اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

رتبه نخست ایران در شفافیت پزشکی منطقه/ 50 درصد گزارش‌های کرونایی 21 کشور منطقه متعلق به ایران است

وزیر اسبق بهداشت با اشاره به وضعیت کرونا در کشور گفت:‌ هیچ محصولی که درمان‌کننده کووید 19 باشد را به صورت علمی در طب سنتی و طب مدرن نداریم.

رتبه نخست ایران در شفافیت پزشکی منطقه/ 50 درصد گزارش‌های کرونایی 21 کشور منطقه متعلق به ایران است

گروه سلامت خبرگزاری فارس:کامران باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در ایران، اظهار داشت: بحران کووید 19 آن طور که باید، در کشور جدی گرفته نشد؛ این موضوع صرفا فقط مرتبط با سلامت نبود.

وی ادامه داد: تا این تفکر به وجود آید که این یک موضوع ملی است و همه دستگاه‌ها باید در آن مشارکت داشته باشند، مدتی زمان برد. شروع ستاد کرونا ابتدا منحصر به وزارت بهداشت شد و مسؤولان ارشد اجرایی کشور کار را آن طور که باید، جدی نگرفتند.

 

باقری لنکرانی افزود:اخیرا ما در مقاله‌ای که در بولتن سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی که ماه گذشته منتشر شد توضیح دادیم که در ایران مرگ و میر کادر درمان بر خلاف دیگر نقاط که از پزشکان کمتر بودند، از پزشکان بیشتر هستند.

وی اضافه کرد: اکنون با موجی از فرسودگی شغلی در بین کادر درمان روبرو هستیم که این موضوع در همه دنیا وجود داشته و در کشور ما هم وجود دارد. تقریبا نسبت به قبل از کرونا حدود 30 -40 درصد افزایش پیدا کرده است.

وزیر اسبق بهداشت بیان داشت: این بحرانی است که ما با آن روبرو هستیم و اطبا و کادر درمانی که با بیماران سروکار دارند به دلائل مختلف فرسوده شده‌اند.

باقری لنکرانی تصریح کرد:پرداختی به پزشکان در طول این 10 ماه و همچنین پرداختی به پرستاران رقم ناچیزی بوده است.

وی ابراز داشت:‌پولی که از معاونت برنامه ریزی ابلاغ شده بدهی‌های تا پایان سال 98 است؛در واقع بدهی وزارت بهداشت را به اطبا پرداخت کردند و اضافه کاری مربوط به پرستاران بوده است.

وزیر اسبق بهداشت خاطرنشان کرد: هنوز پرداختی کارانه سال 99 را به کسی پرداخت نکردند.

باقری لنکرانی با اشاره به تولید واکسن کرونا، افزود:واکسن  را رقیب سایر اقدامات قرار ندهیم.بالاخره واکسن تکمیل کننده طرح است. ما نمی‌گوییم واکسن بزنید تا ماسک نزنید؛ نمی‌گوییم واکسن بزنید تا جلوی اقدامات پیشگیرانه را بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه واکسن چرخه مقابله با کرونا را تکمیل می‌کند، افزود: اولویت واکسن به نظر بنده همان کادر بهداشت درمان و گروه‌های پرخطر هستند و فعلا برای واکسیناسیون عمومی نه می‌توانیم و نه فعلا صلاح است اقدام کنیم.

وزیر اسبق بهداشت درباره بکار گیری داروها و طب سنتی در درمان کرونا، یادآور شد: متاسفانه یک دوگانه اشتباهی در این خصوص پیش آمده که خیلی غلط است؛ اینکه ما بگوییم یا باید داروی شیمیایی استفاده کنیم یا داروی گیاهی.

هیج محصولی که درمان کننده کووید 19 باشد را به صورت علمی در طب سنتی و در طب مدرن نداریم 

 

باقری لنکرانی متذکر شد:‌ ما هرکدام از این داروهای طب سنتی را اگر مستند کافی برای اثر گذاری آن در درمان کرونا وجود داشته باشد ترویج می‌کنیم.

وی بیان داشت: بنده هم که در این خصوص حرف می‌زنم حداقل 12-13 سال داروی گیاهی و با فرمولاسیون طب سنتی را می‌نوشتم و مقاله نوشتم. اما درباره کرونا با اینکه خیلی دلمان می‌خواست محصولات مستندی داشته باشم، اما هیچ محصولی که درمان کننده کووید 19 باشد را به صورت علمی نداریم؛ نه در طب سنتی و نه در طب مدرن یا متداول.

*طب سنتی گنجیه مهمی برای تحقیقات است

وزیر اسبق بهداشت اظهار داشت:‌ بنابراین نه انکار کرده و نه تایید می‌کنیم؛ ما با ترویج طب سنتی عالمانه مخالف نیستیم. طب سنتی گنجینه مهمی برای تحقیقات است. ما  روی 13 ترکیب نیز کار کردیم و برخی از  اینها مرجعیت علمی در دنیا هم پیدا کرد و به زبان انگلیسی هم چاپ کردیم.

وزارت بهداشت و ستاد کرونا باید فضایی به وجود آورند تا هرکس حرف به درد بخوری دارد بزند

 

باقری لنکرانی  خاطرنشان کرد: وقتی ما حرف کارشناسان را نشنویم و هیچ مکانیزم گفتمانی را هم قرار ندهیم، کارشناس مجبور می‌شود حرفش را در رسانه بزند و وقتی حرفش را زد، باعث اختلاف با نظر رسمی می‌شود و در نتیجه باعث می‌شود بی اعتمادی افزایش پیدا کند.

وزیر اسبق بهداشت یادآور شد: اگر بخواهم بگویم که چرا برخی به رسانه مراجعه می‌کنند باید گفت دو گروه هستند. گروهی که آدم‌های دلسوزی  هستند که حرفشان را نمی‌توانند در جایی بگویند و در رسانه می‌گویند. متولی این موضوع یعنی وزارت بهداشت و ستاد کرونا باید فضایی به وجود آورند تا هرکس حرف به درد بخوری دارد بزند.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی در این میان به دنبال چهره و مطرح شدن هستند. در اوائل شیوع کرونا فردی که دانشجوی PHD بود حرف عجیبی  را گفته بود و حدود 100 هزار نفر در 24 ساعت ویدئو آن را دیده بودند.

باقری لنکرانی با تاکید بر ساماندهی اطلاع رسانی در حوزه کرونا، بیان داشت: فکر می‌کنم اگر وزارت بهداشت نظام اطلاع رسانی خود را تقویت کند، فضا برای حرف‌های نادرست کمتر به وجود می آید و فکر می‌کنم اگر وزارت بهداشت گوش شنواتری نسبت به کارشناسان پیدا کند، خیلی بهتر خواهد بود.

وزیر اسبق بهداشت با اشاره به شرایط مقابله با کرونا در طول 10 ماه گذشته در کشور، خاطرنشان کرد: در برخی جاها کمبود اکسیژن، در برخی کمبود ونتیلاتور و در برخی کمبود متخصص داشتیم اما در کل وقتی با آمارهای دیگر کشورها تطبیق می‌دهیم با توجه به مخرج کسر، مرگ و میر ما در واقع با خیلی از کشورها قابل مقایسه است.

*بالاترین شفافیت آماری را در منطقه داریم

وی با تاکید بر بالابودن شفافیت آماری ایران در اعلام بیماران و مرگ و میر کرونا در کشور نسبت به دیگر کشورها، ادامه داد:‌ الان در منطقه مدیترانه شرقی که 21 کشور بوده و ایران نیز در آن قرار دارد، نصف آمار کووید گزارش شده، برای ایران است.

اکنون در یکی استانها روزانه بیش از  هزار تست کووید انجام می‌دهیم اما برخی کشورها در کل کشورشان روزانه این تعداد تست را انجام می‌دهند؛ چراکه پول و امکانات آن را ندارند

 

باقری لنکرانی افزود: بعضی کشورها واقعا آمار نمی‌دهند؛ یعنی واقعا شفافیت جدی را انجام نمی‌دهند و این کشورها در این زمینه سابقه طولانی  دارند؛ مثلا درباره بیماری وبا که قبلا اولین بار در این کشورها آمده بود، این کشورها یک مورد را هم گزارش نکرده بودند.

وزیر اسبق بهداشت یادآور شد: اما ایران به خاطر شفافیتی که در نظام سلامت دارد یک مورد مربوط به وبا را هم گزارش کرده بود؛ در حالی که بعضی کشورها متاسفانه در خصوص آمار مربوط به کرونا نیز خیلی شفاف عمل نکردند و برخی نیز سیستم لازم را ندارند.

باقری لنکرانی ابراز داشت: مثلا ما اکنون در یکی استانها روزانه بیش از  هزار تست کووید انجام می‌دهیم اما برخی کشورها در کل کشورشان روزانه این تعداد تست را انجام می‌دهند؛ چراکه پول و امکانات آن را ندارند.

وی تاکید کرد: ‌آماری که فعلا دقیق ترین وضعیت را می‌تواند به ما ارائه دهد مرگ به ازای هر یک میلیون نفر است که در این زمینه آمار کشور ما از متوسط جهانی مقداری هم پایین تر است.

وزیر اسبق بهداشت متذکر شد: البته این هم قابل خدشه است؛چراکه آمار مرگ مبتنی بر تعداد مرگ‌های با تست مثبت است؛ در حالی که تست مثبت در بهترین شرایط 50 درصد را می‌تواند نشان دهد و در 50 درصد هم ممکن است تست منفی باشد، اما واقعا بیماران به علت کووید 19 جان داده باشند.

باقری لنکرانی با تاکید بر اطمینان داشتن افراد از اطلاعات خود در اظهار نظر در خصوص کرونا، اظهار داشت: در اظهار نظرها صحبتی نکنیم که این وضعیت فعلی که اتفاق افتاده مختل شود. ما الان با توجه به محدودیت‌هایی که داریم تست کرونا برای کسانی انجام می‌دهیم که به نوعی به بخش درمان مراجعه کردند.

وی اضافه کرد: بیماریابی فعال ما آنقدر زیاد نیست و به همین خاطر درصد تست به ازای جمعیت در کشور ما خیلی بالا نیست و ما در دنیا جزو متوسط رو به پایین  هستیم.

وزیر اسبق بهداشت درباره این موضوع که «آیا سابقه ای  در علم پزشکی وجود داشته که یک شرکت داروسازی بزرگ یا مجموعه تولیدی علمی دست به اقدامات بیوتروریستی بزند؟»،گفت: در زمانی که در مورد اچ آی وی تحقیق می‌شد،برخی در بعضی از کشورهای آفریقایی به اسم واکسن یکسری کارهای دیگری انجام دادند.

باقری لنکرانی متذکر شد:‌البته ما موردی نداشتیم که یک واکسنی بخواهد وارد بازار شود و خود آن کشورها نیز از آن استفاده کنند، اما این مشکلات بخواهد به وجود بیاید.

وی اضافه کرد: به همین خاطر وقتی از ما پرسیدند نظرتان درباره واردات واکسن چیست؛ گفتیم ما واکسن‌هایی را وارد می‌کنیم که در کشورهایی تولید کننده همان واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ نه اینکه واکسن برای خودشان مربوط به یک جای دیگر باشد.

هر دارو و واکسنی را بخواهیم وارد کشور کنیم حتما باید از کانال تاییدیه سازمان  غذا و داروی خودمان باشد و این تایید به طور مطمئن براساس شواهد علمی خواهد بود

وزیر اسبق بهداشت در واکنش به این پرسش که «برخی مطرح کردند که ممکن است سریالی که برای واکسن ما تولید می‌شود با سریال واکسن در همان کشورها متفاوت باشد، خاطرشان کرد: این طور مباحث مقداری خود کم بینی هم هست؛ یعنی ما اعتماد نداریم به سیستم بهداشت و درمان خودمان که برود واکسن را بررسی کند و از لحاظ ایمنی مطمئن شویم.

باقری لنکرانی افزود: به هر حال ما هر دارو و واکسنی را بخواهیم وارد کشور کنیم حتما باید از کانال تاییدیه سازمان  غذا و داروی خودمان باشد و این تایید به طور مطمئن براساس شواهد علمی خواهد بود و بر این اساس نخواهد بود که بگویم مثلا بهداشت جهانی تایید کرده ما نیز تایید کنیم.

وی متذکر شد: بلکه ما محتویات را بررسی می‌کنیم و بر اساس اطمینان از همسانی محتوا با آن چیزی که بهداشت جهانی اعلام کرده، مجوز واردات را می‌دهیم.

وزیر اسبق بهداشت یادآور شد:‌در اینجا یک نکته‌ای وجود دارد و اینکه در این واردات واکسن ، مجدد مطالعات انسانی را انجام نمی‌دهیم، بلکه وقتی همسانی برای ما معین شد، اجازه استفاده از واکسن را می‌دهیم.

باقری لنکرانی با اشاره به رعایت تعادل در ابراز نگرانی در خصوص واکسن ،توضیح داد: اگر بخواهیم این طور صحبت کنیم باید توجه داشته باشیم که ما خیلی از داروها را وارد می‌کنیم و در نتیجه با این وضعیت باید بگوییم داروها را هم از صفر تا صد دوباره خودمان بررسی‌کنیم.

وی اضافه کرد:‌این موضوع شدنی نیست و فرصت درمان را از دست می دهیم؛ همچنین اینکه ما الان در بخش داروهای شیمی درمانی نیز تعداد محدودی را خودمان تولید می‌کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول