اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

نامه نمایندگان مجلس به وزیر علوم| تخلفات و بی‌انضباطی‌های مالی سازمان نظام روانشناسی باید رسیدگی شود

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به همراه برخی روسای کمیسیون‌های تخصصی طی نامه‌ای به وزیر علوم خواستار رسیدگی به تخلفات و بی‌انضباطی‌های مالی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور شدند.

نامه نمایندگان مجلس به وزیر علوم| تخلفات و بی‌انضباطی‌های مالی سازمان نظام روانشناسی باید رسیدگی شود

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به همراه برخی روسای کمیسیون‌های مجلس خطاب به وزیر علوم نامه‌ای درباره مجمع عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و در اعتراض به برگزاری نشست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با حضور حداقلی اعضا ارسال کردند.

به گزارش فارس، متن نامه نمایندگان مجلس به وزیر علوم در اعتراض به برگزاری مجمع عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با حضور حداقلی اعضا به شرح زیر است: 

طی روزهای گذشته مکتوبات اعتراض آمیزی از اساتید دانشگاه و اعضای انجمن‌های علمی روان‌شناسی و مشاوره دریافت داشته‌ایم، مبنی بر اینکه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره طی اطلاعیه‌ای عنوان نموده در تاریخ 30 دی‌ماه 99 قصد دارد «مجمع عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره» را با حضور حداقلی اعضا برگزار نماید که این موضوع اعتراض اعضای این سازمان را درپی داشته است. 

مطالعه اساسنامه و بررسی سوابق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نشان می‌دهد علیرغم اینکه مجمع عمومی سازمان (متشکل از تمامی اعضای سازمان) که بالاترین رکن این نهاد می‌باشد؛ از ابتدای تاسیس تاکنون  هیچگاه برگزار نشده است و پس از گذشت 17 سال با تصمیم رکن پایین دست خود (شورای مرکزی سازمان) بناست به‌صورت حداقلی تنها با حضور اعضای شورای مرکزی و شوراهای استانی و هیئت سه نفره بازرسان برگزار گردد که این امر در میان سازمان‌های مشابه کم‌سابقه است.  

طبق قانون بایستی مجمع عمومی این سازمان بصورت سالانه برگزار می‌شده و بازرسان گزارش عملکرد سازمان را به مجمع عمومی ارائه می‌کرده‌اند اما هنوز هیچ گزارشی در خصوص حسابرسی سازمان در دوسال گذشته در اختیار بازرسان سازمان قرار نگرفته و ظواهر امر حاکی از آن است که احتمالا در مجمع به اصطلاح عمومی مدنظر اعضای شورای مرکزی، بناست گزارش خودنوشت از عملکرد 2 ساله مسئولین سازمان و گزارش حسابرسی  15 سال اول تشکیل آن بعد از گذشت 17 سال در اختیار اعضای محدود و گزینش شده‌ای قرار گیرد که متاسفانه در سایه عدم شفافیت و نظارت، گزارش حسابرسی 15 ساله نیز آکنده از جرائم، تخلفات و بی‌انضباطی‌های مالی متعدد صورت گرفته در این سازمان می‌باشد که باید توسط نهادهای نظارتی مورد رسیدگی قرار گرفته و افراد خاطی و اموال هدررفته بیت‌المال تعیین تکلیف گردند.

بررسی موارد اعتراضی نشان می‌دهد شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در خصوص برگزاری "مجمع عمومی عادی" مکاتبات متعدد  بازرسان را مغفول گذاشته و به جای پاسخگویی، با شکایات متعدد آنها را راهی دادگاه نموده و به  این ترتیب راه هرگونه انتقاد سازنده و شفافیت را در سازمان نظام روانشناسی سد کرده است. 
علاوه بر موارد فوق این اقدام به دلایل ذیل غیرقانونی است و موجب تضییع حقوق اعضای سازمان می‌شود:  

-اولا: طبق ماده 6 قانون سازمان، در تعیین ارکان و ساختار سلسله مراتب، مجمع عمومی بعنوان بالاترین رکن سازمان توسط قانونگذار اعلام شده و برتری مجمع عمومی بر شورای مرکزی واضح است چرا که مجمع می‌تواند شورای مرکزی را منحل کند. اگر قرار باشد جایگاه مجمع عمومی تقلیل یابد و اعضای سازمان به صورت گزینشی در مجمع عمومی شرکت کنند این امر باید در مجمع عمومی با حضور حداکثری اعضا تصویب شود لذا شورای مرکزی نه تنها اختیار تعیین تکلیف برای مجمع عمومی را ندارد بلکه می‌بایست با حضور در جلسات عادی و فوق العاده این مجمع پاسخگوی عملکرد خود باشد. "تقلیل ارکان 6 گانه سازمان به 5 رکن توسط شورای مرکزی (تقلیل مجمع عمومی به ترکیبی از دو رکن شورای مرکزی و شوراهای استانی)، دستکاری در قانون و خلاف مقررات است. لازم به ذکر است جلسه شورای مرکزی و شورای استانی پیش از این چندین نوبت برگزار شده و هیچگاه عنوان «مجمع عمومی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره» بر این جلسات اطلاق نشده است و اگر این رویه‌های غیرقانونی پایه‌گذاری شود ناگفته پیداست ارکان سازمان رو به اضمحلال می‌روند.  

-ثانیا طبق  قانون سازمان "هرگونه محروم کردن اعضای سازمان از حقوق ذاتی خود از جمله حق مشارکت در مجمع عمومی" خلاف قانون است و ممانعت از حق تلقی می¬شود و اعضایی که حق عضویت پرداخت می‌کنند حق دارند در تعیین آینده این سازمان مشارکت فعال داشته و از عملکرد مسئولین آن آگاه باشند. 

-ثالثا: تلاش جهت برگزاری هرگونه مجمع عمومی سالانه و یا فوق العاده بدون رعایت مقدمات و تشریفات قانونی لازم، از جمله عدم رعایت نحوه اطلاع رسانی و مدت زمان قانونی نشر آگهی‌های مربوطه خلاف مقررات است. طبق مواد 6 ،8 ،01 ،09 و 23 قانون سازمان، خروج موضوعی واحدهای تابعه از حدود اختیارات و وظایف محوله از جمله معاونت حقوقی خلاف قانون است. طبق ماده 14 قانون سازمان، همانند سایر واحدهای تابعه و اجرایی، معاونت حقوقی باید در مجمع عمومی حاضر شده و در خصوص عملکرد خود پاسخگو باشد. مجمع عمومی و جلسات آن به عنوان بالاترین رکن سازمان، محلی نیست که کمیته‌ها و معاونت‌های اجرایی سازمان، نقش نظارتی بر آن داشته باشند. 

بخش دیگری از اعتراضات حاکی از آن است که با تلاش‌های مسئولین سازمان و به منظور یکدست کردن اعضای شورای مرکزی، پس از به زندان رفتن رئیس سابق این سازمان (دکتر عباسعلی اللهیاری) و فوت یکی از اعضا (دکتر باقر ثنایی)، به اعضای علی‌البدل شورای مرکزی (دکترفرحبخش و دکتر مداحی) اجازه حضور در جلسات  شورا با توجیه مغلطه‌آمیز «امکان تشکیل جلسات شورای مرکزی با حضور دوسوم اعضا» داده نشد و با زیر سوال بردن فلسفه وجود اعضای علی‌البدل در انتخابات، این موضوع بدیهی به مجلس شورای اسلامی منتسب گردید.

چه بسا اگر اعضای علی‌البدل در جلسات شورای مرکزی اجازه حضور می‌یافتند مصوبات شورای مرکزی چهارچوب‌های قانونی این سازمان را زیر سوال نمی برد و شاهد تصویب برگزاری مجمعی حداقلی نمی‌بودیم فلذا این موضوع و موارد مشابه شائبه انحصارگرایی گسترده در این سازمان را به ذهن متبادر می‌سازد. 

با توجه به حساسیت شرایط و نیاز مبرم کشور به بهداشت و سلامت روان آحاد جامعه و نقش بی‌بدیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در حفظ و صیانت از امنیت روانی مردم ، ضروریست مسئولین سازمان مذکور از اقدامات تنش‌زا و حاشیه‌ساز که چهره آن را مخدوش می‌سازد، بپرهیزند لذا امضاکنندگان ذیل از وزیر محترم می‌خواهند از برگزاری مجمع به این شکل پیشگیری گردد تا ضمن جلوگیری از گسترش اعتراضات و تفرقه میان اعضا، تکلیف قانونی این سازمان مشخص شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول