اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

پدیده خطرناک فرو نشست زمین ۳ دشت خوی، سلماس و ارومیه را تهدید می‌کند

مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمالغرب کشور گفت: پدیده فرونشست زمین در حال حاضر ۳ دشت خوی، سلماس و ارومیه را به شدت تهدید می‌کند که ضروری است راهکارها و تدابیر موثری برای پیشگیری و جلوگیری از این پدیده در این مناطق انجام شود.

پدیده خطرناک فرو نشست زمین ۳ دشت خوی، سلماس و ارومیه را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه؛ عبدالحمید سرتیپی در نشستی که به منظور بررسی پدیده خطرناک فرو نشست زمین ۳ دشت خوی، سلماس و ارومیه که در فرمانداری خوی برگزار شد، اظهار داشت: پدیده فرونشست زمین در حال حاضر ۳ دشت خوی، سلماس و ارومیه را به شدت تهدید می‌کند که ضروری است راهکارها و تدابیر موثری برای پیشگیری و جلوگیری از این پدیده در این مناطق انجام شود.

وی با بیان اینکه دو عامل طبیعی و انسانی در فرونشست زمین موثر است، تصریح کرد: در حوزه سرزمینی آذربایجان‌غربی عامل انسانی و تقاضاهای بیش از حد بشر، از ظرفیت و پتانسیل زمین به طور عمده موجب پیدایش فرونشست زمین شده است.

مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمالغرب کشور ادامه داد: با توجه به اینکه پدیده خطرناک فرونشست زمین از سال ۹۵ در آذربایجان‌غربی شدت گرفته است، در این راستا مطالعات و شناخت بیشتر مناطق خطرپذیر در استان آغاز و در حال حاضر از 70 درصد پیشرفت برخوردار است.

سرتیپی اضافه کرد: براساس مطالعات اولیه که در دشت خوی انجام شد نرخ فرونشست زمین در این مناطق سالانه ۳ تا ۷ سانتی‌متر است که بیشترین تاثیرات آن ناشی از عوامل انسانی از جمله برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و فرسایش خاک بوده است.

فرماندار خوی در این نشست اظهار داشت: ۱۴۰ کیلومترمربع از دشت خوی به سمت آذربایجان‌شرقی در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارد.

حسین عباسی مهمترین دلیل  پدیده فرونشست زمین را علاوه برتشکیل گسل‌های طبیعی در زیرزمین، حفر چاه‌های غیرمجاز و استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی منطقه دانست و گفت: برای پیشگیری از اینگونه پدیده‌ها طرح پرکردن چاهای کشاورزی غیرمجاز در خوی اجرا می‌شود که تاکنون از ۴۵۰ چاه غیرمجاز در حدود ۳۰۰ چاه با همکاری کشاورزان و مردم مسدود شده است.

وی توسعه طرح‌های آبیاری نوین را یکی دیگر از راهکارهای مقابله با فرونشست زمین در این شهر دانست و بیان کرد: تاکنون از ۵۶ هزار هکتار زمین زراعی آبی دشت خوی پنج هزار هکتار به اجرای طرح‌های نوین آبیاری مجهز شده که باید این سطح در مقابله با پدیده خطرناکی چون فرونشست زمین توسعه یابد.

خاطرنشان می‌شود پدیده فرونشست زمین که براساس مطالعات زمین شناسی به مرگ پنهان زمین مشهور است یکی از مخاطرات مهم برای طبیعت و بشر بوده و هم اکنون زیر ساخت‌های شهری و برون شهری، راه‌ها و دیگر زیرساختهای ۳ دشت آذربایجان‌غربی را تهدید می‌کند و کارشناسان معتقدند برای مقابله با پدیده‌های خطرناکی همچون فرونشست زمین تقویت آبخوان‌ها و جلوگیری از فرسایش خاک باید در اولویت قرار گیرد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول