اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بورل: حامی دیپلماسی برای بازگشت آمریکا و ایران به اجرای کامل برجام هستیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران، اما گفت که از دیپلماسی برای تسهیل بازگشت آمریکا و ایران به اجرای کامل توافق هسته‌ای حمایت می‌کند.

بورل: حامی دیپلماسی برای بازگشت آمریکا و ایران به اجرای کامل برجام هستیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر بر «تعهد محکم و حمایت مداوم» این سازمان از توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد.

بورل بامداد سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای گفت: «برجام یک مؤلفه اصلی در ساختار عدم اشاعه هسته‌ای جهان است و دستاورد دیپلماسی چند جانبه‌ای است که به صورت متفق‌القول توسط شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ مورد تایید قرار گرفت».

تکرار نگرانی از اقدامات هسته‌ای اخیر ایران

به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی شورای اروپا، وی در این بیانیه مدعی شد: «ما عمیقاََ از گام‌های نگران‌کننده‌ای که ایران طی دو سال قبل برداشته ابراز تأسف می‌کنیم و یادآور می‌شویم که اتحادیه اروپا مکرراََ از ایران خواسته تا تمام اقدامات متناقض با تعهدات برجامی خودش را به عقب برگرداند».

این مقام اروپایی با ابراز نگرانی از غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تأسیسات فردو، آن را «تحولی بسیار جدی» خوانده و افزود: «اقدام ایران همچنین با بندهای مشخص برجام درباره فردو همخوانی ندارد و به‌صورت بالقوه اثرات اشاعه‌ای حادی دارد».

بورل در ادامه ابراز نگرانی‌های بی‌اساس خود گفت: «در این برهه حساس، اقدام ایران همچنین خطر تضعیف تلاش‌هایی را دارد که با هدف تقویت فرایند دیپلماتیک موجود انجام شده بودند. ما از ایران می‌خواهیم از تنش‌زایی بیشتر اجتناب کرده و این مسیر حرکت را بدون معطلی بازگردد».

اذعان به سرچشمه مشکل در خروج آمریکا از برجام

وی با حیاتی دانستن تداوم همکاری کامل و به‌موقع ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تصریح کرد: «ما می‌پذیریم که این مشکل از خروج یکجانبه آمریکا از توافق و باز اعمال تحریم‌هایش نشأت گرفته است. اتحادیه اروپا تعهدات برجامی‌اش را انجام داده که همانطور که در توافق دیده شده، شامل [اقدامات] مرتبط با برداشتن تحریم‌ها می‌شود».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: «علی‌رغم چالش‌های جدی که برای برجام پیش آمد، اتحادیه اروپا به تلاش سخت برای حفظ آن ادامه داد. ما بیانیه نشست وزرای کشورهای مشارکت‌کننده در برجام به تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰ را مورد توجه قرار می‌دهیم. ما حمایت خود برای تلاش‌های دیپلماتیک موجود در چارچوب کمیسیون مشترک، با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده، برای اجرای کامل برجام را اعلام می‌کنیم».

حمایت از بازگشت آمریکا و ایران به اجرای کامل برجام

بورل سپس با اعلام حمایت از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران، گفت: «در این زمینه، ما حمایت خود از دیپلماسی فشرده با هدف تسهیل بازگشت آمریکا به برجام و همچنین بازگشت ایران به اجرای کامل برجام را اعلام می‌کنیم».

وی در پایان خاطر نشان کرد: «ما از بیانیه‌های مثبت [جو]‌ بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا درباره برجام استقبال کرده و مشتاقانه منتظر همکاری با دولت جدید آمریکا هستیم».

در تاریخ ۱۵ دی ماه سال جاری و پس از آنکه «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» از سوی مجلس تصویب و به دولت ابلاغ و رئیس جمهور نیز دستور اجرای قانون مزبور را صادر کرد، سازمان انرژی اتمی در راستای اجرای این قانون تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را آغاز کرد.

روز گذشته همچنین «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس اتمی با بیان اینکه ایران با سرعت زیادی در حال حرکت به سمت غنی‌سازی ۲۰ درصدی است، پیش‌بینی کرد ماهانه حدود ۱۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تاسیسات فردو تولید شود. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول