اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کمیته اروپایی-عربی با هدف پیشبرد روند سازش با رژیم صهیونیستی در قاهره تشکیل جلسه داد

کمیته چهارجانبه متشکل از وزیران خارجه آلمان، فرانسه، مصر و اردن اعلام کرد که در نشست امروز قاهره راه‌های پیشبرد روند سازش در خاورمیانه و احیای مذاکره رام الله با رژیم صهیونیستی را بررسی کرده است.

کمیته اروپایی-عربی با هدف پیشبرد روند سازش با رژیم صهیونیستی در قاهره تشکیل جلسه داد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وزیران خارجه مصر، اردن، فرانسه و آلمان نشست جدیدی را امروز دوشنبه در قاهره با هدف آنچه احیای روند صلح میان فلسطین و اسرائیل خوانده شده است، برگزار کردند.

به گزارش روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، این چهار وزیر اقدامات ممکن برای پیشبرد روند سازش در خاورمیانه و ایجاد یک محیط مناسب برای ازسرگیری مذاکره میان فلسطین و رژیم صهیونیستی را بررسی کردند.

این گروه چهارجانبه که نخستین بار در فوریه ۲۰۲۰ در مونیخ و سپس در ماه سپتامبر در امان تشکیل جلسه دادند، اعلام کرد که نشست آتی خود را در پاریس برگزار خواهد کرد؛ اما تاریخ مشخصی را برای آن اعلام نکرد.

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در یک نشست خبری مشترک پس از این نشست مدعی شد که گروه مذکور برای ممانعت از هر گونه اقدامی که راه حل دو دولتی را نابود می‌کند، تلاش کرده است.

او در عین حال اقدام رژیم صهیونیستی در ساخت هشتصد واحد مسکونی جدید در شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری را محکوم کرد.

وزیر اردنی ادعا کرد که گروه چهارجانبه اروپایی-عربی برای دستیابی به صلح فراگیر از طریق ایجاد راه حل دو دولتی  تلاش می‌کند.

وی افزود:« در این حالت ، همه جهان باید بگویند آیا دولتی مبتنی بر سیستم آپارتاید را می‌پذیرند یا نه.»

«جان او لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز گفت که شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی مغایر با قانون بین المللی است و اگر بخواهد ادامه پیدا کند از شانس تشکیل کشور مستقل فلسطینی کم می‌کند.

حمایت بی حد و مرز دولت دونالد ترامپ از شهرک‌نشینان صهیونیست منجر به تسریع روند شهرک سازی‌ها در کرانه باختری شده است.

در بیانیه مشترک کمیته چهارجانبه مذکور آمده است که گروه چهارجانبه اروپایی-عربی تصمیم دارد با دولت جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا برای احیای روند صلح در خاورمیانه همکاری کند.

در اظهارات طرف‌های کمیته چهارجانبه مذکور، حرفی از پایتختی قدس برای کشور آتی فلسطین و موضوع بازگشت آوارگان فلسطینی که دو اصل مهم در آرمان فلسطین شمرده می‌شود، به میان نیامده است.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر نیز در این نشست گفت که حل مسئله فلسطین واقعیت و اوضاع همه منطقه را به سمت وضعیت بهتر تغییر خواهد داد.

رئیس جمهور مصر ادعا کرد که وضعیت منطقه از طریق گشوده شدن آنچه افق‌های جدید همکاری‌های منطقه‌ای میان دولت‌ها و ملت‌ها تغییر خواهد کرد.

وی افزود: «این برآورد از واقعیتی ناشی می‌شود که مصر با پیشگام شدن در انتخاب روند صلح و پیاده کردن آن طی بیش از چهار دهه گذشته تجربه کرده است.»

سخنگوی ریاست جمهوری مصر نیز امروز گفت که السیسی در جریان تلاش‌های کمیته چهارجانبه برای احیای مذاکره فلسطین و اسرائیل قرار گرفت.

کمیته چهارجانبه متشکل از آلمان، اردن، مصر و فرانسه فوریه سال گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ تشکیل شد و هدف آن احیای روند سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی که از چند سال قبل در پی تشدید شهرک‌سازی این رژیم متوقف شده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول