اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

وزیر خارجه پیشین اتیوپی در درگیری‌های تیگرای کشته شد

ارتش اتیوپی اعلام کرد که در جریان تداوم درگیری‌های مسلحانه در شمال این کشور، چند تن از سران جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای از جمله وزیر خارجه پیشین اتیوپی کشته شدند.

وزیر خارجه پیشین اتیوپی در درگیری‌های تیگرای کشته شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ارتش اتیوپی اعلام کرد که در جریان تداوم درگیری‌ها در اقلیم «تیگرای» در شمال این کشور «سیوم مسفن» (Seyoum Mesfin) یکی از رهبران جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای و وزیر خارجه پیشین اتیوپی و چند تن دیگر از رهبران این جبهه کشته شدند.

پایگاه خبری «روسیا الیوم» به نقل از خبرگزاری رسمی اتیوپی نوشت که ارتش این کشور اعلام کرد که پس از تیراندازی‌ها و درگیری‌های متبادل با نیروهای تیگرای در منطقه «نهر تکزی»، چهار تن از رهبران جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای کشته شدند.

جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای قبل از روی کار آمدن آبی احمد علی در سال ۲۰۱۸ که اولین نخست وزیر از قوم «اورومو» اتیوپی است، حدود سه دهه حیات سیاسی در این کشور را در کنترل خود داشت. اورومو، بزرگترین قوم در اتیوپی با ۳۴.۹ درصد جمعیت ، یعنی حدود ۱۰۸ میلیون نفر است ،در حالی که تیگرای با ۷.۳ درصد سومین قوم بزرگ این کشور است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی در پی تشدید اختلافات قدیمی با منطقه تیگرای، چهارم نوامبر گذشته نیروهای ارتش و هواپیماهای جنگی خود را به این منطقه  اعزام کرد و ارتش اتیوپی هم اعلام کرد که ناچار شده «جنگی ناخواسته و بی‌فایده» را در منطقه تیگرای آغاز کند. نخست‌وزیر اتیوپی رهبران تیگرای را به  تضعیف اصلاحات دموکراتیک مد نظر دولت متهم می‌کند. 

آبی احمد پس از تصدی نخست‌وزیری در سال ۲۰۱۸، از اصلاحات سیاسی فراگیری خبر داد که همین اصلاحات دستیابی او به جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۹ را تضمین کرد اما گویا این اصلاحات موجب به حاشیه رانده شدن حزب حاکم در تیگرای شد که پیشتر کنترل حاکمیت در اتیوپی را در دست داشت.

به همین دلیل جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای از ائتلاف دولت آبی احمد خارج شد و انتخاباتی محلی برگزار کرد. پس از آن هر یک از دو طرف دیگری را غیرقانونی اعلام کردند و هر یک، طرف مقابل را به آغاز درگیری و جنگ متهم کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول