اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

تقدیر از معاون صدا در جشنواره کتاب و رسانه/ دهقانکار: خبرنگاران کتاب منشا تغییر هستند

مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه شب گذشته در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد و در این مراسم از معاون صدای جمهوری اسلامی ایران تقدیر شد.

تقدیر از معاون صدا در جشنواره کتاب و رسانه/ دهقانکار: خبرنگاران کتاب منشا تغییر هستند

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه شب گذشته با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، ایوب دهقان‌کار مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای فراکسیون رسانه مجلس شورای اسلامی، همچنین معاونین صدای جمهوری اسلامی ایران در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

*دهقانکار: خبرنگاران کتاب منشأ تغییر در جامعه هستند

ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن اشاره به اینکه شیوع کرونا، ‌مراسم باشکوه اختتامیه را تحت تأثیر قرار داد و به مراسم اینگونه مختصر با حضور برگزیدگان رقم زد، گفت: یک ماه گذشته با حمایت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به رغم حضور کرونا اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هیچ برنامه‌ای تعطیل نشد بلکه به لطف فضای مجازی، برنامه‌ها با مخاطب بیشتری پی گرفته شده که از جمله آنها می‌توان به اختتامیه جایزه جلال آل‌احمد، جشنواره بین‌المللی شعر فجر، جشنواره نقد کتاب، طرح‌های فصلی و ان‌شاءالله از هفته آینده آغاز نخستین نمایشگاه کتاب مجازی را خواهیم داشت.

وی با تقدیر از تلاش‌های اهالی رسانه خصوصا حوزه کتاب گفت:‌دکتر مسعودی و دکتر خجسته دبیر جشنواره و مدیر هیأت داوران از جمله افراد متبحری بودند که در کنار اساتید دانشگاه، تیم بررسی آثار را برعهده داشتند. 

وی افزود: ما در این دوره بخش ویژه سواد رسانه‌ای و بخش ویژه دفاع مقدس را داشتیم. حجم آثار بسیار فراوان بود، اما هیأت داوران با گروه داوری برجسته توانست در زمان محدود، آثار را بررسی کند. 

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، خبرنگاران کتاب را منشأ تغییر در جامعه دانست و گفت: یک طرف ماجرا رسانه کتاب است و در کنار آن، رسانه‌هایی که در حوزه کتاب کار می‌کنند. انصافا در هر دو بخش خبرنگاران حوزه کتاب کم نگذاشتند. اگر در این شرایط خاص شاهد افزایش اقبال عمومی مردم به کتاب هستیم و یا سطح کتابخوانی و سرانه مطالعه افزایش یافته، قطعاً نقش رسانه‌ها کلیدی و اساسی بوده و از رسانه جز این هم انتظاری نمی‌رود.

وی آگاهی‌بخشی و معرفی حقیقت را از کارهای رسانه دانست و تصریح کرد: واژه نبأ در قرآن به معنای خبر و نبی، صاحب خبر شمرده می‌شود، از این رو خبررسانی هم شغل انبیاست و نقش رسانه‌ها در جهت تعالی و رشد جامعه مهم شناخته می‌شود.

* مسعودی: کار در حوزه کتاب عاشقانه است/ وصول هزار و ۲۱۱​ اثر در جشنواره کتاب و رسانه

امیدعلی مسعودی دبیر جشنواره کتاب و رسانه هم در سخنانی کار کتاب و کتابخوانی و گسترش فرهنگ مطالعه را عاشقانه توصیف کرد و گفت: در زمانی که از اول آبان فراخوانی منتشر شد، آثار فراوانی به دبیرخانه واصل شد. در دوره‌های گذشته، خبرنگاران می‌توانستند هر میزان اثر را به دبیرخانه ارسال کنند، اما در این دوره، ارسال آثار را محدود به سه اثر کردیم و تصور این بود آثار اندکی دریافت خواهد شد، اما استقبال خبرنگاران به حدی بالا بود که نسبت به دوره قبل ۲۰ درصد افزایش را شاهد بودیم.

وی گفت: از میان ۱۲۱۱ اثر واصل شده، ۱۷ اثر به عنوان برگزیده و ۳۳ اثر شایسته تقدیر شدند، اما در میان برگزیده و شایستگان تقدیر نباید از نام استان‌ها غافل شد. هر چند کرونا فرصت حضورشان را در این برنامه فراهم نکرد، اما در بخش استان‌های محروم شاهد رشد کیفی خوب آثار بودیم.

وی به بخش‌های رسانه‌های نوشتاری و ۹ زیرمجموعه آن، همچنین رسانه‌های شنیداری و 12 زیرمجموعه آن اشاره کرد و گفت: ما در این دوره بخش ویژه دفاع مقدس داشتیم که به مناسبت آغاز چهلمین سال دفاع مقدس مدنظر قرار گرفت، از این رو اجازه دادیم آثاری که در سال جاری در رسانه‌ها منتشر شده، در حیطه داوری گنجانده شود.

وی در پایان سخنان خود بیشترین آثار را برای بخش رسانه‌های نوشتاری و دفاع مقدس عنوان کرد و گفت:‌البته در بخش رسانه‌های دیداری و شنیداری هم شاهد افزایش آثار بودیم و به اذعان گروه داوران که از اساتید برجسته ارتباطات هستند، نسبت به دوره‌های قبل، آثار کیفی‌تری ارسال شده بود.

* معاون صدا: رادیو هر هفته با ۳۶ عنوان برنامه و۲  هزار و ۲۹۹ دقیقه به کتاب می‌پردازد

در بخش دیگری از این مراسم، علی بخشی‌زاده معاون صدای جمهوری اسلامی ایران به اهمیت کتاب پرداخت و اظهار داشت: خدا برای هدایت بشر با ابزار کتاب اقدام کرد. راهبردهای معاونت رادیو و مسئله کتاب نیز از جمله مسائل مهم مدنظر است. 

معاون صدای جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ترویج کتاب و مطالعه، فرهنگسازی به منظور ارتقاء جایگاه علم، کمک به توسعه و در بخش سیاست‌ها، افزایش ضریب نفوذ کتاب در میان خانواده‌ها و توسعه فرهنگ مطالعه در فضای مجازی و... از سیاست‌های مهم رادیو به شمار می‌رود. 

وی به موضوعاتی در برنامه‌سازی‌ها اشاره کرد و گفت:‌در هر هفته ۳۶ عنوان برنامه با ۲ هزار و ۲۹۹ دقیقه به کتاب می‌پردازد.

* جوادی: رسانه نباید اجازه دهد هویت تاریخی و تمدنی ما  گم شود

محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز در سخنانی کوتاه در اختتامیه  جشنواره کتاب و رسانه، کتاب را مهمترین بخش هویت تمدنی ایران دانست و گفت:‌ایران بدون کتاب، برای خیلی‌ها شناخته‌شده نخواهد بود و رسانه‌ها نباید اجازه دهند هویت تمدنی ما به فراموشی سپرده شود. هویتی که با آثار ارزشمند بزرگانی چون ابن‌سینا، مولوی،‌حافظ و... که حتی بخشی از ایران ما را تشکیل می‌دهند، فراموش شود.

وی افزود: رسانه به دلیل فراگیری باید به تمام موارد بپردازد و کار اصلی‌اش آن است، اجازه ندهد هویت تاریخی و تمدنی ما  گم شود. رسانه‌ها به اشکال مختلف اعم از پادکست‌ها باید میراث را زنده نگه دارند که از آن غفلت کنیم از ایران غفلت کرده‌ایم. 

وی به حوزه کتاب اشاره کرد و گفت:‌در رشد و تولید کتاب، مشکلاتی وجود دارد که آسیب‌شناسی آن به تولید فنی کتاب کمک می‌کند و این از مهمترین وظایف رسانه‌هاست 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پایان سخنان خود از مدیرعامل خانه کتاب درخواست کرد برای خبرنگاران حوزه کتاب تمهید ویژه‌ای جهت خرید از نخستین نمایشگاه فضای مجازی کتاب اندیشیده شود.

* عضو فراکسیون رسانه مجلس: حاج قاسم با مشغله فراوان کتابخوان بود

ابراهیم رضایی عضو فراکسیون رسانه مجلس با تسلیت سالگرد شهادت قاسم سلیمانی و ایام فاطمه اظهار داشت: انصافاً شهید سلیمانی با مشغله‌ای که داشتند، اما رابطه‌شان با کتاب مشخص است. ایشان اغلب در سفرها کتاب به همراه داشتند و مطالعه کرده و بعضاً یادداشت‌هایی را نیز در کنار آن می‌نوشتند. مثلاً یادداشت‌های برای کتاب «وقتی مهتاب گم شد»، «سربلند» و... نوشته‌اند. 

وی گفت: معمولا وقتی بحث کتاب در رسانه پیش می‌آید، ما می‌گوییم رسانه‌ها به مردم بگویند کتاب را مطالعه کنید، در واقع می‌خواستیم فرهنگ مطالعه ترویج یابد، اما امروز کتاب باید در خدمت رسانه قرار گیرد و کتاب باید چالش‌های ما را در حوزه رسانه حل کند. بالاخره کتاب جانمایه دانایی و دانایان عصر ماست؛ یعنی حاصل دسترنج ما، دانایان کتاب می‌شود. دانایان باید چالش‌های ما در حوزه رسانه را برطرف کنند، چرا که نخبگان ما گرفتار بیسوادی رسانه هستند. 

وی در پایان گفت: دانایان باید فرمول ارائه کنند تا روی این مسئله متمرکز شویم که چه کنیم از فضای گسترده مجازی به اندازه‌ای که فرصت وجود دارد، از تهدیدها آگاه شویم و از آن مطلع باشیم.

حسن خجسته رئیس هیات داوران نوزدهیمن دوره جشنواره کتاب و رسانه هم به نسبت کتاب و رسانه پرداخت و توضیحاتی در این باره داد.

* تقدیر وزارت ارشاد از یک مدیر کتاب دوست و کتابخوان

در پایان این مراسم، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد از تلاش‌های بخشی‌زاده معاون صدای جمهوری اسلامی ایران که در حوزه کتاب فعالیت گسترده داشته، با اهدای یک هدیه تقدیر کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول