اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ثبت شهر اسکو به عنوان شهر ملی چاپ کلاقه‌ای/ صادرات 4 میلیون دلاری محصولات چاپ باتیک به 3 کشور دنیا

استاندار آذربایجان‌شرقی از ثبت شهر اسکو به عنوان شهر ملی چاپ کلاقه ای (باتیک) و اهر به عنوان شهر ملی ورنی‌بافی خبر داد.

ثبت شهر اسکو به عنوان شهر ملی چاپ کلاقه‌ای/ صادرات 4 میلیون دلاری محصولات چاپ باتیک به 3 کشور دنیا

به گزارش خبرگزاری فارس تبریز، محمدرضا پورمحمدی اظهار داشت: ۱۸۳ نشان ملی مرغوبیت صنایع‌ دستی نیز توسط هنرمندان استان اخذ شده که ۴۶ نشان در رشته ورنی‌بافی و ۹ نشان در رشته چاپ باتیک است.

وی با اشاره به ثبت شهر اهر به عنوان شهر ملی ورنی‌بافی، بیان کرد: ورنی‌بافی یکی از رشته‌های مهم استان بعد از قالی‌بافی است که در سال ۸۸ به عنوان میراث معنوی ثبت ملی شد.

پورمحمدی افزود: این رشته عمدتا در شهرها و روستاهای منطقه ارسباران وجود دارد و در استان آذربایجان‌شرقی، 10 درصد از جمعیت ۴۴ هزار نفری عشایر کوچ‌رو با این هنر آشنا هستند.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به ثبت شهر اسکو به عنوان شهر ملی چاپ کلاقه‌ای (باتیک) گفت:‌ صنعت دوم ما که ثبت ملی شده چاپ باتیک شهر اسکو است که مختص آذربایجان‌شرقی است و در سال ۱۳۸۹ به عنوان میراث معنوی ثبت شده و ۲۰۰ هنرمند دارای پروانه در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: محصولات چاپ باتیک به کشورهای آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان صادر می‌شود و میزان صادرات آن، سالیانه بیش از ۴ میلیون دلار است.

پورمحمدی در خصوص بازارچه‌های صنایع‌دستی استان، گفت: در شهر اسکو بازارچه صنایع‌دستی افتتاح شده و در اهر هم بازارچه صنایع‌دستی با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل شدن است.

در این مراسم،گواهی‌نامه ثبت 15 شهر و روستا به عنوان شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی از جمله شهر اهر به عنوان شهر ملی ورنی و شهر اسکو به عنوان شهر ملی چاپ کلاقه‌ای اعطا شد.

انتهای پیام/60001/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول