اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ورود به دنیای تولید با تسهیلات صندوق توسعه ملی/ استفاده از آب باران برای رهایی از تلخی و شوری آب منطقه

کارآفرینی که در سال ۹۶ بالاخره با پشتکار چندین ساله خود کار پرورش لیمو را در گلخانه ۵ هزار متری‌اش آغاز کرد، با دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی وارد دنیای تولید شد.

ورود به دنیای تولید با تسهیلات صندوق توسعه ملی/ استفاده از آب باران برای رهایی از تلخی و شوری آب منطقه

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| اینکه انسان بتواند به خواسته‌هایش جامه عمل بپوشاند زیبایی وصف‌ناپذیری دارد،در این راستا کارآفرینانی داریم که با اراده‌ای آهنین و پشتکاری بالا رویاهایشان را باور کرده و توانستند آن را به واقعیت تبدیل کنند.

از فکر تا عمل فاصله‌ای طولانی و مسیری پرپیچ و خمی است و شاید برای برخی از انسان‌ها دور از ذهن باشد اما کارآفرینان موفق افرادی بوده که همواره با تمرکز روی کسب و کار خود، باور داشتن و سخت‌کوشی این مسیر پر از مشکلات را پیمودند و تمام تلاش‌شان را به‌کار می‌گیرند تا در تولید پایدار بماند و کسب و کارشان تعطیل نشود.

 

قطعا این افراد در این مسیر با پستی و بلندی‌ها و مشکلات بسیاری مواجه شدند اما هدف‌شان را تعریف کردند و همین اراده‌شان موجب شده کاری کنند کارستان!

 آقای حسین هاشمیان از روستای دونچال شهرستان جویبار یکی از جوانانی است که از دوران دبیرستان به کاشت نهال

دریافت تسهیلات باتوجه به استعلامات و روال اداری کمی زمان برد که مجبور شدم خودرو و زمینم را بفروشم ولی دست از تلاش برنداشتم طی این سال‌ها نیز همیشه اوضاع باب میل نبود ولی با این وجود مجوز ۱۶ هزار متری برای کاشت سبزی و صیفی را دریافت کردم

علاقه داشته و در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل کرده است؛ این کارآفرین سال‌های سال برای آرزوهایش تلاش کرده و توانسته به بخشی از آن دست پیدا کند و سختی‌ها و مشکلات نیز موجب نشده که در این مسیر ناامید شود بلکه تلاشش را بیشتر و بیشتر کرده است در حال حاضر از وی به عنوان تولیدکننده نام برده می‌شود و وی با تولید لیموهای ترس با گونه‌ها و اسامی تک فصل، چهارفصل، لایم کوات، پرشین لاین و لایم بیرس در این عرصه فعالیت دارد.

این تولیدکننده ۴۱ ساله که ۲۴ سال سابقه تولید نهال را در کارنامه خود دارد در سال ۹۶ بالاخره با پشتکار چندین ساله کار تولید را در گلخانه ۵ هزار متری آغاز کرد و با دریافت تسهیلات یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی به‌علاوه یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شخصی به غیر از زمین که ملک شخصی است، از صندوق توسعه ملی وارد دنیای تولید شد.

وی می‌گوید؛ دریافت تسهیلات باتوجه به استعلامات و روال اداری کمی زمان برد که مجبور شدم خودرو و زمینم را بفروشم ولی دست از تلاش برنداشتم طی این سال‌ها نیز همیشه اوضاع باب میل نبود ولی با این وجود مجوز ۱۶ هزار متری برای کاشت سبزی و صیفی را دریافت کردم چرا که به‌دنبال گسترش کسب و کارم هستم.

 

آقای هاشمیان اضافه می‌کند؛ موضوع مهم در زندگی من خلاقیت و نوآوری‌ است که توانستم بدون استفاده از آب شهری و روستایی با استفاده از آب باران گلخانه‌ را مدیریت کنم.

این تولیدکننده ادامه می‌دهد: شرایط وارد شدن به دنیای تولید بعد از طی سال‌ها کار کردن و تلاش بسیار از سال ۹۷ برایم فراهم شد و توانستم به آرزوهایم دست یابم.

جالب است بدانیم که، در این واحد گلخانه‌ای تولید لیمو که برای ۱۰ نفر اشتغال‌زایی صورت گرفته است.

*تمام آرزویم این است که روزی دیدار مقام معظم رهبری نصیبم شود

وی یادآور می‌شود؛ با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری وارد این عرصه شدم و طی این سال‌ها دست از تلاش برنداشتم و تمام آرزویم این است که روزی دیدار مقام معظم رهبری نصیبم شود و در واقع این مهم‌ترین خواسته‌ام است چرا که با حرف آقا در این راه برداشتم.

با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری وارد این عرصه شدم و طی این سال‌ها دست از تلاش برنداشتم و تمام آرزویم این است که روزی دیدار مقام معظم رهبری نصیبم شود 

*حرف دل یک تولیدکننده

آقای هاشمیان با اشاره به اینکه پرورش لیمو در مازندران تنها در گلخانه ممکن است و اگر در باغات باشد با برف سنگین از بین می‌رود (اتفاقی که دو سال پیش رخ داد)، می گوید: حرف همه تولیدکنندگان حمایت است خون دل می‌خورند با همه سختی‌هایی که در این مسیر شامل حال‌مان می‌شود؛ عبور می‌کنیم که عبور از گذرگاه بانک‌ها یکی از مهمترین مشکلات است، چرا که فعالیت در عرصه تولید و از همه مهم‌تر ثابت ماندن در این مسیر مستلزم دریافت تسهیلات با بازپرداخت طولانی و تسهیل مسیر دریافت است ولی عملکرد بانک‌ها با تورم در رقابت است با این وجود همه این مسائل موجب نشده دست از تلاش بردارم.

*همیشه تمام دغدغه‌ام تولید بوده است 

این کارآفرین اضافه می‌کند؛ همیشه تمام دغدغه‌ام تولید بود و از تلاشم دست برنداشتم به همین دلیل مجوز ۱۶ هزار متری سبزی و صیفی را دریافت کردم  به این دلیل که عرصه و نیروی کار را دارم ولی اعتقاد انگی دارم که انگیزه در انسان مانند شمعی است که برای مدتی نور می‌دهد و امیدوارم در این مسیر با حمایت مسؤول چراغ انگیزه روشن بماند.

*مزیت‌های استفاده از آب باران

وی اعلام می‌کند؛ با توجه به سیستم آبیاری منطقه شور و تلخ بود با احداث استخر و انجام لوله‌کشی با شیب‌بندی خاص توانستم نیاز آبی این واحد تولیدی را با آب باران مدیریت کنم و البته استفاده از آب باران به دلیل نداشتن املاح تاثیر بسزایی در تولیدات به همراه داشته که یکی از مزیت‌های آن این بوده که درخت یک‌ساله بار آورده؛ چرا که سرعت رشد درخت به خلوص مواد است.

 

*پنجمین مرحله از اعتبارات ارزان قیمت صندوق توسعه ملی در مازندران

در ادامه به سراغ غلامی مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران می‌رویم تا ببینیم در درباره اعتبارات صندوق توسعه ملی در گفت‌وگو با فارس، چه می‌گوید.

وی بیان می‌کند؛ چهارمین مرحله از اعتبارات ارزان قیمت صندوق توسعه ملی پرداخت شده و در آخرین مرحله هستیم که سهم استان مازندران ۱۵۰ میلیارد تومان است.

*کار متفاوت در استان مازندران

غلامی اضافه می‌کند: کار متفاوتی که در استان مازندران انجام شده این بود که اختصاص تسهیلات برای طرح‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان از سرانه ملی بوده است که موجب می‌شوند به سرانه استان لطمه‌ای وارد نشود.

مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران ادامه می‌دهد: در این زمینه با تمامی دستگاه‌ها مکاتبه و اعلام کردیم هر فردی که طرح بزرگی دارای قابلیت با اعتبار بالای ۱۰ میلیارد تومان داشته باشد در کنار بهره‌مندی از سرانه ملی در مسیر استعلامات، مجوزات و هم بحث تسهیلات همراه خواهیم بود.

این مسؤول با تاکید بر اینکه حوزه توسعه اشتغال، درآمد، تولید و کارآفرینی در روستاها شکل و شمایل خاص خود را پیدا کرده است، خاطرنشان می‌کند: براساس برنامه هر ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات حتما در کنارش باید شغل تعریف شود.

 

*بازگشت جمعیت به روستاها

وی با اعلام اینکه بدون نظارت یک ریال تسهیلات پرداخت نمی‌کنیم و تسهیلات ما به هیچ عنوان انحراف ندارد، بیان می‌کند: اختصاص تسهیلات با نگاه مهاجرت معکوس است؛ اینکه روستاییان تا دیروز بخاطر درآمد و شغل مجبور بودند به شهر بروند و اجاره نشینی را برای کسب درآمد در پیش بگیرند ولی این اقدام تاثیر بسزایی در بازگشت جمعیت به روستاها داشته است.

 

*تاکید بر کارآفرینی در روستاها

مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران تصریح می‌کند: باید برای روستاییان هر خانه یک کارخانه، یک تولید و یک کارآفرینی شغل ایجاد شود، با نگاه به اشتغال و کارآفرینی مهمترین کارها در حوزه گلخانه و کاشت گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی و فرآوری میوه‌ها و اسانس‌گیری بوده که البته در این مسیر از اهرم‌های تشویقی نیز کمک می‌گیریم تا مردم در این مسیر تشویق شوند.

به گزارش فارس؛ محصولات لیموی این گلخانه ۵ هزار متری که حاصل تلاش آقای هاشمیان از سال ۹۶ تاکنون است در دی ماه سال ۱۴۰۰ به بار می‌نشیند و اینجاست که کسی که سال‌ها در مسیر جهش تولید و تکیه بر توان داخلی قدم برداشته و تنها دلیل استقامتش را عشق و علاقه به کارش بیان می‌کند، طعم خوش موفقیت را می‌چشد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول