اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تبریک ازبکستان، چین و آمریکا به «جباراف»

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان، مقامات بلندپایه برخی کشورها پیروزی «سادیر جباراف» را تبریک گفتند و برای تقویت همکاری با قرقیزستان ابزار تمایل کردند.

تبریک ازبکستان، چین و آمریکا به «جباراف»

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان، مقامات بلندپایه برخی کشورها پیروزی «سادیر جباراف» را تبریک گفتند و برای تقویت همکاری با قرقیزستان ابزار تمایل کردند.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در گفت‌وگویی تلفنی با جباراف، پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان و برگزاری موفقیت آمیز همه پرسی برای تغییر قانون اساسی را تبریک گفت.

رئیس جمهور ازبکستان اظهار اطمینان کرد نتایج مراسم‌های مهم سیاسی شالوده محکمی را برای تامین ثبات، افزایش رفاه مردم و توسعه پایدار کشور پایه گذار می‌کند.

جباراف نیز به رئیس جمهور و مردم ازبکستان بابت کمک به قرقیزستان برادر در رفع پیامدهای تهدیدات معاصر و مبارزه با شیوع پاندمی کرونا قدردانی کرد.

طرفین در این تماس تلفنی دستور کار دوجانبه و همکاری‌های متقابل منطقه‌ای را بررسی کردند.

رؤسای جمهور تاکید کردند در سال 2021 میلادی تحکیم بیش از پیش روابط دوستی، حسن همجواری، اعتماد و شراکت راهبردی دو کشور را مد نظر دارند. 

طرفین بر اهمیت اجرایی عملی توافقات قبلا به دست آمده، تاکید کردند. اقدامات مشترک در مورد تعیین و علامت گذاری مرزهای دولتی، افزایش مبادلات بازرگانی، تشدید تعاونی در صنایع، انرژی و کشاورزی، توسعه روابط بین مناطقی و تبادلات فرهنگی، طرح‌های منطقه‌ای در توسعه ارتباطات موثر حمل و نقلی از دیگر ابعاد این توافقات هستند.  

طرفین همچنین علاقمندی متقابل خود را برای تداوم گفت‌وگوی نزدیک و موثر، حمایت متقابل در چارچوب سازمان‌های بین المللی و ساختارهای منطقه‌ای ابراز داشتند.

مقامات چین نیز در پیامی نظر خود را در مورد انتخابات قرقیزستان اعلام کردند.

در این پیام آمده است: امروز، وزارت امور خارجه چین، رسما نظر خود را در مورد انتخابات زود هنگام قرقیزستان در 10 ژانویه اعلام می‌کند. چین، به عنوان همسایه دوست و شریک استراتژیک همه جانبه قرقیزستان است و همواره به مسیر توسعه مطابق با واقعیت‌های ملی احترام می‌گذارد. چین صمیمانه امیدوار است که طرف قرقیز فرآیندهای مهم سیاسی را در چارچوب قانون با موفقیت به پایان برساند ، ثبات را در کشور حفظ کند و کشور را توسعه دهد.

 سفارت آمریکا در بیشکک در بیانیه‌ای در مورد انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد: اقدامات کمیسیون مرکزی انتخابات و همه پرسی را برای سازماندهی مناسب انتخابات، علی رغم مشکلات بیماری همه گیر کووید-19 می‌ستاییم.

ایالات متحده آمریکا، جباروف را به عنوان رئیس جمهور منتخب جمهوری قرقیزستان به رسمیت می‌شناسد. ما مشتاقانه منتظر همکاری با رئیس جمهور تازه انتخاب شده و تعمیق همکاری و مشارکت بین دو کشور از طریق تقویت نهادهای دموکراتیک، توسعه اقتصادی هستیم و همکاری مشترک خود در مقابله با پاندمی و همکاری در مبارزه با فساد و جرایم سازمان یافته بین المللی ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول