اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دستگاه شبیه‌ساز جراحی چشم ایران‌ساخت به چین صادر شد

چندی پیش با تلاش محققان شرکتی دانش‌بنیان شبیه‌ساز آموزشی عمل جراحی چشم مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی ایران‌ساخت شد.

دستگاه شبیه‌ساز جراحی چشم ایران‌ساخت به چین صادر شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ حال خبری دیگر از این دستگاه دارای فناوری پیشرفته به گوش می‌رسد. آن هم خبر صادراتش به چین. البته به گفته مدیر توسعه بازار شرکت دانش‌بنیان آتیه‌پردازان شریف اقدامات برای صادرات آن به روسیه، هند و الجزایر نیز در حال انجام است. برای انعقاد قرارداد صادرات به چین مرکز فناوری‌های پیشرفته ایران چین از این فناوران حمایت کرد.

فعالان فناور در شرکت دانش‌بنیان آتیه‌پردازان شریف این دستگاه را ساخته‌اند. شرکتی فعال در حوزه شبیه‌سازهای پزشکی مبتنی بر واقعیت مجازی.

اهمیت ساخت دستگاه شبیه‌ساز چیست؟

اما اهمیت ساخت این دستگاه چیست؟ بهبود کیفیت در آموزش عالی از رویکردهای مورد توجه در سال‌های اخیر است. از سویی آموزش پزشکی برای پاسخگویی به تغییرات و تحولات سریع‌تر این حوزه ناگزیر به تغییر است و باید از روش‌های نوین استفاده کند. یکی از این روش‌ها آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی است.

همچنین در مراقبت بهداشتی، تأکید بر ارائه‌ مراقبت صحیح و ایمن است و شبیه‌سازی و شبیه‌سازها با کمترین تهدید محیطی، اجازه‌ تمرین را به فراگیران برای رسیدن به این هدف می‌دهند. بنابراین، آموزش و ارزیابی بر پایه شبیه‌سازی، نقش مهمی در تأمین ایمنی بیمار ایفا می‌کند. ضمن اینکه در این روش، فراگیران برای عملکردی مطمئن و موثر در آینده آماده می‌شوند.

شبیه‌سازی پزشکی، یک رویکرد نوین برای آموزش حرفه‌ای در حوزه‌ سلامت است که به متخصصان کمک می‌کند تا شرایط واقعی را از طریق مدل‌های فیزیکی یا واقعیت مجازی (VR) در شرایطی کاملا کنترل شده، تجربه کنند و بر مهارت خود بیفزایند. امروزه در صنعت سلامت، شبیه‌سازی، پلی میان کلاس‌های درس و اتاق‌های عمل، تلقی می‌شود.

شبیه سازهای آموزشی و ورود به دنیای پزشکی

شبیه‌سازهای آموزشی پزشکی در دنیا بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. از پیچیده‌ترین این شبیه‌سازها، شبیه‌سازهای مورد استفاده در حوزه‌ چشم‌پزشکی است. اغلب عمل‌های جراحی موجود در چشم‌پزشکی، از نوع عمل‌های جراحی در مقیاس میکرو هستند. این عمل‌های جراحی، نیاز به مهارت بالایی دارند، چرا که نیاز است تا هماهنگی میان دست و چشم جراح برای کار با ابزار و میکروسکوپ مربوطه بسیار بالا باشد و جراحی با بیشترین دقت ممکن انجام شود. اشتباه کوچکی در این عمل جراحی، ممکن است به نابینا شدن بیمار یا عوارضی جبران‌ناپذیر منجر شود.

شرکت دانش‌بنیان آتیه‌پردازان شریف، یکی از شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه‌ شبیه‌سازهای پزشکی مبتنی بر واقعیت مجازی است. این شرکت توانسته است محصول شبیه‌ساز آموزشی عمل جراحی چشم را با نام تجاری OpSim با دو ماژول عمل‌های جراحی سگمان قدامی و عمل‌های جراحی سگمان خلفی روانه‌ بازار کند و باعث شود تا ایران، در بین دو  کشور دارنده‌ این فناوری قرار گیرد (در کنار کشور آلمان). قیمت این دستگاه شبیه‌ساز ایرانی، تقریبا نصف قیمت نمونه مشابه آلمانی آن است.

معاونت تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری از ساخت این دستگاه حمایت کرد. همچنین آخرین نسخه نرم‌افزاری این دستگاه در افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رونمایی شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول