اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

از خانه تا گلخانه؛ همت مثال‌زدنی بانوی شیرازی در کارآفرینی

یک بانوی جوان شیرازی با همتی مثال‌زدنی گلخانه‌ای را ایجاد و برای اطرافیانش اشتغالزایی کرده است.

از خانه تا گلخانه؛ همت مثال‌زدنی بانوی شیرازی در کارآفرینی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، چند سالی است تعداد واحدهای گلخانه ای با انواع مختلف در استان افزایش یافته و گلخانه با هدف کاهش مصرف آب و منابع زیر زمینی و استفاده مناسب از انواع آب ها مورد پذیرش کشاورزان زیادی قرار گرفته است.

تولید انواع گلها و گیاهان، کاشت انواع صیفی جات،کنترل آفات، راندمان بالای تولید، مصرف کمتر آب، کیفیت بالای محصول و تولید انواع میوه ها و گل‌های زینتی از جمله مزایای گلخانه است.

اگر در کشاورزی علم و عمل را در کنار هم قرار دهیم با عزم و اراده می توان از این سیستم استفاده کرد و اشتغالزایی انجام داد.

بسیاری از کسانی که در مسیر پیشرفت و موفقیت قرار گرفته اند ابتدا با رنج و سختی کار را شروع کرده و همت و اراده شان سبب ادامه مسیر و رسیدن به موفقیت شده است.

زهرا زارع کارش را از خانه شروع کرد و در حال حاضر مدیریت گلخانه ای را به عهده دارد. این بانوی توانمند توانسته گلخانه ای در حومه شهر شیراز ایجاد و برای هشت نفر اشتغال زایی کند.

او لیسانس کشاورزی و متولد ۱۳۶۵ است، که در گفتگو با فارس گفت: هشت ساله بودم که پدرم را از دست دادم، مادرم من و دو برادرانم را به سختی بزرگ کرد، تلاش های او را می دیدم که چگونه با خیاطی، بافتنی و فرش بافی مخارج خانه را تهیه در می آورد.

مادرم  اسطوره صبر و استقامت در زندگی من است چراکه هم مادر بود و هم پدر، حتی لحظه ای نگذاشت آب در دل ما تکان بخورد، هر سه بزرگ شدیم.

وی افزود: مادرم  اسطوره صبر و استقامت در زندگی من است چراکه هم مادر بود و هم پدر، حتی لحظه ای نگذاشت آب در دل ما تکان بخورد، هر سه بزرگ شدیم. من در دانشگاه رشته کشاورزی را خواندم و لیسانس گرفتم اما با گذشت هر سال کار پیدا کردن هم مشکل تر می شد، در سال ۸۴ ازدواج کردم  و همسرم هم وضع مالی خوبی نداشت، اما مومن و مهربان بود.

زارع ادامه داد: او تاکسی داشت و سالها شغلش رانندگی بود، روزی در خانه نشسته بودم و برنامه ای در تلوزیون راجع به گلخانه و کارآفرینی توجه ام را به خود جلب کرد و از همان روز شروع به کار کردم، قسمتی از حیاط خانه را به یک گلخانه کوچک با ۵۰ گل تبدیل کردم از آنها عکس گرفتم و در یک گروه در فضای مجازی عکسها را منتشر کردم.

این بانوی کارآفرین در ادامه عنوان کرد: افراد گروه اقوام و خویشان و همسایه ها بودند، کم کم گلدانها به فروش رسید و من با ذوق فراوان قلمه میزدم و حتی به گلخانه های کوچک و محلی رفته و خرید می کردم و وقتی دیدم که گلها  بسیار سریع به فروش می رود به همسرم پیشنهاد ایجاد یک گلخانه دادم، اول به شوخی گرفت و گفت کار سختی است، این این کار مردانه است اما من با پول کمی که طی این سالها جمع کرده بودم و فروش طلاهایم توانستم گلخانه ای در بیرون شهر با ۵۰۰ گیاه ایجاد کنم.

زهرا زارع، عشق و علاقه در رسیدن به هدف در زندگی را پایه و اساس قدرت انجام کار دانست و در ادامه اظهار داشت: در ابتدا آنقدر ذوق و علاقه داشتم که متوجه گذر زمان نبودم، قلمه میزدم، گلها را ترکیب و درختان را پیوند می زدم،گلخانه را تزیین و آبیاری می کردم، همسرم در کنار کارش برای از بین رفتن خستگی به گلخانه می آمد.

زهرا زارع، عشق و علاقه در رسیدن به هدف در زندگی را پایه و اساس قدرت انجام کار دانست و در ادامه اظهار داشت: در ابتدا آنقدر ذوق و علاقه داشتم که متوجه گذر زمان نبودم، قلمه میزدم، گلها را ترکیب و درختان را پیوند می زدم،گلخانه را تزیین و آبیاری می کردم، همسرم در کنار کارش برای از بین رفتن خستگی به گلخانه می آمد.گلخانه، هم گلخانه بود و هم خانه، هم غذا می خوردیم و هم استراحت می کردیم.گلخانه تمام زندگی من شده بود، مادر، برادر و هر کسی که می خواست جویای احوالم شود باید به گلخانه می آمد.

وی افزود: از تمام دانشی که در دانشگاه آموخته بودم استفاده کردمف بخشی از گلخانه را به پرورش انواع کاکتوس، قسمتی دیگر پرورش گیاهان آپارتمانی با نور کم،گوشه ای دیگر پرورش گیاهان خانگی با نور زیاد و در بخش انتهایی گلخانه نهال های کوچکی را پرورش دادم که زندگی را تازه شروع کرده  بودند.

زارع با بیان اینکه این گیاهان روزی دانه های کوچکی بودند و من با عشق و انرژی فراوان در دل خاک به آنها زندگی را هدیه دادم، گفت: دانه های گردو، بادام، هسته های هلو و شلیل و هر چیزی را که می دیدم می کاشتم و پس از یک سال تبدیل به نهالی جوان می شدند و من شاهد رشد آنها و بیشتر شدن عشق و علاقه ام به این حرفه بودم، دور تا دور گلخانه گلدان های زیبا و چشم نواز با اشکال مختلف، انواع تراریوم که با دستان خودم درست کرده بودم زیبایی گلخانه را دوچندان می کرد.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: نحوه کاشت انواع صیفی جات از جمله بادمجان، کدو، فلفل دلمه، گوجه فرنگی، خیار و انواع سبزی را به دیوارهای گلخانه قاب کرده و دور تا دور نصب کرده بودم که مشتریان ساعت ها مشغول خواندن و پرسش سوالات می شدند.

او امید به خدا و  رسیدن به هدف را نتیجه تلاش و اراده هر فرد و چگونگی نگاه به زندگی دانست و ادامه داد: هر انسانی وقتی در ذهن خود اهدافی داشته باشد می تواند با امید و تلاش های فراوان هر چند سخت به جلو قدم بر دارد و پله های موفقیت را طی کند. من از کودکی تلاش های مادرم را دیدم که چگونه با انگشتانش صبح تا شب و شب تا صبح پای دار قالی یا پشت میز چرخ خیاطی نشسته بود و کار می کرد، او همیشه می گفت دخترم تو باید درس بخوانی، تمام موفقیت در درس خواندن است و وقتی درست را تمام کردی نوبت به تلاش برای کسب و کار است.

وی تاکید کرد: امروز وقتی به حرف های مادرم فکر می کنم خوشحالم که توانستم درس بخوانم و از رشته ام استفاده کنم و باعث اشتغال چندین نفر هم شوم و به خود می بالم چنین مادری دارم.

زهرا زارع با معرفی انواع گلها و گیاهان موجود، گلخانه را چنین توصیف کرد: در گلخانه انواع گلها و گیاهان زینتی مخصوص فضای باز شامل گل کاغذی، انواع نهال های انجیر، نارنج، پرتقال، نارنگی، لیمو چهار فصل، به، سیب، انواع گلها شامل بنفشه، داوودی، کاکتوس و گیاهان آپارتمانی شامل بنجامین، برگ انجیری، برگ عبایی، انواع پتوس، انواع حسن یوسف، بابا آدم و .. .. وجود دارد.

او اهداف آینده خود را چنین عنوان کرد: ابتدا برنامه ریزی دارم که با وسعت دادن گلخانه بتوانم انواع گیاهان زینتی را بیشتر کنم و در کنارش یک گلخانه دیگر مخصوص پرورش انواع صیفی جات ایجاد کنم به امید روزی که به عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شوم.

به گزارش فارس، امروزه به منظور بهبود کیفیت منابع خاک و آب و یا اشتغالزایی در سراسر دنیا راه اندازی گلخانه رواج پیدا کرده و جالب است این صنعت ابتدا در استان اصفهان سال ۱۳۴۰ در منطقه ای به نام فلاورجان با احداث گلخانه ای چوبی آغاز شد.

انواع محصولات همچون میوه ها، صیفی جات و گیاهان زینتی در گلخانه ها درحال تولید هستند که این تولیدات هم نیازهای داخلی و هم خارجی است.

انواع گلخانه ها به دو دسته بر پایه نوع تولید و سالن های تولید قارچ تقسیم بندی می شوند.گلخانه بخش کوچکی از فضا است که در آن تمام عوامل محیطی قابل کنترل و برای کشت های متراکم و تولید محصول خارج از فصل و خارج از محیط طبیعی گیاه، ایجاد می شود و با توجه به مزایایی که دارد از لحاظ اقتصادی مقرون و به صرفه است.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول