اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

‏۴۹ کاریکاتور به جشنواره تجسمی فجر راه یافتند/ از هنرهای جدید چه خبر؟

۴۹ اثر برای حضور در رشته کاریکاتور در جشنواره هنرهای تجسمی فجر توسط داوران انتخاب ‏شدند. همین تعداد اثر هم در بخش هنرهای جدید به جشنواره راه یافته که بیشترین سهم از آن آثار بخش چیدمان است.

‏۴۹ کاریکاتور به جشنواره تجسمی فجر راه یافتند/ از هنرهای جدید چه خبر؟

به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود ضیایی ‏‏که با همراهی بهمن عبدی و جمال رحمتی داوری این دوره از آثار رشته کاریکاتور ‏را به عهده داشتند ‏در خصوص نتیجه نهایی داوری و آثار راه یافته به جشنواره تجسمی فجرگفت: در بخش ‏کاریکاتور‏۲۶۶ اثر از ۱۰۰ هنرمند ‏در ‏جشنواره شرکت کرده بودند که در نهایت ‏‏۴۹ اثر جشنواره راه یافتند.

وی درباره کیفیت و کمیت اثار رسیده به جشنواره گفت: در مجموع کیفیت کارها خوب بود و نسبت به سال گذشته هم تعداد شرکت کنندگان و هم کیفیت آثار بیشتر بود. آثار نسبت خوبی با مسائل روز جامعه داشتند و از تنوع بالایی هم برخوردار بودند. با توجه به اینکه دیدگاه ها و موضوعات آزاد بود در واقع هر کسی متناسب با حساسیتی که نسبت به موضوعات اجتماعی و... داشته کار کرده بود.

ضیایی بیان کرد: می توان متصور بود که مخاطبینی که در جشنواره فجر به تماشای آثار بخش کاریکاتور می نشینند بازخوردی از اتفاقات روز جامعه را خواهند دید که با زبان طنز و لطیف بیان شده و یک هشداری هم در خود دارد.

این عضو شورای داوری بخش کاریکاتور جشنواره فجر درباره ملاک های داوری نیز گفت: یکی از ملاک های ما این بود که هنرمند اثر را برای جشنواره فجر کشیده باشد و به جشنواره های دیگر ارائه نداده باشد. دوم اینکه خلاقیت و نوآوری در نگاه او نمود داشته باشد و جدای از تکنیک، پرداخت خوبی هم در اثر مشاهده شود. ما دنبال این بودیم که اثری را انتخاب کنیم که مشابه نداشته باشد.

وی درباره اهمیت برگزاری جشنواره فجر و کارکرد آن نیز اظهار کرد: جشنواره فجر عموما به خاطر خصوصیتی که دارد که در رشته های مختلف چه در حوزه تجسمی چه سایر رشته های هنری برگزار می شود دارای اهمیت است. جشنواره های دیگر عموما در یک رشته مثلا کاریکاتور یا کارتون برگزار می شود. اینجا یک جشنواره چند رسانه ای داریم که برگزیده شدن در آن دارای یک ارزش بالایی برای هنرمندان آن رشته است و همین آن را متمایز می کند. چه برای افراد حرفه ای و چه جوانی که بخواهد از آثارش رونمایی کند یا خودی نشان دهد، دیده شدن و جایزه این جشنواره اعتبار دارد.

ضیایی در پایان گفت: کاریکاتور ایران در جهان جزو برترین هاست و جایگاه ویژه ای در کارتون جهان دارد. هم به خاطر اینکه کارتونیست های با مهارت بالایی در ایران هستند و هم به خاطر جشنواره های زیادی که در ایران در سطح بین المللی برگزار می شود و موضوعات متنوعی هم دارد.

 

* ‏۴۹ اثر به مرحله دوم بخش هنرهای جدید جشنواره تجسمی فجر راه یافتند

سید نظام‌الدین امامی‌فر ‏‏که با همراهی اصغر کفشچیان مقدم و احمد نادعلیان داوری این دوره از آثار رشته هنرهای جدید در جشنواره هنرهای تجسمی فجر ‏را به عهده داشتند ‏در خصوص نتیجه نهایی داوری بخش اول گفت: در بخش ‏هنرهای جدید ‏۲۵۲ اثر از ۱۵۰ هنرمند ‏ در ‏جشنواره شرکت کرده بودند که در نهایت ‏‏۴۹ اثر به مرحله داوری مرحله دوم راه یافتند.

وی درباره کیفیت آثار رسیده به دبیرخانه گفت: مرحله اول انتخاب آثار در 4 تا 5 بخشی که در این رشته وجود دارد متفاوت بود. در بخش چیدمان آثار بیشتری رسیده بود و در بخش ویدئو آرت به نسبت آثار کمتر بود و در همچنین در بخش پرفورمنس نیز تعداد آثار کمتر بود. اما آثار در همه بخش ها تنوع جالبی داشتند و مضامین متفاوتی را در بر می گرفتند و همین شاید انتخاب در عرصه هنرهای جدید را سخت می کرد. ضمن اینکه شاهد حضور بیشتر خانم ها در این بخش بودیم و همچنین دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی از نظر کمیت تعداد بیشتری اثر را به خود اختصاص داده بودند.

امامی فر ادامه داد: وقتی موضوع آزاد است آثار متنوعی به لحاظ مضامین می رسد و البته طبیعت این جشنواره نیز به همین گونه است که برآیند کارهایی که در طول یکسال خلاقیت هنری هنرمندان به سرانجامی رسیده است به جشنواره برسد.

عضو شورای داوری بخش هنرهای جدید گفت: به واسطه موضوع بیماری کرونا به نظر می رسد امسال کارها در اجرا شکلی جمع و جورتر داشتند و یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنیم این است که هر اثر چقدر می تواند بیننده را جذب کند. سال گذشته یک محرکی وجود داشت مثل بحث کمک هزینه برای کسانی که به جشنواره راه پیدا می کردند که امسال این محرک نبود و برای همین هم در شکل ارائه آثار اثر گذاشته بود. دیگر اینکه در هر حال این بخش در تعامل با مخاطب معنا می یابد که باید دید تا زمان برگزاری جشنواره چه میزان امکان بازدید وجود دارد.

وی ادامه داد: جشنواره تجسمی فجر جشنواره ای معتبر است که خیلی ها مایل هستند در آن شرکت کنند و در رزومه آنها این حضور ثبت شود.

وی در خصوص معیارهای انتخاب آثار و اینکه آیا در اجرا نیز داوران برای مشاوره کنار شرکت کنندگان خواهند بود، بیان کرد: فضا و تعامل اثر با فضا در انتخاب نهایی آثار بسیار مهم است. اینکه یک اثر در آن فضا چگونه شکل می گیرد و ارائه می شود و همچنین تعاملی که با مخاطب برقرار خواهد کرد. ما سعی کردیم با هنرمندان ارتباط بگیریم و در برخی مواقع از آنها خواستیم منظور خود را بیشتر برایمان بگویند و حتی پیشنهاداتی را هم ارائه دادیم. به هر حال همانطور که از اسم این رشته پیداست، هنری جدید است و تنوع در اجرا و جذابیت و عدم کپی برداری و شیوه بیانی درست در اجرا از مهمترین ملاک ها ما در انتخاب بود. ما سعی کردیم تعامل با مخاطب را نیز به نوعی حدس بزنیم و در نظر بگیریم. اینکه اثری تولید مفهوم و سوال کند برای ما مهم بود.

امامی فر با اشاره به اینکه وقت آن رسیده دوسالانه ای مخصوص به هنرهای جدید داشته باشیم، گفت: یکی از بخش هایی که به نظر می رسد باید تامل بیشتری روی آن کرد بحث بیانیه‌نویسی است و باید آموزش آن را در دستور کار گذاشت چرا که هنرمندان باید بتوانند در این دوران ایده هایشان را بهتر ارائه دهند. در هنر جدید خصوصا چون ماکت را برای داوری ارائه می دهند باید بتوانند در استیتمنت به خوبی آن را توضیح دهند. ما هنوز در این بخش ضعف هایی داریم.

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ۹۹ در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار ‏‏می شود.‏

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول