اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

تنها راه کار رفع آلودگی هوا در گروی تامین منابع/ حل معضل آلودگی در 10 سال

مدیر کل سابق محیط زیست استان تهران تنها راه کار حل معضل آلودگی هوا را اجرای قانون هوای پاک دانست و گفت: در صورت تامین منابع هوای تهران ظرف 10 سال قابل قبول می شود.

تنها راه کار رفع آلودگی هوا در گروی تامین منابع/ حل معضل آلودگی در 10 سال

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، آلودگی هوا همچنان در تهران ادامه دارد و مسئولین هم در حال پاسکاری وظایف در این زمینه هستند.

بیش از 2 هفته تهران در اضطرار/تشدید آلودگی با مازوت سوزی

شاخص آلایندگی رکورد زد. بیش از دو هفته است که تهران در وضعیت اضطرار قرار دارد. این بار مازوت‌سوزی کارخانه‌ها متهم اصلی است. نیروگاه‌های اطراف تهران مازوت می‌سوزانند و همین امر آلودگی هوا را تشدید می‌کند. شرکت کنترل کیفیت هوا مدام اعلام می‌کند که شاخص بالاست و تهران در وضعیت ناسالم قرار دارد.

وقت‌کشی ادامه دارد و موضوع آلودگی از اولویت مسئولین خارج شده است. در سالهای گذشته نیز آلودگی هوا در فصل پاییز و زمستان وجود داشت، اما آلودگی امسال متفاوت‌تر از سالهای دیگر است و این‌بار با وجود اینکه مدارس تعطیل است و تقریبا بسیاری از ادارات با  حداقل ظرفیت کار می‌کنند، اما شاخص آلایندگی بالاست و تهرانی‌ها با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند.

اظهارات عجیب مسوولان برای کاهش آلودگی هوا

آلودگی هوا باعث آسیب به ریه می‌شود و از سوی دیگر، شیوع بیماری کرونا هم باعث از بین رفتن ریه‌ها می‌شود و آسیب‌پذیری شهروندان بالاتر رفته است. 

آلودگی در تهران روزبه‌روز افزایش می‌یابد و البته مسئولین برای کاهش آلودگی هوا اظهارات عجیب و غریبی می‌کنند. برخی معتقدند که یا باید مردم روشنایی را انتخاب کنند یا باید مازوت سوزانده شود. معمای آلودگی هوا طی سالیان گذشته حل نشده است و مسئولین هم در این زمینه به وظایف خود عمل نکرده‌اند. قانون هوای پاک هم تصویب شد، اما بخش های از آن اجرایی نشد و همچنان شهرندان تهرانی با معضل آلودگی هوا روبه‌رو هستند. 

یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا، جلوگیری از مازوت‌سوزی است

با توجه به سرد شدن هوا بسیاری از نیروگاه‌ها برای تأمین سوخت خود به جای استفاده از گاز، از مازوت استفاده می‌کنند و همین امر باعث تشدید آلودگی در روزهای اخیر تهران شده است. شاخص آلودگی هوا جهش پیدا کرده است و تقریباً در بسیاری از روزها در چند هفته گذشته، هوا برای گروه‌های حساس جامعه و در برخی روزها هم هوا برای تمام افراد جامعه آلوده بوده است. 

یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا، جلوگیری از مازوت‌سوزی است و کمترین انتظار این است که لااقل مسئولین در این زمینه اقدام کنند. چندین بار از سوی اعضای شورای شهر درخواست شد که تهران تعطیل شود، اما دولتی‌ها مقاومت کردند و تهران تعطیل نشد. 

با محمد هادی حیدرزاده کارشناس ارشد محیط زیست شهر تهران و همچنین مدیرکل سابق محیط زیست استان تهران در خصوص وضعیت آلودگی هوای تهران به گفت‌وگو نشستیم.

هوا روز به روز در تهران آلوده‌تر می‌شود. در حال حاضر یکی از متهمان اصلی، مازوت‌ است. هر ساله در زمستان با مشکل آلودگی هوا روبه‌رو بوده‌ایم، اما امسال وضعیت بدتر شده است، این در حالی است که مدارس تعطیل و بسیاری از ادارات هم با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کنند، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

ما همواره در زمستان با مشکل آلودگی هوا روبه‌رو هستیم. افزایش ترافیک و پدیده اینورژن و همچنین مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها در ایام زمستان از جمله دلایل آلودگی هواست. بیش از دو هفته است که تهران در شرایط اضطرار قرار گرفته است و مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد کرده است.

 موضوع آلودگی هوا و سلامت شهروندان زیر تابلوی کرونا قرار گرفته است /بی توجهی به آلودگی در سایه کرونا

امسال موضوع آلودگی هوا و سلامت شهروندان زیر تابلوی کرونا قرار گرفته است و خیلی به این موضوع توجهی نشده است. کمیته مواقع اضطرار هم کمتر موضوعات را پیگیری کرده است. هر سال کمیته مواقع اضطرار در ایام آلودگی تشکیل و یکسری اقدامات و تمهیدات برای کنترل آلودگی هوا در شرایط اضطرار انجام می‌دادند.

کرونا و بسته شدن دست و پای کمیته اضطرار/ترافیک در هفته‌های گذشته در تهران زیاد شده است

امسال به دلیل کرونا محدودیت‌هایی ایجاد شده است، به همین دلیل قدری دست و پای کمیته اضطرار بسته شده است،‌ اما با توجه به شدت آلودگی هوا می‌توانستند طرح کنترل زوج و فرد خودروها از جلوی منزل را انجام دهند، ترافیک در هفته‌های گذشته در تهران زیاد شده است. همچنین می‌توانستند با ماشین‌های فاقد معاینه فنی برخورد کرده و پروژه‌ها را تعطیل کنند، اما به خاطر کرونا مسامحه صورت گرفته است. دیروز وضعیت آلودگی هوا در تهران وحشتناک بود و نفس تهرانی‌ها گرفته می‌شد.

کرونا آنی مردم را می‌کشد، اما آلودگی هوا به صورت تدریجی می کشد

ببینید! کرونا آنی مردم را می‌کشد، اما مرگ با آلودگی هوا تدریجی است. در دو تا سه هفته گذشته هوا آلوده بوده است. شاخص در برخی از روزها برای افراد حساس جامعه آلوده و در سایر روزها برای تمام گروه‌ها آلوده بوده است. 

مسئولین تأئید کرده‌اند که یکی از علل آلودگی هوا، مازوت‌سوزی کارخانه‌های اطراف تهران است، آیا در گذشته مازوت‌سوزی صورت نمی‌گرفت؟

مازوت‌سوزی در وسط اقیانوس هم ممنوع است/محیط زیست باید ورود کند

مازوت‌سوزی در وسط اقیانوس هم ممنوع است، اما در تهران به خاطر افت فشار گاز، برخی از کارخانه‌ها از مازوت استفاده می‌کنند. محیط‌زیست به عنوان ناظر  باید در این زمینه مداخله کند و نظر دهد.

در خصوص یکی از نیروگاه‌ها اعلام جرم کردم، قاضی هم حکم خوبی داد 

زمانی که بنده مدیرکل محیط زیست استان تهران بودم، در خصوص یکی از نیروگاه‌ها اعلام جرم کردم، قاضی هم حکم خوبی داد و مسئولین آن نیروگاه محکوم شدند. ما باید از ظرفیت دستگاه قضا در زمینه آلودگی هوا استفاده کنیم و دستگاه قضا در این زمینه همکاری‌های خوبی دارد. متأسفانه برخی از مسئولین مصاحبه می‌کنند و برای کشوری که بیشترین منابع گازی را دارد، برای شهروندانش شرط می‌گذارند که یا از روشنایی استفاده کنید و یا باید مازوت سوزانده شود، این قابل پذیرش برای دومین کشور جهان از منظر منابع گازی نیست که برای شهروندانش حق انتخاب بگذاریم.

باید مصرف انرژی را مدیریت کنیم و تاکنون نتواسته ایم/مازوت‌سوزی کار اشتباهی است و مسئولین باید جلوی این کار را بگیرند

درست است که مردم ما در مصرف انرژی لارج هستند، این موضوع را هم ما باید مدیریت کنیم و تاکنون هم نتوانسته‌ایم درست مدیریت کنیم. مازوت‌سوزی کار اشتباهی است و مسئولین باید جلوی این کار را بگیرند و همچنین از ظرفیت قوه قضائیه استفاده کنند. بیشتر مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها و صنایع سیمان است. 

یکی از منابع آلاینده ثابت، ساختمان‌ها هستند. در سالهای گذشته شهرداری برای ساختمان‌ها  معاینه فنی موتورخانه انجام می‌داد، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

 شهرداری تهران برای یک‌هزار ساختمان  معاینه‌فنی موتورخانه انجام داد

در سال‌های 89 و 90 این موضوع در دستورکار قرار گرفت و شهرداری تهران برای یک‌هزار ساختمان  معاینه‌فنی موتورخانه انجام داد. این موضوع باید در ضوابط نظام مهندسی، محیط زیست و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت به عنوان یک الزام قرار گیرد. بخشی از آلودگی هوا به خاطر موتورخانه ساختمان‌هاست.

در روزهای تعطیل که میزان تردد در شهر کم است ما همچنان آلودگی هوا داریم/آلایندگی زیاد منابع ثابت

ما در ابتدای دهه 90 این کار را انجام دادیم و همین امر باعث کاهش مصرف گاز و کم شدن آلاینده‌ها شد. ببینید! در روزهای تعطیل که میزان تردد در شهر کم است ما همچنان آلودگی هوا داریم و این نشان می‌دهد که منابع ثابت آلودگی در تهران وجود دارد.

چیزی که همواره مورد استناد قرار می‌گیرد، مطالعات شرکت جایکا در 30 سال پیش است

براساس آمارها 70 درصد آلاینده‌ها متحرک و 30 درصد ثابت است و این اطلاعات براساس تحقیقات شرکت جایکا در دهه 70 است،‌ اما قطعا در حال حاضر سهم منابع ثابت در تولید آلایندگی افزایش پیدا کرده است، چیزی که همواره مورد استناد قرار می‌گیرد، مطالعات شرکت جایکا در دهه 70 است، اما ما می‌بینیم که همچنان در روزهای تعطیل هم آلودگی هوا وجود دارد.

سیاهه انتشار در دهه 90/مطالعات عمیق نبود/آلایندگی ها بیشتر در اطراف تهران است

البته این سیاهه انتشار توسط شرکت کنترل کیفیت در دهه 90 انجام شد، اما مطالعات آن عمیق نبود، چرا که مطالعات در تهران انجام شد، ‌این در حالی است که بسیاری از منابع آلاینده پایتخت در اطراف شهر قرار دارند که در این مطالعه به آن توجهی نشده است. بیشتر استناد آمارها براساس طرح جامع آلودگی هوا در دهه 70 است که توسط ژاپنی‌ها انجام شده است. البته این را هم بگویم که طرح جامع به روز شده است و خروجی آن، قانون هوای پاک بوده است که این قانون در مجلس تصویب شد. 

با توجه به اینکه قانون هوای پاک در مجلس تصویب شده است، اما این قانون هنوز به درستی اجرا نشده است، دلیل این امر چیست؟

عدم اجرای قانون هوای پاک/افرادی که در این زمینه به قانون عمل نمی کنند مجرم هستند

قانون هوای پاک در تهران به درستی اجرا نشده است. سازمان محیط زیست  می تواند به عنوان ضابط در این زمینه  افرادی را که قانون را عمل نمی‌کنند معرفی کنند و کسانی که به قانون عمل نمی‌کنند مجرم محسوب می‌شوند. محیط زیست می‌تواند از ظرفیت قوه قضائیه در این زمینه استفاده کند و قوه قضاییه همکاری خوبی در این زمینه دارد و در صورت پیگیری مسوولان، مشکلات برطرف می‌شوند.

 آئین‌نامه‌های داخلی هم دست و پای محیط زیست را بسته است/دستگاه های دولتی حق ندارند در زمینه آلودگی هوا از یکدیگر شکایت کنند

البته این موضوع را هم بگویم که آئین‌نامه‌های داخلی هم دست و پای محیط زیست را بسته است. بخشنامه‌های داخلی در زمینه آلودگی هوا وجود دارد که دستگاه‌های دولتی حق ندارند از همدیگر به دستگاه قضا شکایت کنند، اما محیط زیست می‌توانند به عنوان ضابط تخلفات را به دستگاه قضا ارجاع دهد، اما تاکنون این اقدام را انجام نداده است. اگر قانون اجرا می‌شد، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شد. 

اعلام شده است که در اواخر هفته وزش باد وجود دارد و با وجود وزش باد احتمال کاهش آلودگی وجود دارد، چرا تاکنون زیرساخت‌های لازم برای رفع آلودگی هوا ایجاد نشده است و باید منتظر وزش باد و باران بود؟

تهران در وضعیت جغرافیایی خاصی است/وزش باد و باران می‌تواند باعث کاهش آلودگی هوا شود

همه مواردی که اعلام کردم به کنار، واقعاً تهران در وضعیت جغرافیایی خاصی است و در گودی‌ای قرار دارد که توسط سلسله کوه‌ها احاطه شده است. وزش باد و باران می‌تواند باعث کاهش آلودگی هوا شود.

چه راهکارهایی برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد؟

 در بازه زمانی پنج‌ساله آلودگی کاهش و در بازه ده ساله شرایط هوا مطلوب خواهد شد

من فقط یک مورد را عرض می‌کنم که اگر این کار انجام شود، در بازه زمانی پنج‌ساله آلودگی کاهش و در بازه ده ساله شرایط هوا مطلوب خواهد شد. اگر قانون هوای پاک اجرا شود، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود و باید متخلفین به دستگاه قضا معرفی شوند.

البته این را هم بگویم که عوامل محدودکننده‌ای هم وجود دارد، مثل تحریم‌ها و شرایط اقتصادی که البته این عوامل ثانوبه هستند.

مهمترین عامل برای رفع آلودگی هوا، اجرای قانون هوای پاک است/ رفع آلودگی هوا در اولویت کار مسئولین قرار گیرد

مهمترین عامل برای رفع آلودگی هوا، اجرای قانون هوای پاک است. در صورتی که محدودیت‌های منابع برطرف شود و با دستگاه‌هایی که با قانون عمل نمی‌کنند برخورد شود و  همچنین رفع آلودگی هوا در اولویت کار مسئولین قرار گیرد.

حضور 3 قوه در آلودگی هوا/آلودکی هوا قابل رفع است

می‌توان مشکل آلودگی هوا در تهران را ظرف ده سال برطرف کرد. باز هم تأکید می‌کنم که قوه مقننه به عنوان قانونگزار باید موضوع را رصد کرده و قوه مجریه باید قوانین را در دستورکار قرار داده و قوه قضائیه هم نقش تعیین‌کننده‌ای در اجرای قانون دارد و همراهی خوبی هم قوه قضائیه در این زمینه دارد.

اگر قانون اجرا و اعتبارات تأمین شود می توان آلودگی هوا را برطرف کرد/قانون هوای پاک تنها راه

اگر قانون اجرا و اعتبارات تأمین شود و همچنین بتوانیم همانند کشور مکزیکوسیتی از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کرده و همچنین از ظرفیت متخصصین داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان هم استفاده کنیم، قطعا می‌توانیم در یک برنامه پنج‌ساله روند کاهشی آلودگی هوا را داشته و در برنامه پنج‌ساله دوم هم شاخص آلودگی در تهران قابل قبول شود و تنها راه هم اجرای قانون هوای پاک است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول