اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

روایت پزشکانی که به بیماران زیرمیزی می‌دهند!/ عشق «حاج‌قاسم» متخصصان را به مناطق محروم کشاند

6 پزشک متخصص با ایجاد کمپین «یاری از ما، سلامت از شما» برای ویزیت رایگان مردم به مناطق محروم چهارمحال و بختیاری سفر می‌کنند.

روایت پزشکانی که به بیماران زیرمیزی می‌دهند!/ عشق «حاج‌قاسم» متخصصان را به مناطق محروم کشاند

خبرگزاری فارس، چهارمحال و بختیاری - محمد حیدری. محرومیت واژه‌ای عجین با نام چهارمحال و بختیاری است که در شهرستان‌هایی از جمله کوهرنگ این استان بدون جستجوی چندانی هم، به وضوح دیده‌ می‌شود؛ نداشتن بهداشت، نبود جاده دسترسی مناسب، امکانات رفاهی پایین و عدم دسترسی به اینترنت، شاید در ذهن من (و احتمالا شما) جزو مهم‌ترین فاکتورهای محرومیت باشند.

من و تو هم محرومیم!

اگر این خبر را تا انتها بخوانید حتما متوجه می‌شوید که محرومیت فقط داشتن جاده و اینترنت نیست؛ تعجب نکنید اگر مدعی شوم من و شما مخاطب محترم هم محروم هستیم؛ محروم از دیدن زیبایی‌های انسانی!

حتما شما هم کلیپ‌های چند دقیقه‌ای که با یک موسیقی حال بَدکن، همراه شده و در آن صحنه‌هایی از محرومیت اردل، کوهرنگ، لبد و بازفت را به تصویر می‌کشد را دیده‌اید (که البته تا اینجای کار خوب است و نگارنده متن معتقد است باید بیشتر هم بشود تا مسؤولان محرومیت را بیشتر ببینند) اما این تمام ماجرا نیست؛ وقتی یک اکیپ مجهز از پزشکان متخصص و فوق تخصص زیر پرچم سبز امام مهربانی‌ها، بدون جار و جنجال و کاروان رسانه‌ای دل به این مناطق می‌زنند و به تعبیر من برای سلامت مردم جهاد می‌کنند، را هم باید ببینیم.

اینجا خبری از زیرمیزی نیست

مردمی که شاید توان آمدن تا مرکز چهارمحال و بختیاری را ندارند، اکنون در روستای خود چشم باز می‌کنند و انواع پزشک‌های متخصص را پیش خود می‌بینند که نه حق ویزیت می‌خواهند و نه زیرمیزی!

دلشان دریاست، بی‌ریا و با صفا آمده‌اند به مردم خدمت کنند؛ به قول یکی از این افراد شهادت «حاج قاسم» دل‌های صاف‌شان را تکان داده، بی‌قرار شده‌اند و می‌خواهند هرجوری شده یک کاری در راستای اهداف «حاج قاسم» بکنند؛ سخنان حاج قاسم در ماجرای سیل اهواز که فرمود خدمت به مردم خوزستان کمتر از جهاد در سوریه نیست، مقدمه شد تا پزشکان متخصص شهرکردی سر از روستاهای دورافتاده و گمنام (شاید هم بی نام) کوهرنگ در بیاورند؛ این شد که هم رایگان ویزیت می‌کنند و هم رایگان دارو می‌دهند! عمده داروها را خودشان تهیه کرده‌اند و با رعایت کرامت بیماران محروم‌شان یواشکی و بی‌منت داروهای مورد نیازشان را بهشان می‌دهند؛ من نام این حرکت را زیرمیزی معکوس پزشکان می‌گذارم.

حضور در دفتر خبرگزاری

با برقراری ارتباط با یکی از مؤسسین این کمپین به نام خانم دکتر «هما ابراهیمی» که یکی از پزشکان بخش اورژانس بیمارستان هاجر شهرکرد هم است از وی دعوت کردیم به همراه همکارانشان به دفتر خبرگزاری بیاید تا بیشتر با اقداماتشان آشنا شویم.

لطفا در مورد کمپین‌تان بیشتر توضیح دهید؟

کمپین ما زیر نظر قرارگاه جهادی امام‌رضایی‌ها و مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با نام کمپین "او مهربان است، یاری از ما، سلامتی از شما" از حدود یک ماه پیش شروع به فعالیت و عضوگیری کرد که اولین برنامه عملیاتی آن جمعه گذشته در منطقه کوهرنگ بود.

در حال حاضر 6 پزشک شامل متخصصین ارتوپد، اعصاب و روان، داخلی، پوست و مو، چشم‌پزشکی، پزشک قانونی و پزشک اورژانس در این کمپین مشغول فعالیت شده‌اند

در حال حاضر 6 پزشک شامل متخصصین ارتوپد، اعصاب و روان، داخلی، پوست و مو، چشم‌پزشکی، پزشک قانونی و پزشک اورژانس در این کمپین مشغول فعالیت شده‌اند و در سفر دو روز گذشته با گروه همراه بوده‌اند.

از مهم‌ترین اهداف ما برای سفر به مناطق محروم اصلاح سه گام تندرستی یعنی خواب، خوراک و آب مردم است زیرا ما بر این باوریم از جمله مهم‌ترین عوامل بروز بیماری در بدن عدم توجه اصولی به این سه محور است.

بنا دارید این سفرها به مناطق محروم را هر چندوقت یک بار ادامه دهید و چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

عمده دلیلی که مناطق محروم انتخاب شده‌اند عدم دسترسی آن‌ها به پزشک مختصص  بود که در این سفر اخیر متوجه شدیم تعداد زیادی از اهالی روستا از بیماری‌هایی از جمله مشکلات بینایی رنج برده و از بیماری خود اطلاعی ندارند.

با برنامه‌ریزی‌هایی که با اعضای این کمپین داشته‌ایم تصمیم داریم هر ماه به یکی از مناطق محروم سفر و مردم این مناطق را ویزیت رایگان کنیم و آموزش‌های لازم را برای اصلاح شیوه خواب، و استفاده از آب و غذا در اختیار آنان قرار دهیم.

سفر اخیرتان به منطقه محروم چه تاثیراتی داشت؟

ما روز جمعه اخیر به کوهرنگ سفر کردیم که با استقبال گرم مردم و مسؤولان این شهرستان مواجه شدیم و توانستیم به مدت 10 ساعت حدود 200 نفر از اهالی را ویزیت کنیم.

بسیاری از مردم این منطقه بیماری‌هایی داشتند از جمله مشکل بینایی به خصوص در کودکان که از آن بی‌اطلاع بودند و در معاینات متخصصین بیماری‌هایشان شناسایی شد و برای درمان آموزش‌ها و داروهایی تجویز شد.

در حین ویزیت از  افراد سؤالاتی در خصوص شیوه خواب، خوراک و مصرف آب پرسیده و آموزش‌هایی در زمینه اصلاح بعضی از رفتارهای غلط در این 3 زمینه به مراجعه کنندگان داده می‌شد.

 

در حین ویزیت از این افراد سؤالاتی در خصوص شیوه خواب، خوراک و مصرف آب پرسیده و آموزش‌هایی در زمینه اصلاح بعضی از رفتارهای غلط در این 3 زمینه به مراجعه کنندگان داده می‌شد.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که  در این سفر می‌شود از آن نام برد برقراری ارتباط با کودکان و نوجوانان این منطقه بود که سؤالاتی از آن‌ها در خصوص سبک زندگیشان پرسیده‌ می‌شد و در صورت وجود مشکل یا رفتار غلط آموزش‌های اصولی و تاثیرگذاری از طریق روانشناس تیم به آن‌ها داده می‌شد.

با چه اهدافی این کمپین را راه اندازی کردید؟

هر کسی هم در قبال خود و خانواده‌اش مسؤول است و هم در وظایف اجتماعی دارد که بر حسب وظیفه و تعهدات پزشکی برای کاهش بیماری در جامعه به خصوص مناطقی که دسترسی پایینی به پزشکان متخصص دارند  اقدام به ایجاد این کمپین کردیم.

برای ما مهم است که مردمی داشته باشیم که بتوانند خودمراقبتی کنند و کودکانی که در مسیر رشد صحیح و اصولی قرار بگیرند.

یکی دیگر از مباحثی که در سفرها بنای پیگیری داریم  و گفت‌وگو با مردم جهت احیای حفظ کرامت سالمندان است زیرا طبق تحقیقات ما احترام به سالمندان و شادابی آن‌ها امید به زندگی را در جامعه به شدت افزایش می‌دهد که تلاش ما این است که همه مراجعه‌کنندگان را در این سفرها در این زمینه توجیه و ترغیب کنیم.

انتهای پیام/68033/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول