اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

افزایش ۳ برابری میانگین آبدهی قنوات با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری

میانگین آبدهی قنوات با انجام عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کشور حدود ۳ برابر افزایش داشته است.

افزایش ۳ برابری میانگین آبدهی قنوات با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب افزود: در سنوات اخیر با اقدامات انجام شده در زمینه آبخیزداری و آبخوانداری، شاهد تقویت آبدهی قنوات در استان‌های کشور بوده ایم.

ابوالقاسم حسین پور، مهار سیلاب‌ها را از دیگر کارکردهای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری نام برد و گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب از  سیلاب‌های آذرماه امسال در استان‌های سیل خیز کشور مهار شد.

وی یادآور شد: در آذر ماه امسال دو نوبت بارندگی شدید در محدوه غرب، جنوب غرب و جنوب کشور رخ داد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب سیلاب ناشی از آن توسط سازه‌های آبخیزداری و آبخوانداری مهار و مانع از خسارات شد.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ،اظهار داشت: علاوه بر این، سیلاب‌ها از طریق سازه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در راستای تقویت منابع آبی این مناطق قرار گرفت.

وی مشکلات ناشی از آبگرفتگی در معابر شهرهای جنوب غربی کشور را ناشی از نفوذ ناپذیر بودن شهرها و عدم تخلیه بارش‌ها دانست.

حسین پور با بیان این که مسیر تخلیه آب، زهکش‌ها و کانال‌های آب در این شهرها توسط ساخت و سازهای انجام شده مورد تجاوز قرار گرفته است، گفت: سامانه زهکشی برخی از این شهرها توان تخلیه سیلاب را ندارند و باید متناسب با توسعه شهری به روز شوند.

وی  بر ساخت شهرهای نفوذپذیر تاکید کرد و اذعان داشت: در شهرهای نفوذپذیر امکان جذب بارش در سطح شهر وجود دارد و امیدواریم مسولان به سمت ساخت شهرهای نفوذپذیر به لحاظ جذب بارش‌ها و سیلاب‌ها حرکت کنند و از ظرفیت سیلاب‌ها برای توسعه فضای سبز استفاده شود.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به وجود ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه‌های آبخیز در استان‌های کشور، گفت: از این ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه‌های آبخیز تاکنون مطالعه و اجرای فعالیت‌های آبخیزداری در سطح ۳۰ میلیون هکتار انجام شده و اثرات آن در مهار و کاهش سرعت و غلظت سیلاب، کاهش فرسایش خاک، احیای پوشش گیاهی، موجب استقبال مردم از این طرح‌ها شده است.

حسین پور افزود: با عملیات آبخیزداری و آبخوانداری به طور میانگین آبدهی قنوات حدود ۳ برابر افزایش داشته است.

وی در همین حال گفت: توسعه عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کشور نیازمند آن است که به این طرح‌ها در بودجه سال ۱۴۰۰ و در برنامه هفتم توسعه توجه بیشتری شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول