنیت اقتصادی شکل گرفت، در مدت 9 ماهه امسال، پلیس امنیت اقتصادی از 147 هزار اماکن بازدید کرد، امکان، انبارها و داروخانه‌ها رصد شدند و حدود هشت هزار اماکن متخلف شناسایی و پلمب شدند همچنین هزار و 965 پرونده قضائی در این رابطه تشکیل شد.

حاجیان درباره اقدامات پلیس در برخورد با محتکران اعلام کرد: در 9 ماهه امسال حدود 600 درصد پرونده‌‌های مکشوفه در حوزه احتکار نسبت با مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده و در این مدت کشفیات موادمخدر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد افزایش داشته است.

سخنگوی ناجا با بیان اینکه در حوزه مبارزه با شرط‌بندی و قمار آنلاین نیز اقدامات خود را انجام دادیم، یادآور شد: این افراد به صورت باندی و حرفه‌ای عمل می‌کنند، امسال 10 باند قمار با 164 عضو شناسایی و متلاشی شدند، سه هزار و 900 شبکه در این رابطه شناسایی و هزار و 440 پرونده علیه مجرمان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه در مدت 9 ماهه امسال در بحث مبارزه با سرقتها، 16 درصد در کشف آنها افزایش داشتیم، گفت: در این مدت در بحث وقوع سرقتهای خرد هشت درصد افزایش داشتیم همچنین در این مدت تا به امروز بیش از 15 میلیون تماس با پلیس 110 گرفته و عملیاتی شده است؛ همچنین دراین مدت در حوزه فراملی نیز 37 نفر از مجرمان ایرانی که از کشور متواری شده بودند به کشور بازگردانده شدند.

سردار حاجیان به ارائه خدمت  9 بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی ناجا‌ در مقابله با کرونا پرداخت و تصریح کرد: در این مدت بیش از هفت هزار بیمار در بیمارستانهای ما بستری و بسیاری از آنها ترخیص شدند.

حاجیان با اشاره به تماسهای مردمی با سامانه 197 در 9 ماهه سال جاری، گفت: حدود یک میلیون و 244 هزار تماس با سامانه 197 در این مدت برقرار شده است.

سخنگوی نیروی انتظامی درباره افزایش برخورد پلیس با اوباش نیز تصریح کرد: اوباش‌گری خط قرمز پلیس است، ما در دسته‌بندی‌ها اوباش را طبقه‌بندی کرده و به سطح ۱و۲ و نوظهور تقسیم کرده‌ایم اما این به معنای افزایش اوباش نیست، برخورد با اوباش مطالبه مردم است، نیروی انتظامی اجازه نمی‌دهد که معدود قانون‌شکنان در جامعه رعب و وحشت ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه قانون بکارگیری سلاح، وضعیت پلیس را مشخص کرده، گفت: قانون به پلیس اجازه داده که پس از انجام ترتیبات و ایست و... از سلاح خود برای زمین‌گیر کردن اشرار استفاده کند و هیچ اقدام پلیس بر خلاف قانون انجام نمی‌شود، اجازه نمی‌دهیم امنیت خدشه‌دار شود و اگر به امنیت خدشه وارد شود، ترمیم آن بسیار سخت است.

این مقام انتظامی تعامل پلیس و قوه‌قضائیه را بسیار خوب ارزیابی، توصیف و بیان کرد: بر مبنای درخواست قضائی پلیس در پرونده‌ها ورود پیدا می‌کند و پلیس و دستگاه قضائی پشتیبان یکدیگر هستند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی بیان کرد: ماده 279، 280، 617 و 618 قانون مجازات اسلامی محارب و کسی که سلاح به دست می‌گیرد را تعریف کرده است، در قانون آمده پلیس در جرائم مشهود باید به سرعت حضور پیدا کند، پلیس در صحنه حاضر می‌شود و فرمان ایست به متهم می‌دهد، اگر متهم سلاح در دست داشته باشد و پلیس احتمال دهد که جنایتی در منظر عموم روی دهد، باید اقدامات قانونی خود را انجام دهد و اگر انجام ندهد ترک فعل کرده است. 

معاون اجتماعی ناجا تصریح کرد: پلیس باید مانع ارتکاب جنایت در صحنه‌ای شود که به طور مثال اوباش قمه به دست در آن حضور دارند.

حاجیان درباره انتشار تصاویر وقوع سرقت و زورگیری نیز متذکر شد: انتشار هرگونه کلیپ سرقت و زورگیری بر اساس قانون جرائم رایانه‌ای در فضای مجازی جرم است و کسی حق ندارد این کلیپها را در فضای مجازی منتشر کند.

وی با بیان اینکه افرادی به عنوان لیدر در حوزه شرط‌بندی در خارج از کشور شناسایی و برای آنها اعلان‌قرمز حکم جلب صادر شده، بیان کرد: استرداد مجرمان فرآیندی سیاسی، قضائی و پلیسی است که باید اقدامات در هر سه حوزه انجام شود اما ما با پلیس دیگر کشورها تعامل خوبی داریم.

سخنگوی ناجا خاطرنشان کرد :درخواست صدور اعلان قرمز برای چهار نفر از مرتکبان ترور شهید فخری زاده به اینترپل داده شده است. همچنین لایحه دفاعی صدور اعلان قرمز اینترپل برای عاملان وآمران ترور سردارشهید قاسم سلیمانی نیز تنظیم شده است

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول