اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

ادامه ریزش شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات 25 هزار میلیارد تومان شد

در حالی که شاخص کل بورس تهران امروز هم با کاهش 30 هزار و 843 واحدی روبه‌رو شد، اما ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از 25.1 هزار میلیارد تومان رسید.

ادامه ریزش شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات 25 هزار میلیارد تومان شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران همچنان روند اصلاح و کاهش شاخص را در پیش گرفت، به گونه‌ای که امروز هم بعد از ریزش دیروز، امروز هم در پایان معاملات با کاهش 30 هزار و 843 واحدی شاخص کل بورس به رقم یک‌میلیون و 229 هزار و 879 واحد رسید. 

همچنین شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن با کاهش 8 هزار و 406 واحد به رقم 454 هزار و 785 واحد رسید. 

ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از 4 میلیون و 896 هزار میلیارد تومان رسید. 

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از 10.8 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 1.3 میلیون نوبت معامله و به ارزش 10 هزار و 249 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به بیش از 14 هزار و 906 میلیارد تومان رسید را هم را درنظر بگیریم، ‌امروز معامله‌گران در بورس اوراق و فرابورس بیش از 25 هزار و 155 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 


نقشه معاملات امروز بورس تهران

ارزش معاملات نشان می‌دهد، اکثر سهام موجود بازار ارزنده شده و به کف قیمتی رسیده‌اند به گونه‌ای که شرکت‌های حقوقی به جمع‌آوری سهام ارزان اقدام می‌کنند.

البته رفتار هیجانی سهامداران خُرد که با ریزش شاخص دچار ترس شده و سهام خود را با ضرر می‌فروشند هم در این امر بی‌تأثیر نیست.

همچنین تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی که گاه یاز سوی وزارت صنعت و یا از سوی نمایندگان در مورد نحوه عرضه محصولات فولادی صورت می‌گیرد هم در ریزش شاخص بی‌تأثیر نیست. همچنین بدقولی‌هایی که مدیران دولتی مبنی بر حمایت از سهام پالایشی و دارایکم  داده بودند و به قول خود عمل نکردند، همچنین قول‌هایی مبنی بر عرضه دارا سوم و باقی‌مانده سهام‌های شرکتی در بورس که آن هم عملی نشد، در بی اعتمادی معامله‌گران بازار بی تاثیر نیست. 


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز با نگاهی به شاخص‌های بورس درمی‌یابیم همه شاخص‌ها کاهش یافتند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت در معیار وزنی ارش 2.4 درصد افت کردند، اما شاخص کل در معیار هم‌وزن و شاخص قیمت هم‌وزن 1.8 درصد کاهش یافتند. 

شاخص آزاد شناور 2.2 درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 2.9 درصد افت کرد، ولی شاخص بازار دوم که معاملات بلوکی انجام می‌شود 1.9 درصد کاهش یافت. 

امروز نماد شستا یک تنه مقابل ریزش بازار ایستاد و بیشترین اثر تقویتی در شاخص کل را داشت و از سوی دیگر نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس، فولاد مبارکه، بانک ملت، پالایشگاه اصفهان و پتروشیمی جم بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در بورس شامل شستا، ایران خودرو، بهساز کاشانه تهران، پالایش اصفهان، سایپا، لیزینگ پارسیان، ملی مس ایران بوده‌اند. 


پالایش یکم

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل با وجود اینکه 381 واحد کاهش یافت و به رقم 18 هزار و 320 واحد رسید، اما ارزش معاملات فرابورس نزدیک 15 هزار میلیارد تومان شد که رقم قابل توجهی است. 

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 250 هزار میلیارد تومان رسید. 

معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از 2.3 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 599 هزار معامله و به ارزش 14 هزار و 906 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز نماد سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته و نمادهای آریاساسول، سنگ‌آهن گوهرزمین، صنعتی مینو، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان و فولاد هرمزگان بیشترین اثر کاهش در شاخص فرابورس را داشتند. 

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات،‌ چوب خزر، کاسپین، سپیدار سیستم آسیا، برق پیوندگستر پارس، توسعه مسیر برق گیلان، پلیمر آریا ساسول و پتروشیمی ارومیه بوده‌اند. 

به گزارش فارس، از دلایل کاهش قیمت پالایش یکم اینگونه عنوان شده است که بازارگردان این سهام 5 درصد از منابع جمع‌آوری شده برای فروش پالایش یکم یعنی 650 میلیارد تومان را دراختیار داشته که آن را هم صرف بازارگردانی کرده، اما بعد از آن به دلیل ریزش شاخص کل بورس، قیمت پالایش یکم هم کاهش یافته به گونه‌ای که دارندگان این سهم همراه با ضرر آن را نگه داشتند و هم‌اکنون قیمت هر واحدی که 10 هزار تومان خریده بودند، به 6 هزار و 28 تومان رسیده؛ یعنی دارندگان سهام پالایش یکم 40 درصد از عرضه اولیه آن زیان دیده‌اند. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول