اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

هشدار چین درخصوص گسترش روابط آمریکا و تایوان

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نقض توافقات واشنگتن با این کشور درباره روابط با تایوان را محکوم کرده و درخصوص حمله متقابل هشدار داد.

هشدار چین درخصوص گسترش روابط آمریکا و تایوان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، به اقدام تحریک‌آمیز آمریکا درخصوص گسترش روابط با تایوان واکنش نشان داد.

به نوشته روزنامه «جاکارتا تایمز»، لیجیان روز دوشنبه در نشستی خبری، واشنگتن را به نقض شروط روابط دیپلماتیک با پکن متهم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین ضمن اشاره به اینکه «هرگونه اقدامی که به منافع اصلی چین لطمه وارد کند با حمله متقابل از سوی چین همراه خواهد بود»، خطاب به «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفت اگر از این تصمیم عقب‌نشینی نکند، با «تنبیهی سخت» مواجه خواهد شد.

پامپئو روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: «امروز من اعلام می‌کنم که تمام این محدودیت‌های خود-اعمال‌شده را برمی‌دارم. سازمان‌های شاخه اجرایی [نظام آمریکا] باید تمام دستورالعمل‌های تماس مربوط به روابط با تایوان را که وزارت خارجه دولت‌های پیشین صادر کرده بود، باطل و بی‌اثر بدانند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «بعلاوه، تمامی بخش‌های دستورالعمل امور خارجی که تعاملات شاخه اجرایی با تایوان را از طریق نهاد دیگری غیر از مؤسسه آمریکایی در تایوان (AIT) تنظیم کند یا اختیارات را به غیر از آن مؤسسه دهد، بی‌اعتبار است. روابط شاخه اجرایی (نظام آمریکا) با تایوان، توسط مؤسسه غیر انتفاعی آمریکایی اداره می‌شود».

«جوزف وو» وزیر خارجه تایوان امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران از این اقدام ضد چینی آمریکا استقبال و آن را «اقدامی بزرگ» توصیف کرد.

پیش‌تر نیز دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده بود «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل قصد دارد هفته آینده به تایوان سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور دیدار کند.

تشدید تحرکات ضد چینی آمریکا در واپسین روزهای ریاست جمهوری دونالد ترامپ در شرایطی صورت گرفته که پکن بارها ضمن رد درباره مواضع مداخله‌جویانه واشنگتن، به مقام‌های تایوانی درباره تحرکات جدایی‌طلبانه هشدار داده است.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول