اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

ریزش 40 هزار واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات 17 هزار میلیارد تومان شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 40 هزار و 627 واحد روبرو شد، با این حال ارزش معاملات به 17 هزار میلیارد تومان رسید.

ریزش 40 هزار واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات 17 هزار میلیارد تومان شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز هم روند کاهشی به خود گرفت، به گونه‌ای که در پایان معاملات با کاهش 40 هزار و 627 واحد شاخص کل به رقم یک میلیون و 260 هزار و 697 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز با کاهش 6 هزار و 165 واحد به رقم 463 هزار و 194 واحد رسید.

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از 7.4 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1.1 میلیون نوبت معامله و به ارزش 8 هزار و 726 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین در فرابورس ایران امروز ارزش معاملات 8 هزار و 364 میلیارد تومان شد که با در نظر گرفتن این دو رقم ارزش معاملات در بورس و فرابورس به بیش از 17 هزار و 90 میلیارد تومان رسیده است.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 3.1 درصد کاهش یافتند. همچنین شاخص کل با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن 1.3 درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور 2.5 درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس 3.7 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 2.3 درصد کاهش یافت.


روند یکساله شاخص بورس تهران

نمادهای شاخص‌ساز امروز برعکس عمل کرده و در کاهش شاخص مؤثر بودند به گونه‌ای که نمادهای پتروشیمی خلیج فارس به عنوان بزرگترین شرکت بورسی ایران و پس از آن فولاد مبارکه، ملی مس، شستا، گل گهر، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و گسترش نفت و گاز پارسیان، از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی بودند که اتفاقا بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را هم داشتند.

نمادهای پرتراکنش در بورس تهران امروز شامل بهساز کاشانه تهران، لیزینگ پارسیان، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، صنایع مس ایران، چادر ملو، سرمایه گذاری سیمان تأمین و تأمین سرمایه امین، بودند.

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل 473 واحد کاهش یافته و به رقم 18 هزار و 701 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 276 هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین ارزش بازاری شرکت‌های بورس امروز به بیش از 5 میلیون و 19 هزار میلیارد تومان رسید. در حالی که این رقم در روزهای اوج به نزدیک به 7 میلیون میلیارد تومان رسیده بود. یعنی با ریزش‌های شاخص بورس، ارزش شرکت‌های بورسی نزدیک 2 میلیون میلیارد تومان آب رفته است.

امروز معامله گران در فرابورس ایران بیش از 3.1 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 762 هزار نوبت معامله و به ارزش 8 هزار و 364 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نمادهای تأثیرگذار در کاهش شاخص فرابورس شامل سنگ آهن گهر زمین، آریاساسول، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان، صبا تأمین، ذوب‌آهن اصفهان و هلدینگ معدنی خاورمیانه بوده‌اند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس ایران شامل توسعه و عمران استان کرمان، خزر کاسپین، پتروشیمی ارومیه، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، سپیدار سیستم آسیا، برق و انرژی پیوند گستر پارس و صنعتی مینو بودند.

به گزارش فارس، با توجه به این که مشکل قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا هم حل شد، دلیل عمده‌ای برای ریزش بازار وجود ندارد، اما با توجه به این که شاخص بازار اول یعنی خرده‌فروشی بیش از بازار دوم یعنی عمده‌فروشی کاهش یافته، احتمالا رفتار هیجانی سهامداران خرد برای فروش سهام در اختیار از عوامل ریزش بازار بوده‌ است.

همچنین امروز شرکت‌های بزرگ بورسی همگی منفی بودند که نشان می‌دهد یا این شرکت‌ها  بازارگردان خوبی نداشتند و یا این که اتفاق خاصی در بازار روی داده است.

به هر حال دولت باید به بازار سرمایه به دید یک فرصت نگاه کند که با ورود شرکت‌ها در این بازار وضعیت مالی آنها شفاف شده و دولت می‌تواند مالیات واقعی از آنها بستاند، از طرفی سرمایه‌های مردم به جای هجوم به بازار مسکن و یا دلار به سمت تولید حرکت می‌کند و نباید اجازه دهد، ریزش‌های پیاپی شاخص کل بازار، باعث فرار مردم از سرمایه‌گذاری و پس‌انداز در بورس شود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول