اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

تدوین سند ملی توسعه و ساماندهی مساجد در کشور

مسوول منطقه شمال غرب بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی از تدوین سند ملی توسعه و ساماندهی مساجد در کشور خبر داد.

تدوین سند ملی توسعه و ساماندهی مساجد در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام رضا غلامی ظهر امروز در جلسه شورای مدیران ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌های تابعه اظهار کرد: با روی کار آمدن حجت الاسلام قمی؛ مسجد یکی از اولویت‌های جدی و اول سازمان تبلیغات قرار گرفت و سیاست‌گذاری و طراحی مدلی که باید در آنجا ورود کنیم در دستور کار است.

وی افزود: تقریبا طی یک سال و با برگزاری نشست‌های مختلف محصول این رفت‌وآمدها در لایه‌های مختلف کتاب سه جلدی به نام "سند ترویجی" به علاوه جلد چهارم شد که نتیجه مذاکرات و مباحثات در نشست شهید ذوالفقاری قم است تا اینکه چهار جلد سند ترویجی مسجد به دست آمد.

مسوول منطقه شمال غرب بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه تصمیم بر این شد کار را به صورت بنیادی پیش ببریم که خوبی آن این است در گیرودار اداری نیست و تعاملات ما با نهادهای مختلف راحت‌تر است و هم میدان عمل گسترده گفت: با این استدلال بنیاد تشکیل شد که در این راستا قرار است از ابتدای بهمن ماه اولین دوره آموزشی مسجد را برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه مرحله اول دوره تخصصی با حضور ۳۰ نفر از افراد در کشور برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: باید در این راستا نقاط قوت و ضعف احصاء شود و یک بسته جامع و کامل از دوره تخصصی تربیت امام محله را ارائه دهیم.

غلامی با بیان اینکه یکی از مسائل جدی ما در مساجد موازی‌کاری‌ها بود عنوان کرد: پنج نهاد جدی مرتبط با مسجد موازی‌کاری‌ها و تداخل شرح وظایفشان باعث مشکلاتی شده که با ارتباط از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حل موضوع میز مسجد احیا شد.

وی گفت: از سال ۸۶ تا ۸۹ جلسات کارشناسی برگزار شده بود که موازی‌کاری‌ها در مسجد حل و سند الزامات مسجد در ۲۴ ماده تشکیل شود اما هیچگاه به صحن شورا برای تصویب هم نرفته بود که با توجه به مختصات امروز هم دیگر کارایی ندارد چون نیازها متفاوت شده است.

مسوول منطقه شمال غرب بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در همین راستا به پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی و با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور، سازمان تبلیغات موظف شد سند ملی توسعه و ساماندهی مسجد را تدوین و شرح وظایف هریک از دستگاه‌ها را مشخص کند.

وی با تاکید به اینکه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تدوین این سند را به بنیاد ارجاع داده‌ که در حال آماده‌سازی آن با همکاری دستگاه‌های مرتبط هستیم گفت: به دنبال هم‌افزایی هستیم تا از طریق این سند اتفاقات خوبی رقم بخورد.

غلامی گفت: زمانی حرفی برای گفتن خواهیم داشت که بتوانیم اقدامات مهمی انجام دهیم چون ایده امامت را هر جا مطرح می‌کنیم آن را تایید می‌کنند اما  می‌گویند آن مدینه فاضله‌ای که از آن صحبت می‌کنید کجاست؛ در مجموع آنچه به ذهن می‌آید مشکلات و گرفتاری در مسجد است و صحبت از این مدینه فاضله خوب است اما انجام و به ثمر رساندن آن به سادگی نیست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که بنیاد هدایت به طور جدی دنبال می‌کند این است که مجموعه‌ای از آرمان و مبانی نظری را در کف زمین مستقر و عملیاتی کند و این سومین بخش کار ماست که آن در قالب سه عرصه طرحی و پیگیری می‌شود.

مسوول منطقه شمال غرب بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: جمع شبکه ۵ هزار نفر است که حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در روستا، ۵۰۰ نفر در محلات حاشیه‌ای شهر و یک هزار نفر در محلات شهری مستقر هستند.

وی با بیان اینکه ایده‌آل ما این است اگر از این ۵۰۰ نفر یعنی امام محله ۵ هزار محله، در گام اول که بازه زمانی یک تا دو سال است ۱۰۰ نفر را برجسته کنیم به هدف نزدیک شدیم افزود: اگر بتوانیم ۱۰۰ نفر از ۵ هزار نفر یا در خوشبینانه‌ترین حالت ۵۰۰ امام محله را در گام اول برجسته کنیم و نماد الگوی موفق ارائه دهیم که در کف میدان نشسته و در همه عرصه حضور دارد، پازل تکمیل و هدف محقق خواهد شد.

غلامی تصریح کرد: این مدل را بنیاد هدایت به صورت جدی در دستور کار دارد و تمام تلاش خود را برای تحقق آن به کار خواهد گرفت. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز با اشاره به اهمیت اجرای طرح «امام محله» و « امام روستا» عنوان کرد: امروز برادران و خواهران مبلغ در فضاهای مختلف شهری و روستایی با تمام توان مشغول خدمت رسانی هستند که خوشبختانه اثرات آن را می‌بینیم.

حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری با تاکید به اینکه اگر مبلغان جایگاه خود در جامعه را به درستی درک کنند اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود گفت: ارتقای سطح فرهنگی و رفع معضلات اجتماعی باید در دستور کار امام محله و یا امام روستا باشد.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول