اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

اختصاص ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای پاک‌سازی گیاه سنبل آبی در گیلان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به تقبل پرداخت هزینه پاک‌سازی گیاه سنبل آبی در چاف و چمخاله گفت: با تصمیم هیئت دولت و وزیران مبلغ ۱۲ میلیارد تومان اعتبار به گیلان در خصوص پاک‌سازی گیاه سنبل آبی در نظر گرفته‌شده و ستاد مدیریت بحران استان تمامی هزینه‌ها را تقبل و در ماه جاری هزینه پاک‌سازی گیاه سنبل در رودخانه چاف و چمخاله پرداخت می‌شود.

اختصاص ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای پاک‌سازی گیاه سنبل آبی در گیلان

امیر مرادی عصر امروز در حاشیه بازدید از رودخانه چاف و چمخاله در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لنگرود با بیان اینکه این رودخانه یکی از گردشگرپذیرترین مناطق گیلان است، اظهار کرد: گیاه مزاحم سنبل آبی ۴۰ هکتار از شهر چاف و چمخاله را پوشانده بود و برای مردم این منطقه که منبع درآمد آنان از جاذبه‌های این رودخانه بوده مشکلاتی را ایجاد کرد.

وی با قدردانی از زحمات شهرداری و شورای شهر چاف و چمخاله که با دست خالی به مبارزه با سنبل آبی رفت و ستاد مدیریت بحران شهرستان لنگرود گفت: هر چه برای از بین بردن این گیاه دیر اقدام شود بر مشکلات آن افزوده‌شده و کار برای جمع‌آوری سخت‌تر می‌شود به این دلیل شورا و شهرداری شهر چاف و چمخاله و همچنین ستاد مدیریت بحران شهرستان لنگرود منتظر اعتبارات نمانده و کار جمع‌آوری گیاه مزاحم سنبل آبی را با دست خالی از چندی پیش آغاز کردند و اکنون بیش از ۹۰ درصد جمع آوری سنبل آبی انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان یکی از دستاوردهای جمع‌آوری گیاه سنبل آبی در رودخانه چاف و چمخاله را بازگشت امید به مردم این منطقه دانست و افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته گیاه سنبل آبی توسط هیئت دولت به یک گیاه خطرناک در گیلان و کشور شناخته و اعتبارات قابل‌توجهی توسط هیئت دولت برای نابودی آن در نظر گرفته‌شده است.

مرادی با اذعان به اینکه جذب اعتبارات لازم به استان دارای یک مراحل اداری پیچیده است، تصریح کرد: با تصمیم هیئت دولت و وزیران مبلغ ۱۲ میلیارد تومان اعتبار به گیلان در خصوص از بین بردن گیاه سنبل آبی در نظر گرفته‌شده ولی آمدن این اعتبار در استان دارای یک مراحل اداری است ولی ستاد مدیریت بحران استان تمامی هزینه‌ها را تقبل کرده و در ماه جاری هزینه پاک‌سازی گیاه سنبل در رودخانه چاف و چمخاله پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به میزان تخصیص اعتبار برای مدیریت بحران شهرستان لنگرود بیان کرد: پیشنهاد ما در صورت تخصیص ۱۲ میلیارد تومانی، تخصیص اعتبار بیش از دو میلیاردی برای شهرستان لنگرود است که نگاهی هم برای لایروبی رودخانه نیز داریم تا بتوانیم از طریق تزریق اعتبار، کمکی به شهرستان شود.

تأکید بر لزوم استمرار پاک‌سازی گیاه سنبل آبی در چاف و چمخاله 
فرماندار شهرستان لنگرود نیز در حاشیه این بازدید با بیان اینکه بسیاری از بلایای حادث‌شده در کشور چندوجهی است، اظهار کرد: بعد از وقوع هر آفت و یا بلایی در جامعه، افراد مختلفی را با مشکل مواجه می‌کند، لذا باید به هر طریقی از وقوع هرگونه حادثه در جامعه جلوگیری شود.

رحیم حیدری گلرودباری سنبل آبی را یکی از مخرب‌ترین گیاه آسیب‌رسان به محیط‌زیست برشمرد و گفت: سنبل آبی در طبیعت به گیاه مهاجم‌ شناخته‌شده و به محیط‌زیست، ذخایر آبی و کشاورزی آسیب و آبراه‌های این منطقه را با مشکل مواجه می‌کرد.

وی با اذعان به اینکه گیاه سنبل آبی تنفس موجودات آبزی را با مشکل مواجه می‌کند، تصریح کرد: با بررسی و پیگیری‌های ستاد بحران شهرستان لنگرود و محیط‌زیست از ۲۱ شهریورماه کار جمع‌آوری گیاهان سنبل آبی در رودخانه شهر چاف و چمخاله آغاز و امروز این معضل بزرگ در این منطقه برطرف و جمع‌آوری شده است.

نماینده عالی دولت در شهرستان لنگرود با تأکید بر لزوم استمرار پاک‌سازی رودخانه‌های چاف چمخاله از گیاه سنبل آبی بیان کرد: ریشه این گیاه سی سال می‌تواند به‌طور مداوم رشد کند لذا باید در فصول بهار و در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به جمع‌آوری این گیاهان کمک کرد تا این گیاه زمانی برای رشد نداشته باشد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول