اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

وزیر نیرو: فعالیت های غیر قانونی مصرف برق را گزارش کنید و پاداش بگیرید

وزیر نیرو استفاده از انرژی برق یارانه‌ای در ماینرها را غیرمجاز دانست و گفت: ۳۰۰ مگاوات میزان برق مصرفی در بیت کوین‌ها است که کسانی که بدون اخذ مجوزهای لازم در این صنعت مشغول هستند، کار غیرقانونی انجام داده و توسط دستگاه‌های ذی‌ربط تحت پیگرد و مجازات قانونی قرار می‌گیرند.

وزیر نیرو: فعالیت های غیر قانونی مصرف برق را گزارش کنید و پاداش بگیرید

به گزارش خبرگزاری فارس از اسلامشهر، رضا اردکانیان وزیر نیرو درحاشیه افتتاح طرح‌های آبرسانی به ۱۰۰ روستای کشور در قالب پویش هرهفته الف-ب-ایران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع انرژی، تغییر الگوی مصرف در منابع زیستی، آب، انرژی و گاز امری ضروری و حیاتی است. 

وی با اشاره به قطعی‌های مکرر طی روزهای اخیر در نقاط مختلف کشور گفت: هرچقدر همراهی هموطنان به مصرف گاز خانگی بهتر و مناسب‌تر انجام گیرد، شرایط مناسب‌تری برای برق رسانی وجود خواهد داشت، قطعی گاز نیروگاه‌ها مهم‌ترین دلیل کاهش فعالیت نیروگاه‌ها و قطعی برق پیش‌بینی شده در روزهای اخیر بوده است. 

وزیر نیرو تأکید کرد: درسال‌جاری مصرف منابع گاز خانگی افزایش بی‌رویه داشته است، در حالی که این افزایش مصرف قابل مدیریت بود؛ در مصرف گاز خانگی با کم کردن یک تا دو درجه دمای محیط منازل می‌توان مانع از قطع شدن گاز سایر هموطنان در نقاط مختلف کشور به ویژه در مناطق شمالی شد.

اردکانیان با بیان اینکه گازرسانی به مناطق شمالی کشور مشکلات فنی خودش را دارد، ادامه داد: گازرسانی به نیروگاه‌های شمال کشور سختی بیشتری دارد و هرگونه اختلال در گازرسانی به نیروگاه‌ها طبیعتاً تأثیراتی در سرعت جایگزینی سوخت و خاموشی‌های پراکنده می‌گذارد، در حالی که با اندک صرفه‌جویی هموطنان در مصرف گاز می‌توان مانع از بروز این مشکلات در کشور شد. 

وی با انتقاد از مصرف بی‌رویه منابع انرژی در کشور، بیان کرد: در کشور ما روزانه بالغ بر یک هزار میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود که، بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب آن در بخش خانگی مصرف شده، در حالی که حتی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته این میزان مصرف نمی‌شود.

وزیر نیرو اضافه کرد: بنابر گزارش استاندار تهران از اول آذرماه تا ۱۰ دی‌ماه جاری در طی ۴۰ روز نسبت به مدت مشابه سال قبل، مصرف گاز خانگی ۱۵ درصد افزایش یافته که تنها ۲ درصد این افزایش به خاطر واگذاری انشعابات جدید بوده و این میزان افزایش مصرف خیلی بالا است ،در حالی که با تغییر الگوی مصرف می‌توان مانع از هدر رفت سرمایه‌ها و منابع انرژی در کشور شد.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح های توسعه نیروگاهی در کشور، افزود :طرح‌های توسعه  نیروگاهی به هیچ وجه، نه تنها با کندی مواجه نشده بلکه به زبان آمار و ارقام ظرفیت نصب شده نیروگاهی در دولت حاضر به طور متوسط نسبت به دوره‌های قبل افزایش قابل توجهی هم داشته است. 

وی تصریح کرد: علاوه بر افزایش ظرفیت‌های نیروگاهی که باید از آن را حفظ و تکرار کنیم، با مدیریت اوج بار در تابستان و با کمک مصرف کنندگان عرضه بیشتر انرژی در سایر روزهای سال می‌توان مانع از این شویم که سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه‌ای برای این  اوج بار رو به افزایش انجام گیرد. 

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ۲سال متوالی است که اوج بار نسبت به سال‌های قبل فقط یک درصد بوده، ابراز کرد: این میزان افزایش اوج بار، نه تنها به معنای توقف و کندی اجرای طرح‌های توسعه نیروگاهی نیست، بلکه نشان از افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها است.

اردکانیان عنوان کرد: در ۸ سال گذشته بالغ بر ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌ها افزایش یافته و به طور متوسط سالانه بالغ۲۵۰۰ مگاوات افزایش داشته ، در حالی که نسبت به متوسط سال‌های قبل آن کمتر از دو هزار مگاوات افزایش تولید داشته‌ایم. 

وی استفاده از انرژی برق یارانه‌ای در ماینرها را غیرمجاز دانسته و بیان کرد: تولید ارزهای دیجیتال و ماینرینگ تابع مصوبه هیأت وزیران است و کسانی که در این صنعت فعالیت دارند، با اخذ مجوز از وزارت صمت و بر اساس پرداخت هزینه‌های قانونی وزارت نیرو که در حد تعرفه‌های صادرات برق است عمل می‌کنند.

اردکانیان با اشاره به ۳۰۰ مگاوات مصرف در بیت کوین‌ها گفت: اوج مصرف برق در کشور ۳۸ هزار مگاوات است و کسانی که بدون اخذ مجوزهای لازم در این صنعت مشغول هستند، کار غیرقانونی انجام داده و توسط دستگاه‌های ذی‌ربط تحت پیگرد و مجازات قانونی قرار می‌گیرند.

وی با قدردانی از همراهی و همکاری همه جانبه مردم با مسؤولان کشور، خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه فعالیت غیرقانونی و در مصرف برق در ماینرها می‌توانند، با اعلام گزارش این تخلفات علاوه بر حفظ منابع و ذخایر انرژی کشور، بر اساس ضوابط توانیر در ازای گزارش‌های ارائه‌شده خود پاداش بگیرند. 

وزیر نیرو در پایان از همه مردم درخواست کرد برای حفظ منابع انرژی با تغییر الگوی مصرف صرفه جویی کنند.

انتهای پیام/۶۷۰۲۱/م/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول