اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

بررسی طرح عفاف و حجاب کرمان؛ ممانعت از فروش مانتوهای جلوباز و استفاده از روش «حاج قاسم» برای جذب افراد

طرح عفاف و حجاب در شورای فرهنگ عمومی استان کرمان مورد نقد و بررسی قرار گرفت که ممانعت از فروش مانتوهای جلوباز در مغازه‌های سطح شهر و استفاده از روش «حاج قاسم» برای جذب افراد از جمله مواردی بود که مطرح شد.

بررسی طرح عفاف و حجاب کرمان؛ ممانعت از فروش مانتوهای جلوباز و استفاده از روش «حاج قاسم» برای جذب افراد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، صبح امروز نشست شورای فرهنگ عمومی استان در محل سالن شهید مرتضوی استانداری برگزار شد و طرح عفاف و حجاب مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی امام جمعه کرمان و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان کرمان با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) و ارتحال آیت‌الله مصباح‌یزدی اظهار کرد: نقش حضرت زهرا (س) در دفاع از امامت و ولایت بی‌بدیل است و پیامبر عظیم‌الاشان اسلام (ص) که نخستین شخصیت بشریت است و در بین انبیای الهی اشرف و افضل است به حضرت زهرا (س) می‌فرماید «پدرش به فدایش شود».

امام جمعه کرمان بیان داشت: با توجه به شیوع کرونا مجالس و محافل ایام فاطمیه را با رعایت حفظ شرایط و پروتکل‌های بهداشتی داریم و امیدواریم بتوانیم، تبیین جایگاه و شخصیت عزیز و نازنین تاریخ حضرت زهرا (س) را داشته باشیم.

محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با تسلیت ایام فاطمیه اظهار داشت: طرح عفاف و حجاب یک سال قبل ارائه شده است و هرچند آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های زیادی درباره عفاف و حجاب داریم، اما به نظر می‌رسد مشکل ما در اجرای آنهاست.

ممانعت از فروش مانتوهای جلوباز در اصناف کرمان

روحی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دبیر کارگروه فرهنگی و دینی شورای فرهنگ عمومی استان کرمان هم در این نشست گفت: بدحجابی یکی از آسیب‌های اجتماعی است و مقام معظم رهبری ابراز نگرانی در جامعه را به‌جا دانسته‌اند.

وی با اشاره به اینکه کرمان به‌واسطه وجود مزار شهید سردار سلیمانی به‌عنوان مرکز گردشگری مذهبی است، ادامه داد: بنابراین وضعیت ظاهری جامعه در کرمان باید بهتر شود.

روحی ابراز داشت: بر اسناد بالادستی عفاف و حجاب تمرکز کردیم و به این جمع‌بندی رسیدیم، صنوف، یکی از بخش‌های مهمی‌ست که باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا فراوانی آنها را داریم و ارتباط مردم با صنوف زیاد است و واحدهای میراث فرهنگی هم دیده شده‌اند.

روحی با تاکید بر اینکه طرح نوشته شده درباره عفاف و حجاب بر اساس قانون است و بیشتر از آن نیست، اضافه کرد: وضعیت عفاف و حجاب در دستگاه‌های ما خوب است، اما در بیرون ادارات با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستیم.

وی همچنین ممانعت از فروش مانتوهای جلوباز را یکی از وظایف پیش‌بینی‌شده در طرح عفاف و حجاب برشمرد و متذکر شد: یک مانتوفروشی در کرمان هست که یک گروه مجازی با 552 هزار فالوور دارد که هر شب قرعه‌کشی برای مانتوهایی دارد که بیشتر آنها نامناسب است و خانم‌ها آنها را می‌پوشند و عکس می‌گیرند و او آن عکس‌ها را در صفحه خود به‌نمایش می‌گذارد.

لزوم برخورد با بدن‌نمایی در آرایشگاه‌های زنانه

دبیر کارگروه اجتماعی شورای فرهنگ عمومی استان کرمان اما در سخنانی طرح عفاف و حجاب را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: آنچه در طرح ارائه شده به نحوی‌ست که نمی‌توان اسم آن را طرح گذاشت زیرا از قبل بوده است، منتها خلاها و حلقه‌های مفقوده‌ای بوده که در این طرح برجسته شده است که باید در شهر کرمان عملیاتی شود.

ستایش‌نیا ادامه داد: دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و بحث عفاف و حجاب را بر اساس قانون در شهر کرمان عملیاتی کنیم و این در حالی‌ست که آرایشگاه‌هایی در سطح شهر دایر شده که در آنها زمینه بدن‌نمایی وجود دارد و باید راهکاری برای آنها دیده شود.

وی بیان داشت: در کارگروه فرهنگی و اجتماعی به دنبال طرح نو بودیم تا در شورای فرهنگ عمومی ارائه شود و اگر بخواهیم دنبال طرح بگردیم باید گروهی از جوانان خلاق را داشته باشیم تا برای ما طرح بنویسند و در شورا تصمیم گرفته شود که این طرح‌ها را به کدام کارگروه بدهند تا چکش‌کاری شود و ساز و کار آن را عملی کنند.

اختلاط‌ها در ادارات موجب فروپاشی خانواده‌ها می‌شود

همچنین نماینده مردم شهرستان‌های رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی هم با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) بیان داشت: ناهماهنگی بین افراد و مجموعه‌های اثرگذار در حوزه عفاف و حجاب وجود دارد، اما ما نباید ناامید باشیم و باید فعالیت‌های خود را انجام دهیم.

حجت‌الاسلام جلالی ادامه داد: رهبری در سال 84 فرمودند «کاش ما لباس ملی داشتیم» و حالا که نداریم لباس صنفی ما باید مشخص باشد مثلا دانشجوها و کارمندان و کارگران مجموعه‌های مختلف در پوشش موثر است.

وی ابراز کرد: ما مخالف اشتغال زنان نیستیم و نمی‌توانیم منکر نقش اثرگذار آنها باشیم اما در اجتماع به زنان ظلم می‌شود و آنها آرامش و امنیت شغلی ندارد و در ادارات برای عادی‌سازی روابط فکری نکرده‌ایم و این اختلاط‌ها مورد فروپاشی خانواده‌ها می‌شود و باید به این مسائل توجه کرد.

جلالی با اشاره به اینکه تفاوت زیادی وجود دارد بین آنچه گفته می‌شود تا آنچه عمل می‌شود، ادامه داد: هر کدام از دستگاه‌ها پیوست عفاف و حجاب خود را ارائه دهند.

خانم مسلمان نمی‌تواند مانتوی مناسب پیدا کند و سخت شده است، تصریح کرد: ابتدا باید اصناف را کنترل کرد و بعد به سراغ درون دستگاه‌های خود برویم و سپس به جامعه بپردازیم.

اتاق اصناف محور اجرای طرح عفاف و حجاب باشد

فرماندار کرمان هم در این نشست اظهار داشت: طرح‌های خوبی داریم اما اجرای آن در شرایط کنونی که فرهنگ غربی، فرهنگ غالب است، دشوار است زیرا واکنش‌های منفی برای هر کاری وجود دارد که می‌خواهیم انجام دهیم.

علی بابایی بیان داشت: هماهنگی با اتاق اصناف برای اجرای طرح عفاف و حجاب صورت گیرد و قبل از آنکه وارد فاز عملیاتی این طرح شویم باید با اتحادیه‌ها جلساتی را برگزار کرد و محوریت کار با اتاق اصناف باشد.

افراد را با روش «حاج قاسم» جذب کنیم

همچنین مدیرکل زنان و خانواده استانداری کرمان بیان داشت: اگر بخواهیم در طرح عفاف و حجاب موفق شویم باید جامع الاطراف به آن نگاه کنیم و باید نگاه‌مان به بحث عفاف و حجاب درونی و بیرونی باشد زیرا اگر درون و باطن انسان‌ها متحول نشود، حجاب در بیرون محقق نمی‌شود.

فاطمه‌السادات حسینی تصریح کرد: ما نباید از جایگاه مردان در بحث عفاف و حجاب غافل شویم، زیرا بسیاری از بدحجابی‌ها و بی‌بند و باری‌ها به این دلیل است که پدران، شوهران و پسران نسبت به حجاب زنان اهمیت نمی‌دهند و ما باید با روش شهید حاج قاسم سلیمانی با محبت و لطافت افراد را جذب کنیم.  

اصول مدارس توسط خانواده‌ها و بازار لغو می‌شود

همچنین معاون آموزش و پرورش استان کرمان در این نشست گفت: چرا ما نتوانستیم مانتوهایی تولید کنیم که مردم به سمت مانتوهای جلوباز نروند و چرا شرایطی فراهم نکردیم که طراحی چادر به نحوی باشد که خانم‌ها از چادر خود به راحتی استفاده کنند.

صدیقه مرادی با اشاره به اینکه در عفاف کوتاهی کرده‌ایم و حجاب پیامد عفاف است، تصریح کرد: خانواده‌ها باید پایه‌های عفاف را در خانه‌های خود پایه‌ریزی کنند زیرا دختران در همه مدارس ما مانتو و شلوار و مقنعه دارند، اما همان دختر عصر با پدرش می‌رود و مانتوی جلوباز می‌خرد و همه اصول مدارس ما توسط خانواده‌ها و بازار لغو می‌شود و عدم هماهنگی در قانون موجب شده ما به اینجا برسیم.

بازرسان بهداشتی در زمینه عفاف و حجاب هم تذکر دهند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان در این نشست بیان داشت: نکته قابل اهمیت طرح عفاف و حجاب این است که چرخه را کامل می‌کند زیرا به طور معمول طرح‌ها دچار حلقه مفقوده هستند و ما تجربه خوبی در بازدیدهای کرونایی داریم که می‌توانیم آن را در این بخش هم داشته باشیم.

محمدصادق بصیری ادامه داد: بازرسان ما وقتی برای بازدیدهای بهداشتی به اصناف مراجعه می‌کنند، همچنین می‌توانند در زمینه عفاف و حجاب هم تذکراتی را ارائه دهند و به نظر می‌آید استانداری و ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید این طرح را رصد کنند تا ضعف‌ها شناسایی شود.

به گزارش فارس، طرح عفاف و حجاب در صحن شورای فرهنگ عمومی استان کرمان مورد رای گیری قرار گرفت و رای لازم را کسب کرد.

انتهای پیام/80019/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول