اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

بلوغ‌های شش‌گانه برای داشتن یک ازدواج موفق

عاقبت برخی ازدواج ها از همان اول مشخص است، ما نمی توانیم جلوی زلزله را بگیریم اما جلوی خسارت ها و تلفاتش را می توانیم، بگیریم بنابراین براساس مطالعات برخی ازدواج ها با شکست روبه رو می شوند که برخی از آنها را مرور می کنیم.

بلوغ‌های شش‌گانه برای داشتن یک ازدواج موفق

گروه خانواده: ازدواج نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده ، جامعه و اجتماع است و میزان تدبر در آن در میزان پیشرفت یا انحطاط و صعود و سقوط جامعه اثر دارد. ازدواج دارای آثار و نتایج زیادی است; از جمله ارضای غریزه جنسی، تولید و بقای نسل، تکمیل و تکامل انسان، آرامش و سکون، پاک دامنی و عفاف.

اسلام به عنوان یک مکتب آسمانی، ازدواج را نه تنها کاری محبوب و مقدس دانسته، بلکه جوانان را مؤکدا بدان توصیه کرده است. هر ازدواجی دارای اهداف خاص خود است، ولی در این میان، برخی از اهداف کم ارج و کم اهمیت و در نتیجه، ناپایدار وجود دارد که نمی‌توانند برای همیشه و یا حتی مدتی خوشبختی زوجین را تضمین کنند. برخی نیز ارجمند، مهم و در نتیجه پایدارند. بنابراین، شایسته است ازدواج با توجه به این اهداف در نظر گرفته شود.

 

بسیاری از جوانان با افکار از پیش ساخته و اندیشه های رؤیایی وارد زندگی زناشویی می شوند و می خواهند از راه تصادف و شانس، زمینه را برای داشتن یک کانون سالم پدید آورند، در حالی که تن دادن به ازدواج بدون هدف و روش مناسب همانند قرار دادن اساس ساختمان بر روی زمینی سست و بی پایه است که محلی برای زندگی اطمینان بخش نخواهد بود.

 ما نمی‌توانیم جلوی زلزله را بگیریم اما جلوی خسارت و تلفات را می‌توانیم.  البته عاقبت هیچ ارتباطی، به‌طور صددرصد قابل‌پیش‌بینی نیست. اما براساس مطالعات انجام‌گرفته، ازدواج‌هایی که با شکست روبرو شده‌ یا در مرحله آشنایی و به هم خوردن هستند، وجوه مشترک زیادی با یکدیگر داشته‌اند که براساس دسته‌بندی به چند گروه تقسیم می‌شوند. بنابراین شرط عقل است، افرادی که برای آشنایی و ازدواج جزو این دسته‌بندی‌ها هستند، محتاط‌تر عمل کنند:

* ازدواج بدون بلوغ فکری

با توجه به اینکه در سنین پایین معیار‌های انتخاب همسر ثبات کمی دارد و به‌دلیل نداشتن استقلال فکری، مالی و ضعف تصمیم‌گیری، انتخاب‌های احساسی و شناخت ناکافی از جنس مخالف، لازم است دختر و پسر آموزش‌های لازم را برای ارتباط و شناخت درست ببینند و با مشورت و راهنمایی بیشتر از سمت خانواده‌ها ازدواج کنند.

 اگر قصد ازدواج دارید این بلوغ ها را در خود و در طرف مقابل بررسی کنید:

بلوغ عقلی: اولین نیاز ضروری و شرط ورود به مرحله ازدواج به ویژه برای پسر بلوغ عقلی است. این بلوغ با توانمندی روحی و فکری و احساس مسئولیت کردن  ارتباط دارد. همان چیزی که رفتار یک فرد بزرگ را از کودک جدا می کند.  بلوغ عقلی با تحصیلات علمی متفاوت است. یعنی ممکن است کسانی از لحاظ علمی رشد کرده باشند اما عقلانیت آنها رشد نکرده باشد.

بلوغ عاطفی: دختر و پسر جوانی که توانایی تحمل دیگران را ندارند، توانایی برقراری ارتباط با خواهر، برادر و دوستان خود را ندارند، در تداوم زندگی با همسر خود نیز درمانده می‌شوند. کسی که به بلوغ عاطفی نرسیده باشد، در خانه، دانشگاه و اجتماع نسبت به دیگران گذشت ندارد.  روحیه تعاون، همکاری و همدلی ندارد و در کل نمی تواند با کسی تفاهم داشته باشد. هیجان‌های خود را نمی تواند کنترل کنند و در ابراز علاقه ناتوان است.

بلوغ اقتصادی: فرد باید تجربه درآمد و استقلال در هزینه کردن درآمد خود را داشته باشد تا بتواند طرح های اقتصادی خود را به اجرا درآورد. یعنی حداقل درامدی داشته باشد و در جهت کم شدن وابستگی اقتصادی خود از خانواده و داشتن برنامه اقتصادی برای آینده تلاش کند. رسیدن به بلوغ اقتصادی صرفا مربوط به پسران نیست. دختران هم باید مدیریت و برنامه‌ریزی مخارج را بلد باشند تا بتوانند زندگی همراه با پیشرفتی داشته باشند.

بلوغ اجتماعی: بلوغ اجتماعی و مسئولیت‌های اجتماعی به معنی مسئولیت پذیری در اجتماعات سالم، اظهار نظر کردن و به روز بودن نسبت به اتفاقات جامعه است. اگر شما تنها به خود و خواسته های خودتان فکر می کنید، توانایی ایجاد ارتباط با دیگران را ندارید و هنوز خود را ملزم به رعایت حقوق افراد نمی‌دانید نیاز به تمرین بیشتر در این زمینه برای اجتماعی شدن دارید.

بلوغ فرهنگی: یعنی بتوان فرهنگ اجتماعی که در آن زندگی می‌کنیم را بشناسیم، تجزیه و تحلیل کنیم و با آنچه با عقل و شرع تطبیق دارد، عمل کنیم. این یعنی بلوغ فرهنگی و اجتماعی که باعث می‌شود هنگام ازدواج قدرت تشخیص درست از غلط را داشته باشیم و بدون تعصب نسبت به آداب و رسوم غلط خانوادگی و فامیلی تصمیم‌گیری کنیم.

ازدواج صرفا تامین غریزه جنسی نیست

اگرچه بخشی از ازدواج می‌تواند تامین غریزه جنسی باشد، اما نیاز جنسی نباید تنها دلیل ازدواج باشد. چراکه پس از تامین شدن آن فشار حاصل از شرایط سخت زندگی، مسئولیت‌پذیری و نداشتن برنامه‌ریزی می‌تواند باعث شکست در ازدواج شود.

بنابراین منظور این است که به همه جوانب توجه باید صورت بگیرد. خداوند در قرآن می‌فرماید: « وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛[روم/21]» ( و از نشانه‏ های او این است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتاتان مودت و رحمت قرار داد. در این نشانه ‏هایی است برای گروهی که تفکر می ‏کنند»

ازدواج ظاهربین‌ها

اگرچه انسان در نگاه اول ممکن است مجذوب زیبایی‌های طرف مقابل شود  اما از آنجایی که ظاهر در گذر زمان عادی می‌شود و همیشه پایدار نمی‌ماند، نمی‌تواند تنها معیار برای ازدواج باشد. معیار قرار دادن ظاهر در حد و جایگاه خود مهم است. بنابراین توصیه می‌شود ملاک انتخاب همسر زیبایی ظاهری کنار سایر خصوصیات فردی و شخصیتی افراد باشد نه ‌تنها دلیل انتخابشان.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول