اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بیرون کردن ترامپ از شبکه‌های اجتماعی مصداق نقض شعارهای آزادی بیان غربی

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی و یکی از کارشناسان عرصه رسانه در گفت‌وگوی مجازی تحلیل رسانه‌ای مسدود شدن حساب کاربری ترامپ را ارائه کردند.

بیرون کردن ترامپ از شبکه‌های اجتماعی مصداق نقض شعارهای آزادی بیان غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، گفت‌وگوی مجازی تحلیل رسانه‌ای مسدود شدن حساب کاربری ترامپ در شبکه‌های اجتماعی با حضور اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی و حسام الدین مقدس زاده کارشناس رسانه برگزار شد.

حسام الدین مقدس زاده در ابتدای این گفت‌وگو اظهار کرد: طبیعتاً پس از انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا، دونالد ترامپ با عدم پذیرش نتایج انتخابات را به چالش کشید و از بُعد حقوقی نیز تلاش‌های ترامپ و وکلای وی نتیجه بخش نبود.

وی افزود: کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ بسیار نزدیک و حساس بود و در نهایت ترامپ با ۷ میلیون رأی اختلاف کرسی ریاست جمهوری را به بایدن واگذار کرد و این نکته حائز اهمیت است که در انتخابات گذشته نیز ترامپ حائز اکثریت آرا نشده و به‌لطف آرای الکترال از کلینتون پیشی گرفت.

این کارشناس رسانه با اشاره به تاریخچه رفتارهای رسانه‌های اجتماعی با داده‌های دروغ بیان کرد: یکی از مواردی که این دولت آمریکا از جمله رسانه‌ها به آن معروف بوده‌اند، ادعای واهی و نادرست است و با شیوع ویروس کرونا رسانه‌های اجتماعی ضمن احساس مسؤولیت به دلیل در خطر بودن جان مردم به برچسب‌زدن در خصوص واقعیت یا عدم کارشناسی‌بودن در مورد مطالب منتشر شده در خصوص کووید ۱۹ و ارجاع به مراجع ذی‌صلاح روی آوردند.

مقدس زاده اضافه کرد: این موارد اولین قدم‌های مشاهده شده از سوی این شبکه‌ها در چنین سطحی بود و در ششم ژانویه نیز با فراخوان دونالد ترامپ اعتراضات هواداران  وی به ساختمان کنگره رسید و در نتیجه پنج نفر از جمله پلیس جان خود را از دست دادند که اعتراض اقشار مختلف را در پی داشت.

وی با اشاره به اصل آزادی بیان در اصلاحیه اول قانون اساسی آمریکا ادامه داد: طبق این اصل کنگره برای ایجاد محدودیت در دین، آزادی بیان، مطبوعات و تجمعات مسالمت آمیز ضمن تبصره عدم ایجاد تحرک برای آشوب و فتنه انگیزی حقی ندارد.

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: پس از اتفاقات کنگره آمریکا توییتر حساب کاربری ترامپ را موقتاً مسدود و پس از مدتی طبق بررسی بیشتر به منظور جلوگیری از تحریک بیشتر مردم برای خشونت آن را تعلیق کرد.

اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه  نیز در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: مرز ما با اقدامات و مواضع ترامپ کاملاً روشن بوده و بر همگان آشکار است که به یکی از منفورترین، شرورترین، خطرناک‌ترین، غیرقابل پیش‌بینی‌ترین و قانون گریز‌ترین شخصیت‌ها در سمت ریاست جمهوری ایالات متحده بود که طی چهار سال علاوه بر ایجاد چالش برای آمریکا مزاحمت‌های بسیاری را برای کشورهای دیگر داشته است.

وی با اشاره به اقدام توییتر در تعلیق حساب کاربری ترامپ عنوان کرد: با این اقدام توییتر ما به عنوان مردم ایران قطعاً از این منظر خوشحال هستیم و چاقویی که در دست یک آدم مست شرور بود خارج شد اما باید فارغ از فضای احساسی به طور منطقی این ماجرا تحلیل شود.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه بیان کرد: توییتر و سایر پلتفرم‌های اجتماعی شخصی را که چند هفته گذشته حائز حدود هفتاد میلیون رأی بوده و ۸۸ میلیون دنبال کننده داشته محدود و تعلیق کرده که جالب اینجا است آخرین آمار کاربران توییتر در ایران طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، ۲ میلیون نفر بوده است که این میزان دنبال کننده با آمار کاربران ده‌ها کشور برابری می‌کند.

نصراللهی گفت: در واقع مسدود کردن چنین شخصی نقض آشکار ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و محروم کردن ده‌ها میلیون نفر از طرفداران یک فرد، نقض شعارهای ادعایی آمریکا و تئوریسین‌های رسانه‌ای غرب است که بارها و بارها بر جریان آزاد، حق دانستن و مردم و بیطرفی تدکید کرده‌اند.

وی یادآور شد: سالی نبوده است که ایران و کشورهای دیگر مورد هجمه، انتقاد، محکومیت و برخوردهای آمریکایی‌ها بر اساس این شعارها قرار نگیرند و دیکتاتوری رسانه‌ای است که حدود ۹۰ میلیون نفر دنبال کننده و ۷۰ میلیون رأی دهنده فردی را محروم می‌کند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه بیان کرد: در نظام رسانه‌ای امروز دنیا کثرت را در عین دیکتاتوری شاهد هستیم و اگر مافیا و بلوک‌های رسانه‌ای اراده کنند یک رئیس جمهور مستقر را مسدود کرده و در این خصوص اقدام هم‌افزا و زنجیره‌ای پلتفرم‌های اجتماعی ناقض شعارها و نمونه بارزی از سانسور و انحصار بود.

نصراللهی تصریح کرد: تویتتر می‌توانست همانند گذشته مطالب مورد نظر و خطرناک را حذف و یا به آن برچسب بزند اما بیرون کردن یک فرد دیکتاتوری رسانه‌ای است و اینکه گفته می‌شود این رسانه مربوط به بخش خصوصی بوده نکته‌ای انحرافی است و همین توییتر کمک‌های زیادی به ستاد انتخاباتی بایدن کرد که نماینگر رابطه قدرت و رسانه است.

وی ادامه داد: در کشورهای غربی بسیار از ارکان خصوصی است و عملاً دولت مثل کشور ما فربه نیست و نکته این است که چرا یک بخش خصوصی باید انحصار رسانه‌ای را در اختیار داشته باشد و دست به این چنین اقدامی بزند.

این کارشناس ارشد رسانه اضافه کرد: محدود‌کردن ترامپ توسط توییتر از لحاظ فرم قانونی پیش فرض این شبکه مشکلی ندارد اما نشان داد که ادعای آزادی بیان غرب فانتزی است و استانداردهای دوگانه نظام رسانه‌ای غرب را نمایان می‌کند که اگر در مورد ترامپ موضوع فتنه انگیزی و دعوت به ناآرامی محرز است چرا در خصوص کشورهای دیگر این حق برای دفاع از امنیت ملی وجود ندارد.

نصراللهی افزود: اگر این اتفاق در ایران و یا در یک کشور اسلامی می‌افتاد این رسانه‌ها چه جنجال‌هایی می‌کردند و در سال ۸۸ و قضایای انتخابات ریاست جمهوری نیز وزیر امور خارجه وقت آمریکا به توییتر اعلام کرد که عملیات ارتقاء و بهبود خود را برای تداوم استفاده معترضان داخل ایران به تعویق بیاندازد و این نمونه آن استانداردهای دوگانه رسانه‌‌ای است.

وی مطرح کرد: پرسش اصلی این است که چرا یک رویداد مشابه در کشورهای مختلف برچسب‌های متفاوت می‌خورد که البته امنیت ملی فراتر از اصول کلاسیک رسانه و ارتباطات است اما آمریکایی‌ها این حق را هرگز برای سایر کشورها در برخورد با موضوعات مشابه قائل نیستند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه ابراز کرد: وجه مثبت این اقدام جلوه قدرت رسانه‌ها بود و ابر قدرت واقعی امروز رسانه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی هستند و توییتری که ترامپ را پیروز انتخابات کرد خود او را استیضاح می‌کند و توصیه من به مسؤولان داخلی ایران این است که قدرت رسانه‌ها را به رسمیت شناخته و به آن بهاء دهند.

نصراللهی تشریح کرد: نکته مثبت دیگر یک گام توییتر برای قانونمند کردن شبکه‌های اجتماعی و نظارت بیشتر بر آن‌ها بود و به نظر من نمایندگان مردم باید برای این ابرقدرت‌ها قانون وضع کنند و امروز رسانه‌ای مثل توییتر فراتر از یک کشور و قانون بلکه سرمایه و ظرفیتی بین‌المللی است.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول