شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲

تعلیم و تربیت  /  مدرسه

صفر تا ۶ سالگی نباید مدرسه‌وار شود/ نگرانی از پایین آمدن سن نفرت از یادگیری

یک کارشناس حوزه تعلیم و تربیت اظهار کرد: هرگاه که صفر تا ۶ سال در هر کشوری به جای اینکه خانه‌وار شود‌، مدرسه وار شد، آن خروجی که مدنظر را دریافت نکرده است و تنها دستاوردش پایین آوردن سن نفرت از یادگیری بوده است.

صفر تا ۶ سالگی نباید مدرسه‌وار شود/ نگرانی از پایین آمدن سن نفرت از یادگیری

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، ابراهیم طلایی کارشناس حوزه تعلیم و تربیت در برنامه مدرسه ایران در خصوص پیشینه مهدهای‌کودک، اظهار کرد: تاریخ آموزش و پرورش صفر تا 7 سالگی، اشتراکی بین اکثر کشورهاست و شروع آن به این دلیل است که برخی کودکان به علت نداشتن خانواده مناسب، توسط نهادهای خیریه، خیرین و بعد دولت‌ها تحت حمایت قرار می‌گرفتند چرا که بچه‌ها در این سن، گروهی آسیب پذیرند.

وی افزود: بعد از بحث صنعتی و شهری شدن جوامع، مهدهای کودک به عنوان یکی از روش‌های پاسخ به نیاز خانواده‌های مدرن و جدید ارائه شد و این یک پاسخ اقتضایی است و یک پاسخ طبیعی به نیاز کودک نیست.

طلایی ادامه داد: از بعد تربیتی و علمی، پژوهش‌های مغز این را نشان می‌دهد که کودکان، سرعت بالایی در رشد دارند و اگر در محیطی غنی قرار بگیرند، رشد مناسبی برایشان اتفاق می‌افتد و بهترین محیط غنی و امن، خانه است.

وی اضافه کرد: برخی کشورها به جای اینکه بر توسعه مراکز نگهداری سرمایه گذاری کنند به غنی سازی محیط خانه توجه کرده‌اند و اصلاحی دارند به نام HLE که درجه میزان کیفیت خانه از بُعد غنای کیفیت است؛ ولی در واقع این پاسخ اقتضایی برای توسعه مراکز مراقبتی بوده است که بعد تبدیل به مراقبتی_تربیتی شده است. 

این پژوهشگر تعلیم و تربیت با تأکید بر چگونگی شکل‌گیری مهدهای کودک تصریح کرد: یعنی اول، شرایط را داشتیم و بعد اقتضای واکنش طبیعی انسان‌ها و بعد نهاد سازی که در آموزش و پرورش هم همین بوده است و در حال حاضر در مرحله نهاد سازی هستیم یعنی ما ۱۲۹۰ آموزش و پرورش هستیم که می خواهیم نهادی شکل بگیرد که حاکمیت ورود جدی کند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در نقطه عطف تاریخی قرار دارد، افزود: اگر هر اشتباهی که ۱۰۹ سال پیش اتفاق افتاده، اکنون هم انجام دهیم خیانت به بچه ها و از دست دادن دوره‌ای برگشت ناپذیر است.

کارشناس حوزه تعلیم و تربیت در خصوص لزوم یادگیری بچه‌ها در سن صفر تا ۶ سالگی خاطرنشان کرد: اصرار به یادگیری از طرف غیر، یعنی خانواده‌ها، مربیان و...امری خلاف طبیعت کودک در این سن است؛ چرا که طبیعت کودک در دوره  صفر تا ۶ سال به شدت یاد گیرنده هست ولی دوره صفر تا ۶ سالگی ، مناسب آموزش مستقیم نیست.

وی با اشاره به دلایل گریزان بودن کودکان از یادگیری در این سن، بیان کرد: یکی از دلایل گریزان بودن کودکان از مهد کودک موضوعاتی چون زبان اول و دوم، برندهایی از ریاضی و... است که در محیط مهدهای کودک وجود دارد و تمامی این موارد خلاف چیزی بوده که باید اتفاق بیفتد.

طلایی با اشاره به اشکال سپرده شدن مهدکودک به آموزش و پرورش افزود: آسیب اینجاست که آموزش و پرورش دوره پیش از دبستان را مدرسه‌وار کرد؛ هرگاه که صفر تا ۶ سال در هر کشوری به جای اینکه خانه‌وار شود‌، مدرسه وار شد، آن خروجی که مدنظر را دریافت نکرده است و تنها دستاوردش پایین آوردن سن نفرت از یادگیری بوده است؛ ایران هم در این کار ید طولایی داشته به طوری که اختلاف دبستان از پیش از دبستان زیر ۱۰ درصد است؛ چرا که یادگیری در این سن باید کاملا غیر مستقیم، طبیعی و بازی محور باشد.

وی با اشاره به وظایف پدرو مادر با بیان استانداردها، در راستای یادگیری کودکان در سن صفر تا ۶ سالگی، تأکید کرد: برای این بخش اصطلاحی به عنوان کودک همه جانبه داریم؛ یعنی کودک را تک بعدی ندیدن است. لذا خروجی این ۶ سال کودکی و حتی خروجی رسمی آموزش یک فردی است که نسبت به همه جوانبی رشدی خود آگاهی پیدا کرده است.

کارشناس حوزه تعلیم و تربیت اشاره کرد: پس در این ۶ سال باید اجازه رشد همه جانبه دهیم و در این بخش چند استاندارد مطرح است که اولین و مهم‌ترین آن سلامت «جسم» است که کودک به صورت فردی به آن احتیاج دارد.

طلایی افزود: دومین حوزه رشد «زبانی» برای ایجاد ارتباط با دیگری است در این مرحله بیشترین مشارکت والدین وارد گفت‌و‌گو شدن با کودک در لحظات مختلف است، یعنی تبدیل روزمرگی‌ها به لحظات آموزنده که این نقش مهم والدین «نوین» است.

کارشناس حوزه تعلیم و تربیت ادامه داد: سومین بُعد، رشد عقلانی است؛ کودک در این مرحله در زمانی است که سعی دارد محیط پیرامون ‌اش را بشناسد و دستگاه مفهومی اش رشد پیدا می کند.

وی اظهار کرد: بعد دیگر رشد اجتماعی کودک است و تمامی استانداردهایی که گفته شد را در برمی‌گیرد چون باعث سلامت روانی و اجتماعی کودک می‌شود؛ همچنین اصلی‌ترین هدفی است که خانواده‌ها می‌توانند به آن افتخار کنند لذا فرزندی را دارند که دارای سلامت جسمی و روانی است.

طلایی افزود: دوره ای که کودکان دارای سلامت جسمی ـ روانی هستند را دوره امنیت خاطر می‌نامیم که یک فرایند، آرام استقلال و ایجاد فردی است که بتواند خود ابرازی داشته باشد.

کارشناس حوزه تعلیم و تربیت تأکید کرد: تنها چیزی که در برابر کودکان ممنوع است؛ استفاده از کلمه «ممنوع» در یادگیری است. زمانی که کودکان خودشان به یادگیری اشتیاق نشان دهند، بهترین زمان ورود والدین به شکل غیر مستقیم در جریان یادگیری آنهاست و مانعی ندارد.

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول