اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

جلوی صادرات فولاد را گرفته‌اند و به دنبال قیمت‌گذاری دستوری هستند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گلوگاه اصلی رشد صادرات بانک مرکزی است، گفت: اگر بانک مرکزی کشور مدیریت نشود نمی توان انتظار جهش صادرات را داشت.

جلوی صادرات فولاد را گرفته‌اند و به دنبال قیمت‌گذاری دستوری هستند

به گزارش خبرگزاری فارس محمدرضا پورابراهیمی امروز در مراسم روز ملی صادرات در اتاق بازرگانی ایران گفت:  خطاب به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت که شاید اگر بخواهیم یک بررسی داشته باشیم به اقدامات بخش حاکمیت در زمینه کمک به صادرات یکی از اقدامات خوبی که شما و مجموعه دولت انجام دادید مصوبه یکصد و هفتاد و هفتم ستاد اقتصادی دولت بود. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: براساس آن فعالیت های حوزه بخش تجارت کشور با متولی حوزه وزارت صنعت تعریف شد و بازنگری شد. 

وی با بیان اینکه در حدود 1.7 میلیارد دلار تراز تجاری کشور منفی است بیان داشت: در 9 ماهه امسال تراز تجاری ما کماکان منفی است البته پیش بینی می شود در زمینه تراز تجاری این رقم به صفر برسد و در پایان سال تراز تجاری مثبت شود اما برای این کار اقداماتی لازم است. 

پورابراهیمی اظهار داشت: تصور من این است که گلوگاه اصلی در زمینه تجارت بانک مرکزی است و اگر حوزه بانک مرکزی را در کشور مدیریت نکنیم انتظار برای جهش صادرات محقق نخواهد شد.نمونه آن نیز اقدامات اخیر است و کارهایی که شما برای ترخیص کالا  برای مواد انجام دادید براساس آمار حدود 50 درصد از 8 میلیارد دلار مواد اولیه گمرکات در مدت اخیر از گمرکات کشور ترخیص شده است و به فعالیت چرخه اقتصادی کشور کمک کرد. 

وی بیان داشت: ما باید به دو موضوع توجه کنیم یکی تعیین تکلیف تعهدات ارزی با روش منطقی و کارشناسی که حتی یک دلار از منابع کشور نباید در خارج از کشور بماند و باید به چرخه اقتصاد کشور برگردد و همزمان تسهیل امور با واقعیت های اقتصادی پیرامون ما انجام شود. 

پورابراهیمی بیان داشت: در حال حاضر در مورد  تعهدات ارزی سال 98 بعضا سازمان های مالیاتی جرایم را اعمال کرده اند. ابهام رفع تعهدات ارزی سال 97 همچنان باقی است . 

وی بیان داشت: اولین درخواست ما تعیین تکلیف برای رفع تعهدات ارزی ناشی از صادرات دوره های قبل تا اکنون است و نکته دوم نیز در ارتباط با موضوعات مربوط به سامانه ای است که در حوزه  تسویه ارزی، وزارت صمت باید عملیاتی شود. 

پورابراهیمی بیان داشت: در جلسه یکصد و هفتاد و هفت مطرح شد که چند حالت برای رفع تعهدات ارزی در نظر گرفته می شود و سوال من این است که سامانه توسعه تجارت که الان مبنای تصمیم ما در حوزه کلان است آپشن های رفع تعهدات ارزی را نمی تواند عملیاتی کند و فقط یک آپشن در این سامانه انجام می شود. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: اگر مبنای تعیین تکلیف رفع تعهد ارزی با یک نرخ تعریف شده که براساس مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص می شود را تعیین نکنیم عملا امکان ایجاد صادرات با رویکردهایی که ما دنبال آن هستیم اتفاق نخواهد افتاد. 

وی بیان داشت: الان وضعیت ما در حوزه فولاد کمبود عرضه نیست،  کل نیاز کشور برای مقاطع فولادی 16 تا 17 میلیون تن است اما جلوی صادرات را با رفتار غیرمنطقی در این حوزه گرفته ایم  و از آن طرف هم می خواهیم قیمت گذاری دستوری را در این حوزه اجرایی کنیم. 

پورابراهیمی بیان داشت: فقط به دلیل مداخلات دولت در سال های  97 و 98 در قیمت گذاری دستوری حدود 12 هزار میلیارد تومان رانت در اقصاد کشور توزیع شده است و شرکت های تولیدی محروم شده اند براساس آمار و گزارش رسمی بانک مرکزی در خصوص قیمت خرده فروشی برای مصرف کننده ها در مقاطع فولادی هیچ تناسبی بین قیمت خرده فروشی و عرضه در بورس ندارد و این 12 هزار میلیارد تومان ناشی از همین مسائل است. 

به گزارش فارس، مخاطبان فارس من با ثبت سوژه «قیمت‌گذاری دستوری فولاد باعث رانت در بازار می‌شود» خواستار پیگیری این موضوع در دولت و مجلس شده‌اند.

پورابراهیمی در ادامه اظهار داشت: دولت مصوبه خوبی را گذرانده است اما بانک مرکزی برای آئین نامه  اجرایی مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت 40 روز تاخیر کرده است در حالی که در شرایط فعلی حتی یک روز هم برای ما مهم است. 

وی بیان داشت: خواست ما تعیین ساز و کار و مکانیزیمی با محوریت وزارت صمت است و در نهایت بانک مرکزی باید تابع وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد. 

پورابراهیمی بیان داشت:  سؤال اصلی من این است که ارز 4200 تومانی  چه گلی بر سر اقتصاد زد که قرار است ارز نیمایی بزند؟  چرا اجازه نمی‌دهید که مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت ارز را مشخص کند. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول