اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

اینترنت دانشگاه‌ها باید تقویت شود/ توسعه زیرساخت آموزش مجازی در دانشگاه علم و صنعت ایران

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه نزدیک به ۱۵۰۰ دانش‌آموخته این دانشگاه از طریق دفاع مجازی فارغ‌التحصیل شدند، گفت: توسعه زیرساخت‌ لازم آموزش بر بستر مجازی برای ۱۵ هزار دانشجو فراهم شده است اما اینترنت دانشگاه باید تقویت شود.

اینترنت دانشگاه‌ها باید تقویت شود/ توسعه زیرساخت آموزش مجازی در دانشگاه علم و صنعت ایران

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا و آموزش مجازی دانشجویان، از اواخر اردیبهشت امسال هدایت تحصیلی پایان‌نامه‌ها به صورت مجازی فراهم شد، گفت: آموزش از بدو شروع کرونا در دانشگاه‌ که ساختار مناسبی برای آموزش مجازی داشته و امروز تقویت شده است با قدرت دنبال می‌شود به طوری که همه دانشکده‌های ما با شرایط محدودیت های آموزش حضوری به دلیل کرونا تطبیق پیدا کرده‌اند؛ در واقع توسعه زیرساخت‌ لازم آموزش بر بستر مجازی برای بالغ بر ۱۵ هزار دانشجو فراهم شده است.

وی ادامه داد: از زمان شیوع ویروس کرونا، آزمایشگاه مجازی برای ایجاد ارتباط استاد با دانشجو فراهم کردیم همچنین از ۱۸۰ دانشجو ارشد ورودی سال۹۶ این دانشگاه نزدیک به ۱۵۰۰ دانش‌آموخته از طریق دفاع مجازی فارغ‌التحصیل شدند. تسهیلات حداقلی حضور دانشجویان برای رعایت پروتکل بهداشتی فراهم کردیم؛ از طرفی خوابگاه برای دانشجویان با محدویت آموزشی انجام شد زیرا در هر فضای خوابگاهی کاهش نفرات داشتیم. در واقع از ۷۰۰ متقاضی پذیرفته شده ۵۰ نفر حضور داشتند و سایر دانشجویان دیگر نیز در حال دفاع هستند این در حالی است که آزمایشگاه دانشگاه زمان‌بندی شد؛ به طوری که تلاش کردیم در ۱۰ ماهی که شرایط کرونا در کشور حاکم است نگذاریم سرعت رشد علمی در دانشگاه یا استفاده از ظرفیت مراکز فناوری کم شود و اکنون براساس برنامه راهبردی دانشگاه شتاب لازم را داریم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران اضافه کرد: ما در شرایط کرونا حضور اعضای هیأت علمی و دانشجویان را در دانشگاه با محدودیت کنترل کردیم، حتی در آزمایشات میدانی هم محدودیت ها وجود دارد همچنین باید بگویم با توجه به وجود تیم‌های تحقیقاتی دانشگاه، پروژه‌های خوبی تعریف شده است در واقع کرونا اگر از شتاب حرکتی کم کرده اما امیدواریم نتایج خوبی داشته باشیم. فعالیت بارز دانشگاه در طول یک سال گذشته این بود که طی توافق با وزارت نفت ۲ انستیتو ایجاد کردیم همچنین با هماهنگی شرکت گاز دومین انستیتو میترینگ ساختیم البته اکنون در حوزه منابع آب کشور در حال انعقاد تفاهم‌نامه دیگری هستیم.

وی ادامه داد: در طول ۴ سال گذشته  نه تنها دانشگاه در نشر مقالات علمی و پژوهشی، خروجی بین‌المللی خوبی داشته است بلکه مقالات را به سمت فناور محور شدن ترغیب کرده ایم همچنین در ارتقای اعضای هیأت علمی و هم در حوزه مهندسی معماری و شهرسازی، طرح‌های ارزنده‌ای را در کارهای اجرایی وارد کرده و ارزیابی داشته‌ایم، در واقع نگاه تک‌بعدی به مقالات نباشد البته آیین‌نامه‌ وزارت علوم این اختیار را به دانشگاه داده که فعالیت فناورانه اساتید را به عنوان امتیاز در نظر بگیریم.

ذاکری با اشاره به ۲ موضوع مجازی شدن همه فعالیت‌های آموزشی دانشگاه و همچنین سهم ناچیز تحقیقات در هزینه‌کرد دانشگاه‌ها، تصریح کرد: فعالیت دانشگاه‌ها امروز وابسته به بودجه دولتی است که این موضوع نیز باید بازنگری شود؛ به این معنی که دانشگاه‌ها باید استقلال‌ داشته و خودشان با فعالیت‌های علمی و اقتصادی بتوانند نه تنها خرج خود را درآورده بلکه در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی مشارکت داشته باشند که اگر این اتفاق رخ دهد فاصله دانشگاه‌های برتر کشور برای تبدیل شدن به یک مرکز کارآفرینی علمی به کوتاه ترین زمان ممکن خواهد رسید. امروز با همه کمبودهای اقتصادی و ارتباط با صنعت و زیرساخت های تحقیقاتی شاهد تحول اساسی در رشد علمی و دستاوردهای کاربردی هستیم که اگر حمایت های لازم انجام شود یک انقلاب علم و فناوری اتفاق خواهد افتاد.

نتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول