اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

افزایش حمایت از استیضاح ترامپ در میان جمهوری‌خواهان

شماری از قانون‌گذاران ارشد جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، از استیضاح رئیس جمهور این کشور حمایت کردند.

افزایش حمایت از استیضاح ترامپ در میان جمهوری‌خواهان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شماری از اعضای ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه از استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به‌حاطر تحریک هوادارانش به حمله به کنگره حمایت کردند.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، «جان کاتکو» از اعضای ارشد مجمع جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا اولین فرد از این حزب بود که از استیضاح ترامپ حمایت کرد.

کاتکو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اجازه دادن به رئیس جمهور ایالات متحده برای تحریک این حمله، بدون آنکه با عواقب آن مواجه شود، تهدیدی مستقیم برای آینده دموکراسی ما محسوب می‌شود. به همین دلیل نمی‌توانم بدون هیچ اقدامی دست روی دست بگذارم. من به استیضاح رئیس جمهور رأی می‌دهم».

«آدام کیزینگر» دیگر عضو ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز اندکی بعد در بیانیه‌ای نوشت: «ترامپ از جایگاه خود در قوه مجریه برای حمله به قوه مقننه استفاده کرد. بنابراین با ارزیابی لوایح مربوط به استیضاح که به مجلس نمایندگان ارائه شده است، باید بگویم: اگر این اقدام قابل استیضاح نباشد پس چه تخلفی سزاوار استیضاح است؟»

«فرد آپتون» نیز اظهارات روز چهارشنبه ترامپ که حمله به کنگره را جرقه زد «کاملاً نادرست» توصیف کرده و عدم ابراز ندامت وی در این خصوص را محکوم کرد.

«لیز چنی» رئیس مجمع جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و دختر معاون رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز با اعلام حمایت از استیضاح ترامپ گفت: «خیانتی بالاتر از این را نمی‌توان نسبت به مقام ریاست جمهوری ایالت متحده آمریکا و سوگند به قانون اساسی» متصور شد.

«جیمی هررا باتلر» دیگر قانون‌گذار جمهوری‌خواه نیز بیان داشت: «طبق برداشت من از قانون اساسی، با توجه به شواهد غیر قابل بحثی که وجود دارد این اقدامات قابل استیضاح هستند».

«برایان فیتزپاتریک» دیگر عضو جمهوری‌خواه به همراه چند هم حزبی دیگر خود در مجلس نمایندگان، استیضاح ترامپ را اقدامی موثر برای تنبیه ترامپ بدون ایجاد تفرقه بیشتر در آمریکا دانستند.

شمار دیگری از نمایندگان جمهوری‌خواه نیز حمایت از استیضاح ترامپ را رد نکرده‌ و اعلام کرده‌اند در حال بررسی آن هستند.

از سوی دیگر روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشته است که  «میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا به اطرافیان خود گفته که وی اعتقاد دارد که ترامپ مرتکب خطاهایی شده که قابل استیضاح است و وی از اقدام دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ خرسند بوده و معتقد است که این موضوع کنار گذاشتن ترامپ از حزب جمهوری‌خواه را برای وی آسان‌تر می‌کند.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا به سرعت پیش‌نویس بندی از طرح استیضاح را آماده کرده‌اند که ترامپ را به تحریک به شورش متهم می‌کند زیرا با اظهارات تحریک‌آمیز درباره تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ماه)، هزاران تن از هواداران خود را ترغیب به برگزاری تظاهرات خشونت‌بار کرده که در نتیجه به فاجعه خشونت‌بار هفته گذشته در کنگره آمریکا منجر شد که در پی آن دست‌کم چهارنفر کشته شدند.

کنگره آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند.

در صورتیکه طرح استیضاح ترامپ پیش برود، این دومین استیضاح یک رئیس‌جمهور آمریکا در دوره چهارساله ریاست‌جمهوری اش محسوب می‌شود که پیش از این در ایالات متحده بی‌سابقه بوده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول