اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

عملکرد معین اقتصاد مقاومتی دهبکری؛ از آغاز مهاجرت معکوس تا ایجاد دهکده قاجاریه و صادرات محصولات طبیعی

بخش دهبکری با توجه به ظرفیت‌های شگفت‌انگیز در بخش گردشگری چون نگینی زیبا در دل منطقه شرق استان کرمان می‌درخشد و برنامه‌های معین اقتصاد مقاومتی در این منطقه نویدبخش روزهای روشن برای مردم این خطه است.

عملکرد معین اقتصاد مقاومتی دهبکری؛ از آغاز مهاجرت معکوس تا ایجاد دهکده قاجاریه و صادرات محصولات طبیعی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، گزارش عملکرد مجتمع معدنی فرآوری سرب و روی خان‌خاتون و معین اقتصاد مقاومتی بخش دهبکری از توابع شهرستان بم به عنوان یکی از بخش‌های ستاد اقتصاد مقاومتی استان در محل سالن شهید مرتضوی استانداری بود که با حضور استاندار کرمان و مدیران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مهاجرت معکوس به دهبکری آغاز شده است

فرماندار بم در سخنانی اظهار داشت: با حضور معین اقتصاد مقاومتی در بخش دهبکری شاهد توانمندسازی و سرمایه‌گذاری در این منطقه هستیم به طوری که در روستای ابارق از توابع بخش دهبکری که ساکنان آنجا مهاجرت کرده‌اند از زمان سرمایه‌گذاری معین اقتصادی و ایجاد 330 نفر اشتغال شاهد مهاجرت معکوس هستیم و مردم به ابارق، تهرود و روستاهای اطراف بر می‌گردند و متقاضی کار هستند.

شهسواری ادامه داد: یکسری معادن کوچک اطراف معدن دهبکری وجود دارد که سرمایه‌گذاری بزرگ در آنجا توجیه ندارد و افرادی که این معادن را به ثبت می‌رسانند، نمی‌توانند آنها را فعال کنند و درخواست داریم این معادن مطالعه شود و در اختیار معین اقتصادی قرار داده شود و بخشی از درآمد را به زیرساخت‌های منطقه دهبکری و شهرستان بم اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه کارخانه فرآوری در دوراهی دارزین توسط معین اقتصاد مقاومتی دهبکری ایجاد می‌شود خواستار انتقال برق به این کارحانه شد تا کار اجرایی آن سریع‌تر آغاز شود.

فرماندار بم اضافه کرد: معین اقتصاد مقاومتی دهبکری به تسهیلات هم نیاز ندارند و خودشان سرمایه گذاری می‌کنند و 700 تا یک هزار نفر اشتغالزایی را ایجاد می‌کنند بدون اینکه یک ریال تسهیلات دریافت کنند.

شهسواری بیان داشت: معین اقتصاد مقاومتی دهبکری به ایجاد دهکده خرما ورود کرده‌اند و با توجه به ارتباطی که با کشاورز و سرمایه‌گذار دارند می‌توانند گام‌های خوبی در این زمینه بردارند و امیدواریم بتوانیم مجوزها را بدهیم و عملیات عمرانی را آغاز کنند و پروژه کامل شود.

وی از انجام مطالعات پروژه دهکده گردشگری دهبکری توسط معین اقتصاد مقاومتی خبر داد و ابراز کرد: معین اقتصادی همچنین در ارائه کمک‌های مومنانه در زمان شیوع کرونا با اهدای یک هزار بسته غذایی در ماه در کنار ما هستند و برای رفع مشکل مسکن محرومان هم قول مساعد داده‌اند و در حال ساخت و تکمیل 10 مسکن بهزیستی هستند.

فرماندار بم عنوان کرد: معین اقتصاد مقاومتی دهبکری یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب شهرستان بم هستند و اقدامات بسیار شایسته و بزرگی را در این مدت کوتاه آغاز کرده‌اند.

همچنین مدیر مجتمع معدنی فرآوری سرب و روی خان‌خاتون و معین اقتصاد مقاومتی دهبکری در این نشست اظهار داشت: حدود چهار ماه است که تفاهمنامه معین اقتصادی را با فدایی استاندار وقت امضا کرده‌ایم اما قبل از اینکه این عنوان امضا شود هم به‌عنوان تعهد اجتماعی کارهایی را در دهبکری آغاز کرده بودیم.

بابک اسماعیلی تصریح کرد: از شهسواری فرماندار بم تشکر می‌کنم که به عنوان یکی از ستون‌ها در کنار ما بوده است و همواره در چارچوب قانون حمایت کرده و به‌کار سرعت بخشیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه معین اقتصادی باید شخص یا مجموعه‌ای باشد که شغل ایجاد کند، بیان داشت: برای توانمندسازی مردم منطقه دهبکری تلاش می‌کنیم و تولید هیچ اهمیتی ندارد بلکه بحث فروش مهم است و تولید در دهبکری به‌معنای صادرات است ابتدا باید مطالعه کنیم و ببینیم در کجا هستیم و چه‌کار می‌خواهیم، انجام دهیم.

اسماعیلی اضافه کرد: دهبکری، ظرفیت دامداری بزرگی دارد اما این دام‌ها جهت‌دار تولید نمی‌شوند و می‌خواهیم، اصلاح نژاد انجام دهیم و ایجاد و مجموعه بزرگ دامداری و ایجاد کارخانه لبنیات گوسفندی را در دستور کار داریم زیرا قابلیت فروش کالا به کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد.

وی از ظرفیت فرآوری گوشت و تولید گردو و صادرات این محصولات به عنوان دیگر ظرفیت‌های دهبکری نام برد و افزود:  گیاهان دارویی و فرآوری گیاهان دارویی از دیگر برنامه‌ها در آینده است.

ایجاد دهکده قاجاریه و آموزش رایگان زبان انگلیسی به اهالی دهبکری

معین اقتصاد مقاومتی دهبکری خاطرنشان کرد: به دنبال راه‌اندازی دهکده قاجاریه و هتل 5 ستاره در دهبکری هستیم و می‌خواهیم دهکده قاجاریه را به نحوی ایجاد کنیم که گردشگر با ورود به آن به دوران قاجار برگردد.

اسماعیلی بیان داشت: آموزش رایگان زبان انگلیسی برای مردم دهبکردی را دنبال می‌کنیم تا ارتباط زبانی و کلامی با گردشگران خارجی داشته باشند.

 اشتغال 1000 نفر با راه‌اندازی مجتمع دارزین

وی با اشاره به اینکه بیش از 300 نفر در معدن دهبکری کار می‌کنند، تصریح کرد: مجتمع دارزین را می‌خواهیم بزنیم که در خم و چم کارها هستیم و اگر راه بیفتد حدود یک هزار نفر را مشغول به‌کار کنیم.

اسماعیلی همچنین بازسازی 16 مدرسه را از دیگر اقدامات در دست انجام معین اقتصاد مقاومتی دهبکری اعلام و خاطرنشان کرد: خدا سهم این مدارس و آدم‌ها را در معادن منطقه قرار داده است و من معین اقتصادی باشم یا نباشم این کارها را انجام می‌دهم.

وی اضافه کرد: مجوزها به‌سرعت ارائه شود تا زمان و فرصت‌ها را از دست ندهیم و ما نیاز به‌هیچ بودجه‌ای نداریم و اگر اتفاق خاصی نیفتد در 7 تا 10 سال آینده هیچ فرد محتاجی را در دهبکری نخواهیم داشت.

استاندار کرمان هم در این نشست با اشاره به اینکه طرح‌های خوبی توسط معین اقتصاد مقاومتی برای دهبکری دیده شده است، اظهار داشت: دهبکری از نظر بحث گردشگری و آب و هوای خوش دارای موقعیت ویژه‌ای‌ست و خواهش ما این است که فرماندار و معین اقتصادی یک طرح عملیاتی یک ماهه به ما بدهند تا در این یک ماه بتوان کاری کرد.

علی زینی‌وند یادآور شد: آموزش زبان انگلیسی رایگان به مردم در شهداد و ماهان انجام شده و خوب هم جواب داده است و این آموزش‌ها زمانی ارزشمند است که خانه‌های بوم‌گردی هم تجهیز شود و آموزش ببینند.

وی با تاکید بر اینکه استان کرمان یکی از مقاصد مهم گردشگری دنیا خواهد بود، خاطرنشان کرد: برخی از ظرفیت‌های گردشگری شهر کرمان راکد است که باید فعال شود و بوم‌گردی‌ها باید مورد توجه باشند زیرا گردشگر نیازی به هتل لاکچری ندارد و به دنبال آداب و رسوم و غذای محلی هستند.

استاندار کرمان ابراز داشت: شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه‌گنج استان کرمان در کشور مطرح شده و چند بار مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است و عملکرد همه معین‌های اقتصادی باید مرور شود و اقدامات جدیدی در ارتباط با معین‌ها انجام می‌شود و کارهای جدیدی ازجمله در رودبار جنوب در دست انجام است.

انتهای پیام/80019/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول