اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

تداوم گلایه‌های مردم از خاموشی‌ها در «فارس‌من»/ کمبود گاز یا بیت‌کوین؛ اصلی‌ترین مقصر کیست؟

خاموشی‌های اخیر موجبات گلایه‌های پرنوسان مردم در« فارس‌من» را پدید آورد. سرما و کمبود گاز یا استخراج بیت‌کوین؛ مقصر اصلی چه کسی است؟ این گزارش را بخوانید.

تداوم گلایه‌های مردم از خاموشی‌ها در «فارس‌من»/ کمبود گاز یا بیت‌کوین؛ اصلی‌ترین مقصر کیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ آلودگی و خاموشی‌های پراکنده در حال رژه روی اعصاب مَردمند. خاموشی‌هایی که گفته می‌شود ناشی از افزایش سرمای هواست. رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور می‌گوید افزایش مصرف گاز خانگی باعث شده نیروگاه‌های برق از مدار خارج شوند. سخنگوی صنعت برق هم گفته در این شرایط چاره‌ای جز کاهش مصرف نیست. ماجرا چیست؟ سرمای هوا چه ارتباطی به قطعی برق دارد؟ واکنش مردم در فارس‌من به قطعی‌ها چه بود؟

 

خاموشی‌ها نارضایتی افکار عمومی را پی داشت؛ مردم در فارس‌من: چه‌کسی پاسخگوی زیان ماست؟

خاموشی‌ مشکلات فراوانی ایجاد کرد؛ بویژه این روزها که بسیاری از کسب‌وکارها وابسته به الکتریسیته است. هم‌چنین بسیاری از شهروندان بدلیل کرونا ناگزیر از حضور در منزل و دورکاری شده‌اند. قطعی برق آموزش‌ را هم مختل کرد. دانشجویان و دانش‌آموزان فراوانی همین ساعت‌ها از شرکت در کلاس‌های مجازی باز ماندند. خلاصه این‌که ماجرا بویژه وقتی با آلودگی هوا همراه شد، حسابی موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرد.

مرور مطالبات متواتر ثبت‌شده در فارس من نمایش‌گر همین ماجرا است؛ مثلاً این کمپین که مسؤلیت قطعی‌های مکرر برق را متوجه دستگاه‌های مسؤل دانسته و می‌نویسد: «متاسفانه قطعی مکرر برق در شهرهای مختلف نشان از ضعف در دستگاه‌های متولی است. اکثر کارها در حال حاضر وابستگی شدید به نیروی برق دارند و این تکرار مشکلات بسیار زیادی را برای کشور به وجود آورده است.»

 

این پویش هم از فارس من خواسته تا گزارشی درباره قطعی مکرر برق در شهرهای مختلف تهیه کند. کمپین بعدی به مشکلاتی که خاموشی‌ها برای دانش‌آموزان بویژه پدید آورده، اشاره می‌کند: «متأسفانه چند روز اخیر شاهد قطعی‌های برق هستیم و این مسئله باعث دردسرهایی برای والدین هم شده است، علاوه بر این مسئله، حضور دانش‌آموزان در شبکه شاد و تدریس در فضای مجازی نیاز به برق دارد و بیشتر از اینترنت‌های مودمی استفاده می‌شود.»

این پویش هم از مسؤلان خواسته پاسخگوی ضررهای وارده باشند: «قطع برق به کسب‌وکار بنده و تجهیزاتی که در محل کارمان از آنها استفاده می‌کنیم، آسیب شدیدی وارد می‌کند و بعضاً باعث خرابی و ضرر و زیان می‌شود. اداره برق هم که پاسخگو نیست! افی است دو روز پرداخت پول برق عقب افتد آن وقت اقدام به قطع برق می‌کنند. چطور اداره برق با این توان و تکنولوژی در تأمین مطمئن برق شهروندانش ضعیف است؟»

 

سرما یا بیت‌کوین؛ اصلی‌ترین دلیل قطعی روزهای اخیر برق چیست؟

نیروگاه‌های ایرانی بیشتر از سوخت‌های فسیلی برای تولید برق استفاده می‌کنند؛ ۹۰ نیروگاه با توان اسمی تولید بیش از ۷۰ هزار مگاوات. عمده آنها هم گازسوز هستند. کمترین اشکالی در روند تهیه یا توزیع این سوخت، برابر است با خاموشی‌های گسترده. مثل همین امسال؛ که با افزایش سرمای هوا مصرف گاز بویژه در بخش‌ خانگی افزایش پیدا کرده؛ هم آن‌طور که مسؤلین دولتی می‌گویند برنامه‌ای برای استفاده از مازوت برای جبران کمبود بعنوان سوخت نیروگاه‌ها روی میز نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور در این‌باره می‌گوید: «در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کردیم در تهران و کرج به هیچ وجه از مازوت استفاده نشود؛ از قبل هم استفاده نمی‌شد، الان هم پیش بینی شده است که این کار صورت نگیرد. هم‌چنین در مجاورت دیگر شهرهای بزرگ؛ شهرهایی که در اثر پدیده وارونگی با خطر آلودگی هوا مواجه هستند. این ایده همه نیروگاه‌ها را با محدودیت روبرو کرد. همین باعث شد وزارت نیرو با اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای مواجه شود.»

 

 

واعظی اضافه کرد: «وزارت نیرو فکر می‌کرد به صورت روتین سوختش می‌رسد. که نشد! خواهش می‌کنیم مردم تا آنجا که می‌توانند چراغ‌ها را خاموش نگه دارند و در مصرف انرژی مقداری صرفه جویی کنند.» خبرنگاران هم‌چنین از آقای رئیس‌دفتر درباره آخرین فعالیت‌های وزیر نیرو در این‌باره سؤال کردند؛ وی گفت: «در جلسه هیأت دولت حضور نداشت. مشغول انجام امورات کمیسیون مشترک با عراق است!»

 

آن‌طور که واعظی گفته  مقصر خاموشی‌های مکرر کمبود گاز است. همین موضوع  در اطلاعیه‌ روز گذشته‌ی اداره برق تهران  هم آمده است: «همان طور که مستحضر هستید به علت مصرف بیش از حد گاز در هفته های اخیر و به این دلیل که سوخت بسیاری از نیروگاه‌های کشور گاز شهری بوده، متاسفانه به علت عدم مصرف بهینه انرژی، این موضوع منجر به محدودیت تامین سوخت نیروگاه‌های کشور و کمبود برق شده است.»

 

اداره برق تهران بزرگ هم مانند آقای واعظی درنهایت مردم را به استفاده کمتر از برق تشویق می‌کند: «از عموم مشترکان درخواست می‌کند با رعایت مصرف انرژی و با کاهش تنها ۱ درجه‌ای وسایل گرمایشی و کاهش ده درصدی مصرف برق در شبانه‌روز، نسبت به پایداری شبکه، کمک و همراهی خود را مانند سنوات گذشته به اثبات برسانند.» البته که پُربیراه هم نیست. بررسی نمودارها نشان می‌دهد مصرف نسبت به سال گذشته تا ۸ درصد افزایش یافته است:

همزمان اما مقصر دیگری برای خاموشی‌ها در شبکه‌های اجتماعی معرفی شد: مزارع استخراج بیت‌کوین! مزارعی که با استفاده از دستگاه‌های کاونده(ماینرها) اقدام به استخراج ارزهای مجازی می‌کنند. البته که می‌توانند مصرف بالایی داشته باشند. همکاران من در گروه اقتصادی اما در یک گزارش تحقیقی مفصل نشان دادند سهم این دست فعالیت‌ها در کل مصارف برقی کشور قابل توجه نیست. برای اطلاعات بیشتر این گزارش را بخوانید.

 

وزیر نیرو هم معتقد است مجموع برق مصرفی برای استخراج بیت‌کوین در کشور بیشتر از ۳۰۰ مگاوات نیست. اردکانیان هم البته توپ خاموشی‌های مکرر را به زمین کمبود گاز انداخت: «قطعی گاز نیروگاه‌ها مهم‌ترین دلیل کاهش فعالیت نیروگاه‌ها و قطعی برق پیش‌بینی شده در روزهای اخیر بوده است.» آقای وزیر هم‌چنین از عموم مردم درخواست کرد اگر مجموعه مشکوکی را که درحال استخراج رمزارز هست، می‌شناسند معرفی کرده و پاداش بگیرند! 

اداره برق استان تهران هم تیم‌های ارزیابی را برای بررسی مراکز مشکوک به فعالیت در حوزه استخراج بیت‌کوین اجیر کرد. اگرچه به‌نظر نمی‌رسد استخراج رمزارزها اثر قابل توجهی روی شبکه و خاموشی‌های اخیر داشته باشد. با این وجود جلوگیری از فعالیت مجموعه‌های کاونده غیرمجاز آن هم در شرایط بحران ضروری است.

 

لبیک اهالی بهارستان به مطالبات مردم در فارس‌من؛ مجلس: دولت خاموشی‌ها را چاره کند

رشد مصرف انرژی اتفاق عجیب‌وغریبی نیست؛ چه برق چه گاز. افزایش جمعیت، گسترش شهرها و البته رشد تکنولوژی. البته که ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ سال‌های گذشته برای تأمین مردم کفایت نخواهد کرد. قابل پیش‌بینی نبود؟ چرا. دولت به‌سادگی می‌توانست در سال‌های گذشته نسبت به افزایش توان تولید برق بویژه از طریق انرژی هسته‌ای اقدام کند. انرژی پاک و پُرتوانی که کثیف‌کاری و آلودگی سوخت‌های فسیلی را هم به‌همراه نداشت.

همین موضوع مورد اعتراض نمایندگان مختلف مجلس هم قرار گرفت. مثلاً مجمع نمایندگان استان مرکزی با صدور بیانیه‌ای خطاب به وزیر نیرو یادآور شدند این خاموشی‌ها موجبات گلایه مردم و ضربه واحدهای تولیدی شده است. نطق امامی‌راد نماینده مردم طرقبه هم به این موضوع اختصاص داشت. نماینده مردم مهریز هم در تذکری شفاهی توضیحات دولت درباره خاموشی‌های اخیر را قانع‌کننده ندانست.

 

گلایه‌های مردم به‌جا است. دولت می‌توانست در تمام این سال‌ها دست‌کم با ساخت نیروگاه‌های اتمی تازه نسبت به تأمین نیاز به انرژی اقدام کند. پیگیری‌های همکاران من در گروه‌های مختلف خبرگزاری ادامه خواهد داشت. اخبار تکمیلی را در فارس دنبال کنید.

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول